Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vegetarianer/veganer?  (läst 11420 gånger)

Mayla

• Västergötland
Vegetarianer/veganer?
« skrivet: 01 sep-12 kl 14:42 »
Jag är nyfiken på hur många här som är vegetarianer eller veganer?

Själv har jag varit vegetarian i fyra år och vegan i två år. Var vegetarian i 20-års åldern i ca fem år men av olika anledningar började äta kött igen. Nu kommer jag aldrig att börja äta kött eller mejeriprodukter igen.

Tösen

• Småland
SV: Vegetarianer/veganer?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 15:24 »
Jag är.... industrian! Japp jag hittade själv nyss på det och det innebär att jag inte äter kött från industrin utan möjligtvis mina egna tuppar och lite vilt kan slinka ner ibland
Det blir vad du gör det till!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 15:26 »
Jag kallar mig ingenting. Det verkar som om vissa tycker det är lite besvärligt.
Min kost består av väldigt lite kött av olika skäl. Ser det mer som en lyxvara, så det blir mycket vegetarisk och vegansk mat.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 01 sep-12 kl 16:14 »
Jag kallar mig ingenting. Det verkar som om vissa tycker det är lite besvärligt.

Ajaj, folk kan inte placera dig. Jobbigt för dem.  ;)

Min lilla familj med mig själv och två tonåringar äter mycket vegetariskt, men kött/fisk/ägg slinker ned ibland. Jag märker att det blir fler och fler helvegetariska måltider utan att vi direkt har planerat det. Alla tycker det är gott med diverse vegmat, helt enkelt.

Försöker hålla mig till näruppfött, ekologiskt kött, men visst slarvas det ibland. Mjölkprodukter går det åt i stora mängder med två tonåringar i huset och där blir det Stora Mejeriet i brist på alternativ.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 17:11 »

Jag är väl vad man vanligtvis kallar vegetarian - äter inte kött men äter ägg (från mina egna höns, aldrig mer affärens) och använder mejeriprodukter (så mycket som möjligt från egna getter numera, planen är att bli helt självförsörjande delar av året och helt enkelt vara utan när getterna är sinade/har nyfödd vid sidan).
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

LimJans

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 17:19 »
Jag äter fisk, så då får man inte kalla sig vegetarian. Det kallas Pescetarian, men det vet så få människor vad det är så jag säger ändå "vegetarian, men fisk går bra". Det är liksom enklare.

krikav

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 00:28 »
Jag är nyfiken på hur många här som är vegetarianer eller veganer?

Själv har jag varit vegetarian i fyra år och vegan i två år. Var vegetarian i 20-års åldern i ca fem år men av olika anledningar började äta kött igen. Nu kommer jag aldrig att börja äta kött eller mejeriprodukter igen.

Va kul att du är veg sedan två år tillbaka! :)
Hade du planer på att bli vegan, redan då du tog steget till vegetarian igen? Tog det stegvis liksom?
Du låter riktigt bestämd då du säger att du aldrig kommer äta kött/mejeri igen!

Själv har jag varit vegetarian i snart 10 år, varit vegan i varierande grad under tiden. Just nu äter jag inge mejeriprodukter alls.
Har nyligen skaffat får dock, och kaniner är på gång också.
Jag tror inte jag kommer ha några problem att äta egenuppfödda djur som jag vet att har behandlats bra, och inte blivit fullpumpade med massa skit.

Men att äta industriproducerat kött det gör jag aldrig igen.

Skogstant

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 07:29 »
Nästa år har jag ätit veg. (+ ägg och mjölk),  i 20 år :)
Har provar att äta helt veganskt men tyvärr har det in fungerat för mig.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 11:24 »
Jag är.... industrian! Japp jag hittade själv nyss på det och det innebär att jag inte äter kött från industrin utan möjligtvis mina egna tuppar och lite vilt kan slinka ner ibland

Då är du faktiskt vilterian  ;) Själv blev jag vegeterian för 10 år sen och vegan för sju år sen. Men de senaste åren har jag ätit vilt, och ägg från en "hobbyflock". Tyvärr har jag inte tillgång till mjölk från glada kor.  :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 13:52 »
Jag har inte ätit ett enda däggdjur eller fågel på 42 år.
däremot så äter jag fisk- och skaldjur ibland, fast det bär mej emot, med tanke på hur förorenade hav och sjöar är.

Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

tench

• -
    • Solrot
« Svar #10 skrivet: 02 sep-12 kl 14:25 »
Håller med dig alternaiv.
Blir bara less av att livsmedelsverket inte rekommenderar att äta insjöfisk mer än någon gång per vecka pga kvicksilvret.
Jag som haft någon vision om ett småskaligt hållbart fiske för självhushållning. Helt perfekt näringsrik mat som dessutom höjer livskvaliten (ifall man gillar att vara på sjön)
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Virvlan

• Med händerna i jorden och jorden i mina händer..
    • Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 14:46 »
Jag är vegetarian och har varit det i 20 år. Mina barn på 9 och 13 år har också alltid varit vegetarianer, det har alltid fungerat bra! Dom äter mjölk och ägg, jag bara ägg, helst från våra egna höns. Jag tror dock det är viktigt att man vet vad man gör. Många säger att man får näringsbrister som vegetarian, och visst kan man få det om man inte har kunskaper. Men Min erfarenhet är att vegetarianer oftast äter mer varierat än många som äter kött. det man behöver tänka på främst är väl att äta större mängder, se till att få i sig proteiner och B-vitaminerna. Jag har aldrig tagit kosttillskott eftersom att det inte känns naturligt för mig, och mina näringsvärden har alltid varit mycket bra. (jag brukar kolla upp det på vårdcentralen med några års mellanrum) Så när folk säger att det skadar hälsan är det rätt skönt att kunna referera till det!   :)

Snowy

• -
« Svar #12 skrivet: 02 sep-12 kl 14:49 »
Jag är vegetarian sen 2005. Alltså i sju år  ::) Tiden går fort. Äter ägg från bonden. Och köper mjölk och smör. Men jag äter inget kött eller andra produkter där djur blivit dödade, exempelvis gelatin och löpe. Förstår bara inte varför det ska vara så svårt att hitta ost utan löpe... hur gör ni med löpe?

Virvlan

• Med händerna i jorden och jorden i mina händer..
    • Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 02 sep-12 kl 14:58 »
Dom ekologiska ostarna brukar vara utan löpe.. men jag vet inte vars man får tag i syntetisk löpe, om du vill göra ost själv.. sen är min fråga.. vad är syntetisk löpe då? känns det bättre att äta nåt syntetiskt?  :-\   Det är en svår fråga.. min filosofi är dock: när jag dör, vill jag ha åsamkat jorden så liten skada som möjligt.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #14 skrivet: 02 sep-12 kl 15:30 »
är ovo-vegetarian sen.... 4 år tror jag. äter ägg men inte mjölk.
äggen är nu från egna höns och om/när vi skaffar geter kommer jag nog äta/dricka laktosfria mjölkprodukter från dom (långlagrad ost och kefir om jag får tag i det)

Min man äter nästan bara lacto-ovo-veg (äter kött max 1 gång/veckan) och tycker det är jättebra förutom att han så lätt går upp på veg kost  ;)

ami

• Halland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-12 kl 17:49 »
Jag äter lite fisk, ägg från bonden nära och ekologiska mejeriprodukter..
Tänkte försöka åka på den Vegetariska mässan i Göteborg den 16 september.

Mayla

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 02 sep-12 kl 18:06 »
Va kul att du är veg sedan två år tillbaka! :)
Hade du planer på att bli vegan, redan då du tog steget till vegetarian igen? Tog det stegvis liksom?
Du låter riktigt bestämd då du säger att du aldrig kommer äta kött/mejeri igen!

Själv har jag varit vegetarian i snart 10 år, varit vegan i varierande grad under tiden. Just nu äter jag inge mejeriprodukter alls.
Har nyligen skaffat får dock, och kaniner är på gång också.
Jag tror inte jag kommer ha några problem att äta egenuppfödda djur som jag vet att har behandlats bra, och inte blivit fullpumpade med massa skit.

Men att äta industriproducerat kött det gör jag aldrig igen.

Ja det är det bästa jag gjort känner jag, både själsligt, hälsomässigt och för miljöns skull. Bara vinster :)
Jag hade inte som mål att bli vegan från början men ju mer kunskap jag fick om hur djuren har det och hur negativt det är för hälsan så blev steget väldigt naturligt.
Äter man kött och mejeriprodukter håller jag med om att det egenuppfödda är mycket bättre.

Zadie

• Västerbotten
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 21:39 »
Förstår bara inte varför det ska vara så svårt att hitta ost utan löpe... hur gör ni med löpe?

Jag hittade nyligen en för mig ny god ost utan löpe men inte är det lätt, man får leta som en dåre i innehållsförteckningarna efter vegetabiliskt/koagulerande ystenzym och den jag hittade (ockelbo gårdsost) var tillverkad i Tyskland såg jag när jag kom hem.

Personligen sätter jag största hoppet till egen ost, jag har precis börjat med hårdost på mjölk från egna getter. Det finns vegetabiliskt ystenzym gjort av något genmodifierat på något vis och sen finns det en annan variant som är mikrober som kommer från svamp. Den senare använder jag och enda stället jag hittat hittills som säljer den är http://www.hjemmeproduktion.dk/

EDIT: Det blev fel adress, korrigerat!
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 22:27 av Zadie »
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 21:43 »
gör man egen ost kan man ju göra färskost med hjälp utav syra också.
Jag gör ost till min man på mjölk och citronsaft

Snowy

• -
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 21:57 »
Jag hittade nyligen en för mig ny god ost utan löpe men inte är det lätt, man får leta som en dåre i innehållsförteckningarna efter vegetabiliskt/koagulerande ystenzym och den jag hittade (ockelbo gårdsost) var tillverkad i Tyskland såg jag när jag kom hem.

Har sett den osten också. Men är osäker på hur djurskyddet är i Tyskland. I Sverige har jag koll på hur vår lagstiftning är för korna...nägon som vet?

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser