Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rent praktiskt om att byta vedpanna  (läst 9725 gånger)

Notdavid

• Uppland
Rent praktiskt om att byta vedpanna
« skrivet: 06 sep-12 kl 11:49 »
Hej!

Håller på och planerar inför ett byte av vedpannan (och eventuellt tankarna) till en ny vedpanna och har lite funderingar:

1) Hur gör man med alla detaljer, låter man VVS-firman sköta hela inköpet eller är det ok att köpa allt material själv via t.ex. Rinkaby och låta VVSaren sköta ihopskruvandet? Att det blir billigare jämfört med Ahlsell-delar förstår jag, men hur brukar man göra?

2) Vi har pannrummet i källaren, jag misstänker att detta inte är särskilt ovanligt. Jag såg att de mindre tankarna är 70nånting-centimeter breda, så de skulle gå igenom dörren. Men hur är det med pannorna, rent viktmässigt, inte fan kommer de som en klump på 700kg, eller?

Blir mycket spännande att få bort den gamla "pannan" (en Passat från '79). Hoppas jag slipper anlita en svetsare som skär upp den i småbitar.  ::)

Kan någon rekommendera en VVS-firma runt Uppsala/Enköping?

Tack på förhand!

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
SV: Rent praktiskt om att byta vedpanna
« Svar #1 skrivet: 06 sep-12 kl 21:30 »
Blir nog inte det lättaste att hitta en rörkrökare som vill sätta ihop dina delar som du köpt själv. Det är nog där problemet ligger. Låt du honom köpa in det som behövs!

Ahlman

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-12 kl 21:46 »
Ta tag i pannbytet själv och bestäm vad som ska göras. Om gamla pannan går att ta ut kan du mäta. Annars vidga någon dörröppning eller såga sönder pannan.
Bättre att du får en stor tank än flera dyra småtankar. Går att måttbeställa hos Huskvarna tanksvets. Ha du för litet pannrum så behöver du inte ställa pannan just där. Går att göra en bygganmälan och döpa om pannrummet till torkrum eller tvättstuga så kan du sedan ställa pannan där det finns bättre utrymme. Men så länge det finns något på ritningen som heter pannrum måste du ha pannan där.
Jag hörde med installatörer i Uppsala-Enköping området för 2 år sedan men tyckte inte det var någon som lät intressant. Sågade sönder den gamla pannan med vinkelslip och bar ut delarna.
Går att hyra en plasmaskärare så går jobbet enklare.
Nya pannan kom på plats med hjälp av en bekant. Satte bara in en något begagnad oljepanna då jag eldar med pellets.
Löda kopparrör kan man göra själv och delarna är 4-6 gånger billigare på Rinkabyrör än att köpa från installatör.
Frågade en av de tilltänkta installatörerna om man kunde köpa delarna själv på Rinkaby.
Jag ringer upp dig senare sade han men hörde aldrig av sig. Han hade hade telefonnummervisning så när jag senare ringde upp så svarade han inte! Tog det som ett tecken på att man får göra jobbet själv.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #3 skrivet: 06 sep-12 kl 22:29 »
Rörmokare tjänar en hel del pengar på rabatterna på delarna de använder. Därför vill de inte att du handlar delar. Rörmokaren handlar gärna på Rinkaby Rör, men lägger på en hel del pengar på delarna som du får på fakturan. Men timpengen för arbetet är ganska låg...

Kan du göra jobbet själv finns det en hel del att spara. Annars är det bara att tacka och vända röven till... Tyvärr...  :-\

Notdavid

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-12 kl 21:15 »
Tack för alla svaren. Tyvärr så skulle jag nog inte få till det själv, så det blir väl att bita i det sura äpplet och begära offerter. Lite besvärande när man börjar tänka på pengarna man skulle kunna spara genom att göra det själv. Att anlita hantverkare betyder ju inte att man helt enkelt kan vända ryggen till och vänta på att allting fungerar igen, har man lärt sig.  (:)

Men hur var det med leveransen på pannan, kommer den isärplockad så man har en chans att bära på delarna? Kanske inte är så farligt som jag föreställer mig…

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 07 sep-12 kl 22:44 »
Min panna (en Atmos) kom i ett stycke när jag köpte den. Det enda jag vet går att plocka loss är ett par sotningsluckor och så keramiken i förbränningskammaren. Men jag tror inte att man får bort så himla mycket från dom 306 kilo som pannan väger...  ::)

När man ser pannor så undrar man ibland om dom byggt huset runt pannan istället för att bära in den i huset.  :o

Jag kunde lyfta in min panna rakt in genom ytterdörren till pannrummet med traktorn... Mycket smidigt!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Notdavid

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 08 sep-12 kl 19:10 »
Jag kunde lyfta in min panna rakt in genom ytterdörren till pannrummet med traktorn... Mycket smidigt!  ;D

/Sara

Haha, klockrent ju! Sådan tur har inte jag. Men i värsta fall får man väl plocka av en vägg och bort med trappan  ::) Inget som inte går.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 08 sep-12 kl 19:26 »
Våran panna kom monterad o klar en vedex 3300 ,vi tog ur så mycket vi kunde men fick ta i rejält endå,mvh

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 08 sep-12 kl 20:04 »
Jag känner en röris som har en batteridriven, trappklättrande "säckkärra". Jag tror den  tog 3-400kg ungefär. Jag har flyttat en tvättmaskin med den, gick fantastiskt bra.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 08 sep-12 kl 21:11 »
När vi hade röris här förra året så kollade jag priserna löpande på Rinkaby och när det  kom till att köpa expantionskärlet så visade det sig direkt att deras pris var bättre än rinkabys.
Dessutom så hade han grejerna med turbil dagen därpå.
Övriga delar vart oxå billigare..         ;D

Så det är inte nödvändigt att man blir uppskörtade eller rövknullad av hantverkaren.
Dessutom gick det snabbt och elegant med pressverktyg i skarvarna osv osv.   
Vi skall installera en acctank snart nog och det blir att ta ut röris på detta jobbet oxå. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ahlman

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 13:40 »
Vad tar denna röris för en kulventil med 22mm klämringskopplingar?
Jula tar 259:- Clasohlson tar 199- och rinkabyror.se tar 109:-

Neon Knight

• -
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 13:44 »
Biltema tar 89,90.

KjellX

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 21 sep-12 kl 18:11 »
Vi bytte panna häromveckan, ut åkte den 30 år gamla jämän, in kom en begagnad CTC 2200 trio. Båda vägde runt 350 Kilo, o ja hade funderingar på kraftig säckkärra, men rörisen som varit med om massor hade med sig 2st 2 tums rör, som vi baxade upp pannorna på, bara o "rulla" fram dom. Inga som helst problem, men så bor vi i ett enplanshus o slipper tänka på trappor o sånt.
Kruxet för vår del var att eldröret (naturligtvis) inte passade, så knacka upp nytt hål i skorstensmuren med en Hiltimaskin, o sen mura tätt + mura igen gamla öppningen då.

Jag tror inte du klarar pannbyte utan en redig röris, men kolla på blocket om de finns nån bra begagnad panna i närheten, många byter till bergvärme o sånt.

Vikman

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 23 sep-12 kl 15:15 »

Hej
brukar inte vara nå större problem att få ut panna från källare, plyfaskiva och lite såp samt några 2tums rör och nån bekants bekant med winch på bilen så spelar man upp den utan större problem.
Bara ta det lung och varligt och tänka sig för 2 gånger minst så inte nån tå eller finger hamnar på fel ställe.

När man ska ner med nya så får man ha winchen som broms ner sen bara resa upp och rulla/vagga in den på platsen den ska stå på.
Är en kile som vill leva nära naturen

Notdavid

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 25 sep-12 kl 15:09 »
Nä, att eldröret inte kommer passa det räknar jag med. Passaten är ju ganska låg, dessutom lagen om alltings jävlighet…

Och det med att ta det varligt är nog bra att tänka på, ganska stor kraft i en 400kg-pjäs som rör sig.

Tror nästan att det blir att öppna ena väggen för att kunna vinscha ner i källaren. Men det dröjer, mycket planering och finansiering innan. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser