Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ till plast?  (läst 11836 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
SV: alternativ till plast?
« Svar #20 skrivet: 16 okt-12 kl 21:33 »
---klipp---

Hur fryser ni in saker?! Jag behöver kreativa alternativ till mina fantastiska plastpåsar, frukt, bär, svamp, färdiglagad mat, vilt, ja det mesta packeteras i plast i min frys...
om man har styckfryst det på en talrik tex kan man ju lägga det sen i en glasburk, jag har inte testat det så mkt men vi har frysta groblad i en glasburk i vår frys.

colores

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 19 okt-12 kl 12:56 »
ja, jag brukar frysa saker i glasburkar och det går jättebra. Ha inte i för mycket så de spricker när innehållet fryser bara!

Så brukar jag frysa in i gamla mjölkkartonger och liknande. Bara sätta ihop med en klämma eller tejp längst upp.

Men bröd hade ju varit kul att kunna frysa in i nåt annat än plastpåsar, något tips någon?
konstnär på tillfälligt studiebesök i stockholms innerstad, men snart tillbaka vid torpet i skogen:)

LimJans

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 19 okt-12 kl 13:28 »
Jysk säljer glasskålar som man kan frysa och micra, 5 st för 60 kr. Locket visserligen i plast, men....

TW

• Finland
« Svar #23 skrivet: 12 nov-12 kl 00:25 »
Vi brukar diska enliters mjölkpaket nogrant och använda som frysförpackningar. Vi klipper av dem upptill och klipper upp i hörnen ned till 12,5cm från bottnen. Då blir det en halvliters frysförpackning. Försluter gör man genom att vika in alla fyra flikarna från var sin sida och tejpa fast med målartejp.

I somras var jag och hälsade på hos slöjdaren Wille Sundqvist (tack vare en gemensam bekant). Där såg jag många olika slags husgeråd av trä. Träslevar och träskedar och stekspadar med mera. Wille menade att om man gör dem av björk eller annat småporigt träslag och impregnerar dem ordentligt med rå kallpressad linolja blir de väldigt hygieniska och hållbara.
Så fort jag hinner skall jag tälja några slevar åt mig efter Willes modell. Har visade en bättre modell än slevarna jag har gjort hittills.

Förr gjorde ju folk alla slags husgeråd av trä. Tråg och tallrikar och grötfat och baljor och muggar....ja nästan vad som helst. Kanske någonting att återuppliva.......delvis..... jag håller med rapchic om att det inte är värt att gå till överdrift.......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

bua

« Svar #24 skrivet: 16 nov-12 kl 20:37 »
kul med någon som provat tandborste i trä, det har jag varit sugen på. Tror du det går att koka den när den blivit lite tråkig, eller ska en behöva köpa ny då?

Den blir inte äcklig om man lägger den ovanpå tandborstmuggen. Ställer man den i muggen med borsten neråt blir den grå och äcklig. Jag upplever att trätandborstar håller längre och är frächare än plast (trä är ju dessutom naturligt bakteriedödande).

Midvinter

• Dalarna
« Svar #25 skrivet: 24 nov-12 kl 20:33 »
Citera
Nånstans i gömmorna har jag en bok ( från 1970-talet)där det står hur man bygger en säckpipa av youghurtburkslock, gamla elrör, en badboll och en gammal kulspetspenna i plast. Jag vet folk som byggt efter beskrivningen och de kan tydligen bli fullt spelbara och med hyfsat ljud.

Eller en sån där orientalisk rökavattenångamokafjonk, vad det nu heter. Jo, vattenpipa heter det visst.

Citera
Jysk säljer glasskålar som man kan frysa och micra, 5 st för 60 kr. Locket visserligen i plast, men....

Biltema också.

I den andra tråden om att måla möbler så skrev en person  "göra vaxdukar av äggoljetemperaslattarna". Det fick naturligtvis min knasiga hjärna att dra igång. Man kan göra "vaxdukstyg" av tex. lin-, hamp- eller bommulsväv av lämplig grovhet, och så sy vad det nu är man behöver sy. Plastpåsar till frysen, regntäta ryggsäckar, whatever.
Så finns det ju sånt oljerockstyg, som de gjorde regnjackor och presenningar av förr i tiden. Jag måste naturligtvis sätta i gång att googla. Hittade ingenting på svenska, men på engelska däremot:

http://www.greenwizards.org/?q=node/738
http://codesmiths.com/shed/workshop/techniques/oilcloth/
http://www.ehow.com/how_4577881_making-oil-cloth.html
http://reviews.ebay.com/What-is-REAL-OILCLOTH-and-what-isn-apos-t?ugid=10000000000952801

Många bunkar och även andra slags köksredskap går ju att ersätta av keramikdito. Kan köpas billigt på loppis, men ack, själv är jag helt insnöad på keramik, och oj hur härligt det skulle vara att ha lite äkta hantverk gjort av riktig krukmakare i köket! Vilken helt annan känsla!

Har en 70-talsbok som heter "av näver och rot" i den kan man lära sig att fläta vattentäta flaskor av rötter. Orsaken till att jag inte har provat är att jag inte hittade råvaror. Det är ju inte tillåtet att gå och gräva upp rötter på annans mark sådär hur som helst.

Bambu är ju också ett material som är på g. nu. Kan användas till så mycket. Men man får se upp bara. Ren rå bambu är nog bra men så kallade bambuprodukter har ofta varit igenom äcklig rafineringsprocess. Bambugolv tex, fullt av lim.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #26 skrivet: 25 nov-12 kl 06:27 »
---klipp---!

Har en 70-talsbok som heter "av näver och rot" i den kan man lära sig att fläta vattentäta flaskor av rötter. Orsaken till att jag inte har provat är att jag inte hittade råvaror. Det är ju inte ---klipp---
och jag tänkte när jag började läsa ditt inlägg att jag skulle skriva ett inlägg om rot och näverslöjd.
jag har exakt samma rot + svärmor kan rotslöjd (söker en "näversensei" också dock)
Korgar har jag velat kunna fläta länge och särskilt i material härifrån (dvs närver och rot fast rotdelen visste jag inte förr)
men jag har inte haft så mkt kunskap, nu har jag lånat hem fler böcker om rot och näverslöjd, tyvärr just i tid till att man inte kan ta rötter och näver längre men till sommaren blir det nog att testa.
jag har blandannat tänkt att testa å göra en "näverbento" :-[

Midvinter

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 25 nov-12 kl 09:15 »
Kan man köra näver och rot i mikron?
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

maha

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 25 nov-12 kl 10:51 »
Hej,
har förstått det så att den sämsta matkombinationen med plast är feta o syrliga saker, blir ännu värre om man värmer mat som är fet eller sur och ligger i plast. Minst farligt är att frysa i plast. Använder själv ganska ofta smörpapper runt mat, kan sedan lägga allt i plastpåse om jag inte har ett bättre alternativ.

LasseDalom

• -
« Svar #29 skrivet: 25 nov-12 kl 11:38 »
papper är ett användbart alternativ. Smörgåspapper exempelvis är en produkt som folk knappast längre känner till. Omslagspapper som ibland används i affärerna för att slå in varor i färskvarudiskarna är också mycket användbart. Sen finns det papperspåsar som man också kan ha till mycket. vaxat papper står emot fukt. Papp och kartong. Det finns en hel del gjort av papper som är mycket användbart!

Midvinter

• Dalarna
« Svar #30 skrivet: 25 nov-12 kl 12:43 »
Jag köpte både tandborstar och hårborste på http://www.loveko.se/

Den borsten är gjord i Kina och vad jag kan se saknar den rättvisemärkning. Den vinner ändå, för plastborstar är också gjorda i Kina och saknar rättvisemärkning, men det hade vart bra med lite information om vilka kriterier de har för att kalla den fair trade, och vad de gör för att garantera dina kunder att kriterierna levs upp till.
Hoppas borsten är tillverkad på ett hygieniskt sätt, man ska ju trots allt ha den i munnen.

För den som kan tänka sig att handla från utlandet finns en trätanborste gjord i Tyskland här: http://www.cebraonline.com/eco-friendly-wooden-toothbrush-705-p.asp, också den med bristfällig information.

Hittade en blogg som kanske kan inspirera:
http://myplasticfreelife.com/

och en internetbutik, visserligen amerikansk, men kanske den har lite tips i alla fall:
http://lifewithoutplastic.com/

Kan man köra näver i micron?

Varg-älva

• Finland
« Svar #31 skrivet: 25 nov-12 kl 13:09 »
Dottern som åker tåg och buss och behöver matsäck har en självgjord näverask som hon lägger matsäcken i.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #32 skrivet: 25 nov-12 kl 13:16 »
Nu vill jag lära mig näver!  :D Ursäkta jag tjatar, men kan man ha det i mikron? Ingen som vet?

När jag behöver spara skålar och byttor med mat brukar jag lägga en tallrik över istället för att ta plastfolie. Antagligen en självklarhet på det här forumet, men tänkte nämna det ändå.

tinna.m

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 25 nov-12 kl 14:09 »
papper är ett användbart alternativ. Smörgåspapper exempelvis är en produkt som folk knappast längre känner till. Omslagspapper som ibland används i affärerna för att slå in varor i färskvarudiskarna är också mycket användbart. Sen finns det papperspåsar som man också kan ha till mycket. vaxat papper står emot fukt. Papp och kartong. Det finns en hel del gjort av papper som är mycket användbart!
Smörgåspapper går att smöra eller ännu hellre olja in.
Funkar bra till ganska täta paket i kylen och till matlådegrejor. Sen kan paketet läggas i nån ask.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #34 skrivet: 25 nov-12 kl 14:40 »
Nu vill jag lära mig näver!  :D
Det vill jag också. Jag har föreslagit en artikel om näverslöjd i Åter, är fler intresserade kanske det kan bli nån.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #35 skrivet: 25 nov-12 kl 21:26 »
Jag vet inte, tanken med en bento är att äta den rumstempererad, ska jag mikra mat så mikrar jag ändå på talrik då jag tycker det känns obehagligt att tänka alla ämnen som säkert läses upp pga värmen.

du skulle ju kunna testa att mikra en liten bit näver, först kort tid och låg värme för att sen öka (+ ha stenkoll näver brinner ju bra i vanliga fall)
jag har däremot hört att i vissa delar av finland så steker man pankakor i näver så rent teoretiskt borde det funka

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 25 nov-12 kl 22:02 »

Lägg in några provbitar i mikron tillsammans med ett glas vatten och värm en stund. Om provbitarna blir tydligt varma (lika varma som vattnet eller ännu varmare) så är det nog inte så lämpligt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 25 nov-12 kl 22:12 »
En rent allmän sak om man vill undvika plast är att skilja på olika sorters plast och hur de eventuellt kan påverka livsmedel i närheten.

PVC (vinylplast) är väl den som brukar anses mest otrevlig, dels som följd av otrevliga rökgaser vid förbränning och dels för att den nästan alltid innehåller mjukgörare, som gärna vandrar till feta ämnen som ligger an mot plasten. Det är värt att notera att PVC utan mjukgörare skulle bli så hård och spröd att den inte vore praktiskt användbar.
Polyeten och polypropen (det är samma sak som förr, och kanske fortfarande på en del utländska språk, kallades polyetylen och polypropylen) är betydligt mindre otrevliga, men även dessa kan naturligtvis i värsta fall ha mindre roliga tillsatser (flamskyddsmedel, mjukgörare, färgämnen mm).

Tänk på att fukttålig papp, sådan som man hittar i t ex mjölkpaket och som allmänt kallas "vaxad papp", inte är täckt med vax utan med ett tunt lager polyeten. I vissa fall (kartonger för juice och en del mjölkprodukter med lång hållbarhet) aluminiumfolie + polyeten. Det enda fall där man idag använder papp som verkligen är vaxad, är i engångsmuggar för kalla drycker (t ex på snabbmatsrestauranger). Det är inte helt lyckat att hälla hett kaffe i en sådan mugg, det resulterar i att muggen blir genomblöt efter en stund och det flyter omkring vaxbitar på kaffet.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 26 nov-12 kl 15:35 »
Går det att få tag på tandborstfodral av trä? Har ju sett all möjligt och omöjligt trähantverk på diverse marknader, finns det ingen som gör tandborstfodral? Eller måste jag göra det själv?

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #39 skrivet: 27 nov-12 kl 08:57 »
Går det att få tag på tandborstfodral av trä? Har ju sett all möjligt och omöjligt trähantverk på diverse marknader, finns det ingen som gör tandborstfodral? Eller måste jag göra det själv?

Har aldrig sett något, tvivlar på att det finns tyvärr. Men om du inte är sugen på att tillverka själv så går det säkert att beställa från lämplig hantverkare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser