Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla oljehärdade skivor? + täppa igen skarvar.  (läst 5012 gånger)

Hawkmist

• Nybliven hönsägare
    • Gotland
måla oljehärdade skivor? + täppa igen skarvar.
« skrivet: 01 sep-12 kl 08:34 »
Nu har jag läst alla inlägg jag kunnat hitta om att måla i hönshus. Men jag har iaf inte förstått om det alls går att måla de oljehärdade skivorna (minns inte om det är masonit el plywood, blandar ihop dem). Jag har varit helt inne på kalk innan vi bestämde oss för de här skivorna, men jag antar att kalk inte fäster. Fäster linoljefärg? Ska jag inte måla? Klarar de sig utan målning är det ju smidigt, men det ser lite dystert ut.
Sen funderar jag oxå på vad jag ska foga med mellan skivorna, alltså i skarvarna o hörnen. Silikon? Latexfog kanske om man ska måla? Eller finns det nått bättre alternativ?
Tacksam för tips! /Linda

Blötsnö

• Östergötland
SV: måla oljehärdade skivor? + täppa igen skarvar.
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 15:07 »
Antar att det är masonit du menar och de går bra att måla med traditonell linoljefärg, de suger ju inte åt sig färgen direkt så måla riktigt tunt och låt torka ordentligt mellan strykningarna så ska det gå bra!

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 16:34 »

Angående skarvar så hittade jag tejp på färghandeln - lite som silvertejp.. fast i det här fallet vit och lite blankt  (obs. inte maskeringstejp) som jag har använt där det är vitmålad. Det tog sekunder att eliminera skarvar och är lätt att torka av.
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

BELLAS LANTLIV

• Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
« Svar #3 skrivet: 06 sep-12 kl 10:46 »
Hej.
Kan inte svara på om målningen av masonitskivorna.
Men jag målade med kalkfärg på osb-skivor i vårt hönshus, det blev kanon!
Till skarvarna använde jag latexfog.

Lycka till med målandet!

Pullarius

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 06 sep-12 kl 12:49 »
Jag målade masoniten med kalk vilket inte var helt lyckat då masoniten bucklar sig allt efter luftfuktighet. Det flagade och föll av och såg hemskt ut. För att rädda det hela så målade jag fläckarna med tapetklister som jag lät bli halvtorr. Därefter målade jag över det hela med kalk. Det funkade att laga på det viset.

Men skulle jag börja om från början så blev det linoljefärg.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

739 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser