Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart får ni tag på alla pallkragar?  (läst 20848 gånger)

djeen

• Ångermanland
Vart får ni tag på alla pallkragar?
« skrivet: 04 sep-12 kl 09:49 »
Ogräset härjar för kraftigt hos mig. Jag ger upp landet och väljer att täcka det under två säsonger. Har läst någonstans att man kan göra det för att kväva ogräset (hur gör man förresten - någon som vet? Typ av presenning osv?). Min plan är då att odla i lådor under tiden. Har fem hemsnickrade som jag redan använder, och har i två säsonger odlat i två gamla garderober som nu tyvärr måste lämna in. Behöver mer plats till nästa säsong, och det verkar ju så himla smidigt med de där pallkragarna som det står om precis överallt. I alla tidningar, i alla böcker och i var och varannan tråd både här på alternativ eller på vilket odlingsforum som helst skrivs det om pallkragar som om alla hade några bakom huset bara att plocka fram.

Men vart får man tag på dem? Jag känner ingen som har pallkragar eller har ens sett en pallkrage i sin ursprungliga form (bara som odlingslådor i hus jag åkt förbi och så). Vart finns de? Googlar man kommer man ju bara till företag som verkar hantera dem i ofantliga mängder (typ 500 i taget) och det är sådana sidor som inte har priser så det känns helt obegripligt.

Hur gör ni som får tag i pallkragar, och vad kostar de ungefär?

Prästgårdshönan

• Uppland
    • Höns och pelargoner på Haga
SV: Vart får ni tag på alla pallkragar?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-12 kl 10:02 »
Blocket! Dyker upp då och då folk som säljer. Köpte mina begagnade för 60-80 kr/st beroende på storlek (60*80 och 60*120 cm). Odlar i dem samt använder till fållor för kycklingar och kaniner. Lätt att lägga ett kompostgaller på om man vill ha lock.
Prästgård från 1700-talet som bebos av 2 vuxna, 4 små gossar, 2 hundar, 3 katter, okänt antal kaniner, hönor och ibland vaktlar, ankor och kalkoner.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 sep-12 kl 10:12 »
Det går säkert att köpa några stycken hos en firma som vanligtvis bara hanterar större mängder. Ring och fråga. 50:-/st för begagnade är rimligt pris, alt. en tårta till fredagsfikat för några stycken.  ;)

Annars Blocket alt. själv sätta in en annons i lokaltidningens "fyndmarknad" under köpes.

Såg att Granngården hade för ett tag sen, till det facila priset av 199:-.  :o

Edit:

Det är inte speciellt komplicerat att skruva ihop några egna, då kan man göra den storlek man vill ha. Mina är 1,2x4,5m. Virke till en sån kostar ca 2-250:-.
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 10:14 av Vitis »

Eurydike

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-12 kl 10:18 »
Fråga var som helst på ett företag som tar emot gods i pallkragar. På min sambos jobb får de betala för att göra sig av med halvpallkragar så de är de bara glada om de blir av med dem på annat sätt. Tex som odlingsbänkar hemma hos mig :)
Annat är det med helpallkragar...

Olofssonskan

• Härjedalen
« Svar #4 skrivet: 04 sep-12 kl 10:32 »
Här kan man hämta gratis på kommunens upplag. Innan jag visste det så frågade jag en elfirma. Dom ville bli av med så många som möjligt och försökte truga på mig fler än jag behövde. Även där gratis.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

djeen

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-12 kl 07:59 »
Fråga var som helst på ett företag som tar emot gods i pallkragar. På min sambos jobb får de betala för att göra sig av med halvpallkragar så de är de bara glada om de blir av med dem på annat sätt. Tex som odlingsbänkar hemma hos mig :)
Annat är det med helpallkragar...

Tips på gods som kan komma i pallkragar...?

Tack för alla tips snälla ni! Jag skall ut och kolla terrängen! :)

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 05 sep-12 kl 09:05 »
Det finns ett pantsystem för pallkragar. Företag kan göra sig av med kragarna genom att sälja dem till ett företag som fixar till dem. 20 kronor tror jag att det är. Det har inget med hur mycket det kostar att göra en krage att göra, mer hur mycket det kostar att få en krage tillbaka i omlopp.

Halvkragar kanske inte är med?

Fina pallkragar behåller företag normalt inom företaget. De är uppmärkta och kommer inte på vift. Till styckegods används de återvunna kragarna. Vill du ha en ny/fin krage så får du betala mer än panten för den. Eller du borde iaf..

Eurydike

• Småland
« Svar #7 skrivet: 05 sep-12 kl 17:58 »
Tips på gods som kan komma i pallkragar...?
Egentligen vad som helst som inte skickas i kartonger bandade eller plastade på pall istället.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 07 sep-12 kl 18:11 »
Jula har också. Såg nu att de kostar enbart 47 kr!!
Kaninuppfödare och pelargontant.

joel123

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 sep-12 kl 18:27 »
lista ut nått företag som får hem varor på pallar med kragar men inte skickar iväg nått me kragar, och fråga där, jag brukar skratta åt att citygross säljer pallkragar under namnet "odlingslådor" för typ 250 spänn :O

nanook03

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 11 sep-12 kl 23:02 »
Ett bra tips är att kolla med en transporrfirma. Poståkeriet, Schenker, DHL de brukar ha i mängder som kan köpas för billig peng!

S.Odkil

• ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 10 okt-13 kl 21:45 »
Ville bara tillägga, även om tråden inte är helt färsk, att många pallkragar man kan få gratis av företag är impregnerade och är dem det så är det inte att rekommendera att odla i. Det vet många säkert redan men det är alltid bra med en påminnelse! Härligt med all odlarglädje, jag funderar själv på om vi ska snickra egna lådor eller köpa färdiga. :-D

Opicina

• Assisterande trådurspårare
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-13 kl 19:41 »
Ville bara tillägga, även om tråden inte är helt färsk, att många pallkragar man kan få gratis av företag är impregnerade och är dem det så är det inte att rekommendera att odla i. Det vet många säkert redan men det är alltid bra med en påminnelse! Härligt med all odlarglädje, jag funderar själv på om vi ska snickra egna lådor eller köpa färdiga. :-D

Man ska absolut fråga om detta, så att man inte råkar få impregnerade kragar. Jag vet inte hur vanligt detta är dock, det verkar minst sagt lite onödigt med impregnerade kragar för transportfirmorna - de besparar sig nog den kostnaden.

Mina kragar möglar så fint, så de är knappast impregnerade. Köpte begagnade av en av pall-återvinningsfirmorna, för cirka 50 kr styck, för några år sedan.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #13 skrivet: 11 okt-13 kl 20:35 »
Dom stora som jag känner till med färgade pallkragar är Volvo och Scania. dessa är dock halvsvåra att lägga beslag på.
Enligt de regler som finns så är rent trä alltid obehandlat och har det en stämpel med ett sädesax i så är dom värmebehandlade för att vara godkända för export till långtbortistan med väldigt hårda regler.

Förövrigt så är mitt tips att flukta i containers som dyker upp när det byggs om butiker eller andra byggen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #14 skrivet: 12 okt-13 kl 10:36 »
Utanför en del mekaniska verkstäder, grossistlager mm ligger det ständigt pallkragar (iofs ofta mer eller mindre trasiga) i containrarna. Ett ställe som jag har observerat är Bosch Rexroth vid norra station (Björnavägen) i Övik.

Beträffande impregnerat trä eller inte så brukar det synas tydligt. Är hela pallkragen färgad kan man tälja en flisa ur den och se om det bara är färg på utsidan eller en impregnering som går en bit in i träet.  Förmodligen behöver man inte oroa sig så mycket över impregneringen om det är frågan om gamla och gistna pallkragar som har legat ute länge och där allt överskott på impregneringsvätska redan är urlakat för länge sen.

Gille

• -
« Svar #15 skrivet: 12 okt-13 kl 13:23 »
Kolla Blocket också.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 13 okt-13 kl 14:12 »
Jag köpte mina begagnade på Jula (oinpregnerade) och la tidningar i botten för att kväva ogräs. Jag tror tror mer på halm, tidningar etc. än plast mot ogräs, för de furmultnar efter ett tag kan rötterna till det man odlar komma ner där ogräset var. Fast det hjälper ju inte mot ogräs som sprider sig via rotsystem förståss.
Plantagen sålde också pallkragar i somras, men dom var nya, målade i en färg som jag inte gillade och kostade 4-5 ggr så mycket som de på Jula.
« Senast ändrad: 13 okt-13 kl 14:17 av Midvinter »
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

rutgermclean

« Svar #17 skrivet: 10 nov-13 kl 20:35 »
Jag jobbar förvisso så så att jag åker runt på många byggarbetsplatser men där brukar jag alltid fråga mig för efter pallkragar då dom oftast lägger dom på hög först sen mot slutet slänger dom dom i sopcontainrarna. Har fått ihop ca 30 st plus 10 halv pallar, skadar ju aldrig att fråga.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 10 nov-13 kl 20:59 »
Vetephaen om jag NÅGONSIN sett en impregnerad pall eller pallkrage. Volvo, Scania, m.fl. är i o f s färgade men enligt pallfabriken är det bara nafta och pigment. De färgas för att inte "trilla av flaket". ;)

Men många svenskar verkar va paniskt förskräckta för allt så pigmentet är säkert något fullkomligt livsfarligt. ;) Tänk på vad ni andas in istället, 10 tusen gånger så stor volym rakt ner i lungorna f v befodran ut i blodet, som ni skickar ner för sortering i mag-tarm-kanalen. TIO TUSEN gånger mer!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Linkan

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 11 nov-13 kl 15:52 »
Vetephaen om jag NÅGONSIN sett en impregnerad pall eller pallkrage. Volvo, Scania, m.fl. är i o f s färgade men enligt pallfabriken är det bara nafta och pigment. De färgas för att inte "trilla av flaket". ;)

Men många svenskar verkar va paniskt förskräckta för allt så pigmentet är säkert något fullkomligt livsfarligt. ;) Tänk på vad ni andas in istället, 10 tusen gånger så stor volym rakt ner i lungorna f v befodran ut i blodet, som ni skickar ner för sortering i mag-tarm-kanalen. TIO TUSEN gånger mer!

Volvo och kanske även Scanias pallar/kragar är impregnerade vet säkert att Volvos är det, det märker man ganska lätt om man får en sticka av en sådan krage. Skulle förvåna mig om inte Scanias är det också.

Sen skulle jag vara försiktig med att använda begagnade kragar om man inte vet var dem kommer ifrån, begagnade kragar från ett retursystem tex kan innehålla det mesta. Jag jobbar i en industri som hantera mycket olja och oljiga detaljer som läggs och slängs i pall vilket träet suger år sig.

Vanliga pallar kragar är vad jag vet endast värmebehandlade nu mer. Det måste dem vara för att få skickas utrikes pga av smittor som kan följa med annars i träet eftersom det är ett levande material.

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser