Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigast och bäst?  (läst 1980 gånger)

Vilderness

• Norrbotten
Billigast och bäst?
« skrivet: 05 sep-12 kl 11:27 »
Hjälp mig reda ut lite hur jag ska göra med hönsens foder i vinter...

Jag har stora Wyandotter, en flock på 25 djur totalt (1 vuxen tupp, 5 vuxna hönor, 5 ungtuppar och 12 unghönor + 2 st 4-veckorskycklingar)
Fyra av ungtupparna ska slaktas under hösten.

Nu äter de allfoder, och det går åt nästan en 25 kilos säck i veckan - de äter ju mer än hästarna! Dessutom får de lite matrester varje dag + färskt gräs, maskrosblad, sallad eller vad som nu finns. De lägger inte speciellt mycket ägg så något måste ju saknas? (Har ingen ägg-ätare eller äggtjuvar i hönshuset, det är jag 100% säker på redan) Nån gång i veckan får de även flingor, solrosfrö, majskolvar, bär, bröd eller liknande gotta.

Jag har tänkt börja ge dem lite blandad säd (havre, korn och vete) och komplettera med ett värpfoder, men hur ska jag blanda?
Vilket värpfoder ska jag sikta på för att dels vara säker på att de verkligen får i sig de proteiner de behöver men som inte blir så jäkla dyrt? Jag har bara tillgång till Granngårdens sortiment.

PS.
Det är helt ok att det kostar att ha djur, och ja - jag har råd. Men att lägga hundratals kronor på deras foder varje vecka om det finns billigare alternativ som är lika bra är ju bara dumt. Jag har fem mil enkel väg till Granngården så det blir ju en hel del bilåkande fram och tillbaka för deras mat också. Jag har inte obegränsat med skadedjurs-fria förvaringsutrymmen så jag kan inte köpa så många säckar åt gången.   

American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
SV: Billigast och bäst?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-12 kl 11:37 »
Vi kör på koncentrat värpfoder från granngården och blandar cirka 50/50 med kornkross och lägger till snäckskal i fodret. Det får både hönorna och tupparna och dom värper bra på det. (inte tupparna förstås ;D)
Allfoder får kycklingarna/unga blandat med kross utan snäckskal.
Det går inte allt för mycket foder tycker jag. :-[

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 sep-12 kl 11:45 »
Har du bara tillgång till Granngården så blir det svårt att komma undan billigare, tyvärr. Värpkoncentratet ska ju blandas 50/50 med spannmål, så visst, det blir väl lite billigare.

Har du ingen bygghandel eller nåt i närheten som säljer Svenska foder, eller Spannex ? Dom blir ju lite billigare. Men visst, det kostar en del, det gör det.  ( ser nu att du bor i Norrbotten..då blir det nog svårt,ja. Varför trodde jag du bodde i småland?? )

Annars har du nog ingen konstig foderåtgång.. man räknar ju runt 150 gr per höna och dag. Så på 25 djur är det ju ca 3,5 kilo per dag.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 05 sep-12 kl 11:52 »
Nepp ingen annan som säljer foder i närheten. (Och japp jag bor i norrland :) Men jag har skyddade personuppgifter så jag kan inte säga var nånstans om nu någon skulle vilja komma med tips i all välmening)

Jag tycker inte heller jag har någon konstig foderåtgång, men hade gärna kommit undan lite billigare än vad jag gör nu. Vi har ju dessutom påslag på priserna på Granngården. Någon bonde som odlar säd har jag inte hittat heller. Eller jo, en men jag vågrar köpa av honom då hans stråfoder (hö, halm, silage) är mögligt och rent sunkigt... vågar inte köpa säd av honom då heller. 
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 05 sep-12 kl 12:11 »
Jag tycker att det är bäst att inte blanda ihop foderslagen, om man ger flera olika, utan låta hönsen välja själva. Det blir mindre spill då, upplever jag.

Enligt min mening ska man aldrig blanda snäckskalen i fodret, det är bäst om de får reglera själva. Tuppar och djur som inte värper behöver ju inget snäckskal alls, och de som värper har individuella behov.

Att ha bra foderautomater, så att de inte kan sprätta ut allt fodret på golvet, är det mest ekonomiska man kan göra. Allt foder ska helst ätas, och inget bli spill, då får man ju mesta värdet av fodret.

Kan man inte köpa spannmål billigare hos någon bonde så är det oftast inte billigare att blanda värpkoncentrat och spannmål, jämfört med att köpa färdigblandat värpfoder. Men om man har djur i olika åldrar kan det ändå vara att föredra att köpa värpkoncentrat och spannmål, eftersom djuren då kan reglera själva vad de äter.

Man ska ABSOLUT inte köpa kross till dem, krosset härsknar och vitaminerna försvinner snabbt. Hönsen har en inbyggd kross - muskelmagen - och den mår bra av att få arbeta. Så helt spannmål är det som gäller, det håller länge och är oftast billigare.

Att investera i bra förvaring kan snabbt sänka ens foderkostnader, dels blir resorna färre, dels får man ett lägre pris om man t ex kan köpa en hel pall åt gången. Man kan ju gå ihop med någon kompis och dela på pallen, om man bedömer att den inte går åt på rimlig tid. Själv har jag en grön skogsvagn, en sådan i plåt, som är helt rått- och mussäker (ännu så länge i alla fall). Den betalade sig med råge redan första året jag hade den. Tycker man att en vagn är stor, så hittar man snabbt fler användningsområden till en sådan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 05 sep-12 kl 13:37 »
Tack för jättebra tips!

Snäckskal har jag i en särskild behållare, likaså ger jag matrester på ett ställe, allfoder på ett annat osv. Jag fyller inte på fodertrågen förrän det är tomt, så att de äter upp istället för bara "grisar runt" och för att jag inte ska ha en massa gammalt foder längst ner i fodertrågen.

När ungdjuren var små åt alla kycklingfoder, eftersom de gick tillsammans i en enda flock. Nu har de små istället egna foderbehållare dit de stora inte tar sig in. De äter säkert lite av vuxenfodret också, men är oftast i sina fodergömmor och pickar.

Jag har ingen bekant som har höns, mer än min kära mor, men hon bor 30 mil bort så det är ju lite i längsta laget :)
Det kommer att ordnas bättre foderförvaring när vi kommer till delen av stall-renoveringen men i dagsläget finns det inte. Det är förutom hönsfoder en hel del kraftfoder och lusern för häst som ska förvaras. Bra tips om vagn dock!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #6 skrivet: 10 sep-12 kl 11:06 »
Sätt ut en annons i lokaltidningen/ lappar på mataffären etc att du vill köpa helsäd av nån lokal lantbrukare.  Kan ju mycket väl finnas nån som har och som gärna säljer.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser