råttor

Startat av lenai, 04 Sep-12 kl 17:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

lenai

Vi har haft råttor kring och i hönshuset under ett par veckor. Under samma period har hönsxen varit fruktansvärt högljudda och störiga. Blir höns så påverkade av att det finns råttor i närheten?
lena

grimbart

Menar du stora bruna råttor så påverkar de hönsen, de tar ägg och kan ta kycklingar och i vissa fall ge sig på vuxna höns,tex äta av benen på dem och liknande.. Små möss kan göra så hönsen låter och varnar men de är tämligen ofarliga. Sätt upp fällor omgående annars har du stora problem om några månader.. Sätt lock på allt ätbart utom där hönsen äter,fodertrumman kan du ta bort på natten..
Fjäderfän och kaniner

lenai

Tack för info, visste inte att det kunde vara så farligt, vi som haft kycklingar under den här tiden. Förstår nu varför hönsen varit så skrikiga, de måste ha varit livrädda. Tror i alla fall att vi fått bukt med råttorna . har inte sett några på flera dagar och det är kolugnt i hönsgården.
Inser att vi måste agera tidigare nästa gång det händer.

Stellan_J

Om du fångar några råttor levande så är det bara att ta vara på dem. Grillad råtta är gott
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Azoo-Lina

Citat från: Stellan_J skrivet 06 Sep-12 kl 20:40
Om du fångar några råttor levande så är det bara att ta vara på dem. Grillad råtta är gott
Kan jag få din adress? Om vi får problem med råttor så kan jag skicka dem till dig! Och du, jag bjuder på portot  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Snuzer

Citat från: Azoo-Lina skrivet 07 Sep-12 kl 07:41
Kan jag få din adress? Om vi får problem med råttor så kan jag skicka dem till dig! Och du, jag bjuder på portot  ;D


;D ;D ;D
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Stellan_J

Citat från: Azoo-Lina skrivet 07 Sep-12 kl 07:41
Kan jag få din adress? Om vi får problem med råttor så kan jag skicka dem till dig! Och du, jag bjuder på portot  ;D

Har du vägarna till Halland så bjuder jag på middag :) 3 råttor/person är lagom.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

FM

Citat från: Azoo-Lina skrivet 07 Sep-12 kl 07:41
Kan jag få din adress? Om vi får problem med råttor så kan jag skicka dem till dig! Och du, jag bjuder på portot  ;D

;D  ;D

Här kan vi även erbjuda jakttillfälle. Ni kan få sitta i en stol o så bjuder jag på te o el kaffe o tilltugg så länge ni lyckas ta råttorna. Vet inte vad för bössa man ska anv men ett "trimmat" luftgevär borde duga. Dock bör man kunna urskilja hur en råtta ser ut så att inte förväxlingar sker etc...

:P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

575 Gäster, 3 användare (1 Dolda)
Själv är bäste dräng, peter_63