Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarianer/veganer?  (läst 11462 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Vegetarianer/veganer?
« Svar #20 skrivet: 02 sep-12 kl 22:03 »
Om man nu dricker mjölk, varför vill man då inte få i sig löpe? Inga djur slaktas väl enbart för löpens skull?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #21 skrivet: 02 sep-12 kl 22:30 »
Om man nu dricker mjölk, varför vill man då inte få i sig löpe? Inga djur slaktas väl enbart för löpens skull?
Jo den tas från dödade kalvmagar.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 02 sep-12 kl 22:39 »
Jo den tas från dödade kalvmagar.

Jo, men slakten görs ju i vilket fall och inte bara för löpens skull.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #23 skrivet: 02 sep-12 kl 22:43 »
Jo, men slakten görs ju i vilket fall och inte bara för löpens skull.

Ja det må väl vara bättre att så mycket som möjligt av djuret tas tillvara på, när de ändå slaktas?! Bättre det än nåt skumt genmodifierat som nån pratade om i ett annat inlägg.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 02 sep-12 kl 22:48 »
Ja det må väl vara bättre att så mycket som möjligt av djuret tas tillvara på, när de ändå slaktas?! Bättre det än nåt skumt genmodifierat som nån pratade om i ett annat inlägg.

Jo och korna ger ju inte heller bara mjölk ifrån sig sådär... Först behöver de göra något liksom..

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #25 skrivet: 02 sep-12 kl 23:30 »
Jag äter lite fisk, ägg från bonden nära och ekologiska mejeriprodukter..
Tänkte försöka åka på den Vegetariska mässan i Göteborg den 16 september.
Var är denna mässan tro? Inte är den svenskamässan stor ::) Hade varit kul att gå på :)
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Mayla

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 03 sep-12 kl 00:02 »
Var är denna mässan tro? Inte är den svenskamässan stor ::) Hade varit kul att gå på :)

Var där förra året, väl värt ett besök :)

"Söndagen den 16 september arrangeras andra upplagan av Bra Mat-Mässan. Ambitionen att göra den till Sveriges största vegetariska matmässa ligger kvar. Förra året kom hela tvåtusen besökare. Siktet är inställt på att överträffa premiären med fler besökare och utställare, snyggare presentation och ännu vassare programpunkter och workshops.

Mässans huvudsakliga syfte är att inspirera och guida till en mer vegetarisk kosthållning, utan att tumma på målsättningen att alla, oberoende av matvanor, ska hitta något nytt och spännande att ta med sig hem. Budskapet är kort och gott att vegetarisk mat är fantastiskt god, lustfylld och spännande!

Precis som förra året hittar du oss på Svenska Mässan, mitt i centrala Göteborg. Välkommen till Bra Mat-Mässan – ett fyrverkeri för alla sinnen!"

http://www.bramatmassan.se/

Zadie

• Västerbotten
« Svar #27 skrivet: 03 sep-12 kl 02:14 »

Jag hade inte köpt osten om jag hade sett att den tillverkats i Tyskland, litar inte heller på deras djurskydd och sen är det ju transporten också. Jag lät mig luras av "Ockelbo". :(

Det finns alltså minst tre kommersiella alternativ om man nu vill göra hårdost och behöver något som får det att löpa - löpe gjort på kalvmage, vegetabiliskt ystenzym som är genmodifierat och ystenzym som är mikrober från svamp. Detta utöver diverse alternativ som nässlor och andra växter som sägs ha löpande effekt samt att man som någon nämnt mycket enkelt kan göra färskost istället med bara något syrligt.

Angående löpe och att det är bättre att allt kommer till användning, sure, det kan jag delvis köpa. Men om man inte vill äta kalvmage är det ju upp till var och en lyckligtvis. Den mesta löpen till osttillverkningen i Sverige importeras eftersom vi inte slaktar nog med kalvar här i förhållande till hur mycket ost vi äter. (källa http://www.livsmedelssverige.se )
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #28 skrivet: 06 sep-12 kl 23:56 »
Jag är.... industrian! Japp jag hittade själv nyss på det och det innebär att jag inte äter kött från industrin utan möjligtvis mina egna tuppar och lite vilt kan slinka ner ibland

Ha ha, vilket bra nyord! jag är väl nåt sånt jag med. Skulle jag få fatt på en vildlax eller björnstek så åker den väl ned, men industrisslaktat - usch nej.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

hon på torpet

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 07 sep-12 kl 00:10 »
Men... om vegetarianen äter vegetariskt, då borde väl en industrian BARA äta industrimat? Det blir liksom fel... (:)
Tala ut människa!!!

Tösen

• Småland
« Svar #30 skrivet: 07 sep-12 kl 07:20 »
Men... om vegetarianen äter vegetariskt, då borde väl en industrian BARA äta industrimat? Det blir liksom fel... (:)

Joo det är sant haha, tänkte inte så långt där  ;) Jag tänkte bara på de stackarna som absolut vill kunna placera mig i rätt fack så de skulle få ett namn på det  ::)
Det blir vad du gör det till!

Mata

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 13 sep-12 kl 14:56 »
Jag har varit vegetarian större delen av livet (25 år ungefär). Äter ej kött, fisk eller ägg, dock mjölk från våra kor (och yoghurt och ost o s v). Mina 4 barn är uppvuxna på samma sätt.

MieK

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 14 sep-12 kl 01:28 »
Ett tips

Passa på att kika förbi Rawfoodbaren på Viktoriagatan

Nybliven vegan och ny medlem här  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #33 skrivet: 14 sep-12 kl 06:45 »
Ett tips

Passa på att kika förbi Rawfoodbaren på Viktoriagatan

I Gbg? Eller var?

abbe

• frihet enkelhet alternativ
    • Västergötland
« Svar #34 skrivet: 04 dec-12 kl 09:54 »
Jag har varit vegetarian i 20 år. Har blivit intresserad av raw-food och testar lite hemma till och från.
Någon som varit på det nya raw-food stället på Viktoriagatan? Nån som är intresserad av att gå dit?
vegetarian

hallonblå

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 04 dec-12 kl 14:34 »
Vegetarian inom "" äter fisk men inte så värst mycket blää för alla gifter!
Äter ost och mjölk =S har höns så hoppas att slippa affärens och planerar getter så smånig om för att slippa mjölk o ost. Har tre troll äldsta har samma kost som mig de andra äter dock kött i skolan, de får ta egen ställning till deras mat val när de är så stora så de förstår.
Har ätit denna kost i 5 år  ;D

chara

• Uppland
« Svar #36 skrivet: 04 dec-12 kl 15:16 »
Kul tråd. Min man är vegan, barn och jag vegetarian (jag dricker lite mjölk ibland och lite kvarg emellanåt, annars vegan), vi vuxna av etiska skäl (vill inte döda en varelse).

Löpe: Den stora ostförbrukningen i Sverige (och andra länder) kan inte slaktdjuren försörja med löpe. Därför finns det stora farmer utomlands (Australien) som levererar till bl a Europa. Där odlas det kalvar som dödas enbart till löpeproduktionen. Resten kastas.
Jag slutade med den tradit. osten innan jag blev vegetarian pga detta.
Vegetabilisk ostlöpe finns idag i många (framför allt ekologiska) ostar, kolla i butiken.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 04 dec-12 kl 16:24 »
Löpe:  Där odlas det kalvar som dödas enbart till löpeproduktionen. Resten kastas.

Eftersom de flesta bönder vill ha ekonomi i sin uppfödning, så låter detta enbart som en skröna i mina öron. Köttet är i högsta grad säljbart, varför skulle det kasseras?

...om t.o.m minkarnas kött används i hundfoder...
Landsflykting i storstan...

bisysslare

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 06 dec-12 kl 20:09 »
Har sett den osten också. Men är osäker på hur djurskyddet är i Tyskland. I Sverige har jag koll på hur vår lagstiftning är för korna...nägon som vet?

Djurskydd på papper må vara bra i Tyskland och kanske en smula bättre i Sverige. Men verkligheten är så krass att man är låååååångt ifrån att kunna erbjuda djuren det naturliga beteendet som lagen kräver! Det gäller för höns i ägg eller köttproduktion, för nöt, för grisar, mm mm. Kanske inte för vilt.
Och slakt är grymt och väldigt stressande för djuren, oavsett KRAV eller ej.
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 20:15 av bisysslare »

bisysslare

• Ångermanland
« Svar #39 skrivet: 06 dec-12 kl 20:35 »
Jag har varit lacto-ovo-vegetarian i 12 år, sen allätare men närproducerad, med ägg från egna höns, i ca 1 år. Sedan i våras är jag vegan, för gott.

Hemma blir det bara vegan för oss och barnen. Ett barn bestämde själv att äta kött på skolan.

Jag får ibland kommentarer från köttätare att man skulle behöva vara 'expert' för att kunna vara vegan och ändå överleva ;)
Men man kan inte ha mer fel om man tror att man slipper tänka efter om sin personlig tallriksmodell bara för att man äter kött. Många köttätare har vitamin B12-brist, fast köttlobbyn vill att vi tror att det är bara därifrån vi får B12. Och varför har de länder med den högsta konsumtionen av mejeriprodukter så stora problem med benskörhet? Många glömmer att komjölk innehåller proteiner och hormoner för att kalvar, och de har helt andra förutsättningar och behov än människor.

Jag känner mig full av energi sedan jag har blivit vegan, mitt liv har blivit så mycket bättre, min mage också.

Jag har slutat diskutera med köttätare. Innan jag bestämde mig att bli vegan har jag läst på och informerat mig mycket noggrann i ett halvt år. En diskussion där jag skulle framföra och beskriva alla mina funderingar varför anser att det är bättre med att vara vegan skulle ta en ganska lång tid. Fast om samtalspartnern är mottaglig tar jag mig gärna den tid det behövs :)

För er som vill läsa lite mer i ämnet rekommenderas engelska boken "The China Study" av T Campbell, om en stor undersökning som visar att även små mängder animalisk protein ökar risken för allvarliga sjukdomar. Dessutom boken "Peace food" av Rüdiger Dahlke, men denna bok verkar tyvärr bara finnas på tyska och holländska...
« Senast ändrad: 06 dec-12 kl 20:41 av bisysslare »

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 2 användare
Grubblarn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser