Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippskada  (läst 4927 gånger)

Olle.Sv

• Småland
Klippskada
« skrivet: 09 sep-12 kl 21:55 »
Hej!

Har sökt runt lite både här å på nätet men hittar inte något som passar in på just min fråga.

Jag har precis köpt en fårsax och jag gjorde bort mig lite på det andra fåret jag klippte!
Ovanför juvret så höll jag upp lite ull just för att jag inte skulle klippa i det å självklart klippte jag henne då, har lite panik nu och undrar vad jag ska göra för att det ska läka så fort som möjligt och inte bli infekterat!!

Då jag är ny med får så vet jag inte alls vad jag ska göra!
Tacksam för svar!!
Jag har 1 Hund, 3 texeltackor, 2 kaniner, 3 myskankor, 2 mignonankor, ca 50 höns och flera 100 000 bin:)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Klippskada
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 21:58 »
Hur stort är såret?  Blöder?  Har hon ont?  Var det själva juvret du råkade skada?

(Och det är detta som är orsaken till rådet att "låta ullen falla av sin egen tyngd, och använda den fria handen till att sträcka skinnet.  Men det har du nog redan förstått.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

• -
« Svar #2 skrivet: 10 sep-12 kl 05:12 »
Hur gick det?  De flesta gånger läker det på några dagar utan följder, men det beror såklart på hur du råkade träffa.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 10 sep-12 kl 08:57 »
regel nr 1...  lyft aldrig i ullen när du klipper.

Får har otroligt bra läkekött , har du inte träffat någon större blodådra eller något annat bra o ha så läker det på nån dag..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Trollmor

• -
« Svar #4 skrivet: 10 sep-12 kl 11:49 »
Regel # 1, jo ...  Jag har intrycket att Olle.Sv har lärt sig det - på det jobbiga sättet...

Men hur gick det med tackan, Olle?  Du skriver ingenting?  Fick du loss en mycket stor skinnbit?  Blev det enkel resa till frysboxen? :o

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 20:44 »
Regel # 1, jo ...  Jag har intrycket att Olle.Sv har lärt sig det - på det jobbiga sättet...

Men hur gick det med tackan, Olle?  Du skriver ingenting?  Fick du loss en mycket stor skinnbit?  Blev det enkel resa till frysboxen? :o

han kanske är ute och grillar..  >:D
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 21:19 »
han kanske är ute och grillar..  >:D

;D

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 10 sep-12 kl 21:35 »
Vari ligger det roliga?  TS har TRE får.

Olle.Sv

• Småland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-12 kl 05:57 »
Såret var ca 5 cm i diameter men jag fick en dundersalva av en jobbakompis som jag kletade på som gjorde susen på en dag nu:)
Det lossnade en stor bit skinn ja men blev ingen enkelbiljett:p  har ju lärt mig en läxa nu:)
Jag har 1 Hund, 3 texeltackor, 2 kaniner, 3 myskankor, 2 mignonankor, ca 50 höns och flera 100 000 bin:)

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 11 sep-12 kl 09:02 »
*lättad suck!*  Fint.  Hur blev det, klippte du färdigt sen?  Jag har för mig att du skaffade en elektrisk fårsax?

Olle.Sv

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 sep-12 kl 09:41 »
När jag hade klippt lite till efter detta insåg jag att fläkten var sönder i saxen:( så nu blir det väl att köpa en ny så man inte blir lurad igen! Men fåret ser rätt rolig ut, bara halvklippt:p

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 11 sep-12 kl 13:21 »
Fläkt?  Sitter det en fläkt också inne i elsaxen?  Tja, att jag föredrar bronsåldersmodellen (handjagaren) det hjälper ju inte dig!

Olle.Sv

• Småland
« Svar #12 skrivet: 11 sep-12 kl 15:36 »
Från själva motorn går det in en axel i klipphuvudet på den axeln sitter det en fläkt fast på axeln.
Kollade med lg produkter och dem har delen men den kostar 1000 kr..

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 11 sep-12 kl 15:53 »
Ja, då har jag en anledning till att tycka bättre om handmodellen!   o:)  En fläkt, inte konstigt att den väsnas och är tung!  Mina saxar blir årligen torterade med fil, och om dom blir sneda så misshandlar jag dom i skruvstycke.  Kan klippa var som helst där det blott är tillräckligt ljust.

Men det är jag, det!  :)

Olle.Sv

• Småland
« Svar #14 skrivet: 11 sep-12 kl 20:30 »
Tröttnade idag, åkte till granngården och shoppade loss;) blev en Constanta4, hoppas den är värd pengarna nu:p (4500) :)

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 11 sep-12 kl 20:39 »
Så hoppas vi på en bra rapport om ett par dagar!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 14 sep-12 kl 12:23 »
Finns också som en extra hud som man kan sätta över efter rengörning.
Vi använder det inom vården även som ett nät.
Vad bra att allt blev till det bästa fast din plånbok kanske gråter.
Hedemorahöns

Olle.Sv

• Småland
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 20:33 »
Sådärja, då var ett får klippt iallafall! (inga fler skador) :D
Dock var det inte så lätt som det ser ut när man kollar på proffsen:P
Hon blev lite ojämn men nu är hon klippt och viktigast av allt, hon blöder inte :)
Imorgon blir det att fortsätta med 2.

Klipparn var hur bra som helst! Värd varenda öre!

Har dock en fråga till er, hur gör ni med positioner när nu klipper dem? har ni dem sittandes på rumpan eller hur gör ni?

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 16 sep-12 kl 15:57 »
När du skriver "klipparn" antar jag att du menar saxen som du köpt, inte mannen som man kan hyra in för jobbet?

För min personliga del föredrar jag att klippa stående får, blir bekvämast för både mig och fåret.  Men det förutsätter att fåret samarbetar, vilket ju är högst individuellt.  Om jag inte når längst in under magen, så sätter jag fåret för de sista tussarna.  Men jag är bara ett litet troll, och om fåret är stort, så orkar jag inte sätta det.  Men det är såklart mest en träningsfråga.

Du som har tre säger 3 får, borde kunna anpassa din klippningsstil efter deras respektive personligheter.  Ju sprättigare får, desto större sannolikhet att du sätter det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser