Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älling fråga!  (läst 1840 gånger)

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
Älling fråga!
« skrivet: 09 sep-12 kl 19:50 »
Hej!
Vi håller precis på att bygga ett ankhägn för våra mignoner att bo i nästa år. De kommer ha gott om buskar, ett dragfritt hus, och en stor fontän/damm. Det är 1 drake och 3 honor.
Vi tänkte låta dem ruva fram egna ällingar, så min fråga är klarar sig ällingarna precis som vanliga vilda ällingar eller vad gäller ang mat och bad, övrigt att tänka på till de små??
« Senast ändrad: 11 sep-12 kl 17:36 av Misonten »
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Änlling fråga!
« Svar #1 skrivet: 09 sep-12 kl 19:56 »
Startfoder för kycklingar är bra foder till ällingar.

Det är viktigt att de inte kan fastna i vattenbehållaren/dammen. Om de inte kan komma upp och torka fryser de snabbt ihjäl. Men när de är med mamman klarar de att bada i princip direkt. Men det är bäst om de inte badar för mycket, vilket de inte alltid fattar själva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Änlling fråga!
« Svar #2 skrivet: 09 sep-12 kl 20:14 »
Se till att de håller sig varma den första tiden och att mamman tar hand om dem, annars kan det vara läge för en värmelampa.

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Änlling fråga!
« Svar #3 skrivet: 09 sep-12 kl 20:15 »
Startfoder för kycklingar är bra foder till ällingar.

Det är viktigt att de inte kan fastna i vattenbehållaren/dammen. Om de inte kan komma upp och torka fryser de snabbt ihjäl. Men när de är med mamman klarar de att bada i princip direkt. Men det är bäst om de inte badar för mycket, vilket de inte alltid fattar själva.

Startfoder finns då vi ofta har kycklingar, vi maskinkläckte även ällingar i år.
Hur löser man frågan att inte bada för mycket? Jag tror kanterna är låga nog att ta sig upp på. Jag kan lägga upp en bild imorgon
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Änlling fråga!
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 21:14 »
Jag stänger bort dem från vattnet de första dagarna, och de dagar jag tycker att det är för kallt. Då får de bara dricksvatten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Änlling fråga!
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 10:27 »
Jag har nät som är fastsatt i damkanten så att dom kan få grepp med fötterna när dom ska kravla sig ur. 
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Änlling fråga!
« Svar #6 skrivet: 11 sep-12 kl 17:27 »
Här är bilder på dammen, buskarna kommer att byggas in i hägnet..

Tror ni det funkar att ha ällingar i utan drunknings olyckor??
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

sarmob

  • Inlägg: 37
  • Höns och ankor i Göteborg
    • Västergötland
SV: Älling fråga!
« Svar #7 skrivet: 05 okt-12 kl 08:05 »
Vad vackert! Hur funkar dammen att hålla ren?
Det kan kackla och kvacka i Hisings Backa

Misonten

  • Inlägg: 244
    • Västergötland
SV: Älling fråga!
« Svar #8 skrivet: 06 okt-12 kl 15:15 »
Tack!!
Det finns ett utlopp i botten så det går att tömma och spola ur :)
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser