Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lövhacka?  (läst 4519 gånger)

Marcus Karlsten

• Småland
Lövhacka?
« skrivet: 31 aug-12 kl 17:18 »
Jag har renoverat detta verktyg, som jag kallar för lövhacka. Stämmer detta eller finns det ett bättre namn?
Lika så användning, min tanke är att det används till in samling av lövsly? Kanske det har används till hamling med?

Tapio

• Västergötland
SV: Lövhacka?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 21:18 »
Halaj!

Slykniv. Första bästa googlesökning: http://www.skogma.se/Servlet?page=1&setframeinfo=true&client=6&parent=s1423

Suverän att använda. Eftersom änden är böjd kan man hugga slyet långt ner utan att skada eggen även om marken är stenig. Sen drar man undan det huggna slyet med kroken.
Faen vet om det inte går snabbare att avverka sly med slykniv än med röjsåg.

//T

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 21:22 »
Jo, till hamling med och lite allt möjligt sånt. Fixa med gärdsgårdsvidjor tex. Lövkniv säger jag. Vet inte var jag hört det..

Se där ja: http://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6vkniv

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 aug-12 kl 21:24 »
Jag har 2 sådana med långa orginalskaft. När jag började min bana som skogsarbetare så kallades de för Vetlanda-hack! De användes till att röja ungskogar med innan man började använda röjsågar.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-12 kl 21:25 »
Jag har 2 sådana med långa orginalskaft. När jag började min bana som skogsarbetare så kallades de för Vetlanda-hack! De användes till att röja ungskogar med innan man började använda röjsågar.

Vet du varför just Vetlanda? Nån speciell form?

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 31 aug-12 kl 21:29 »
Vet du varför just Vetlanda? Nån speciell form?

Har ingen aning annat än att jag tror att en av modellerna gjordes där.

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 21:48 »
Har ingen aning annat än att jag tror att en av modellerna gjordes där.

Så kan det ju vara. De där finnarna på Härmän Taonta gör tre längder på sina, från kort till lång.

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #7 skrivet: 01 sep-12 kl 10:06 »
Tack för svaren. Lövkniv låter bra, tanken är ju att den ska skära mer än att hacka.

admscoo

• Finland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-12 kl 09:05 »
En annan benämning är tydligen kvistyxa (gammal katalog med bilder från finska Billnäs bruk som sen blev Fiskars). Idag kallar Fiskars produkten för röjkniv*, nedan 80-talsmodell(?) plus modernt Fiskarsredskap:

Fiskars gör ännu idag en "klassisk" modell med gummi/plasthandtag som liknar greppet till en hammare utöver science-fictionmodellen. Jag har sett i en järnhandel nytillverkad tvåhandsmodell av den klassiska modellen som hade trähandtag och sålunda klassiskt fäste för trähandtag så man kan byta handtag vid behov (undrar varför de inte visar upp den på sin webbsida och varför den äldre modellen inte visas i sortimentet). Såg lite lustigt ut då trähandtaget var målat svart och ändan orange för att passa in i produktfamiljen...  ::)

Ett närliggande verktyg är granrisyxa.

Jo, Härmän Taonta (direkt översatt Härmä Smide) gör även dylika (bor själv inte så långt ifrån orten Härmä). Jag har deras tvåhandsmodell med 29cm blad och visst är den lättare att handskas med jämfört med gamla smidesgrejor, men är själv lite svag för ex. gamla Billnäs bruks kvistyxor, de har minsann slipmarginal ;)

*) alltså inte en "trä/slylie" med långt skaft.
Flerbarnsfar som söker stadsnära boende på landet, försöker ta igen gammal kunskap

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 sep-12 kl 09:32 »

Ett närliggande verktyg är granrisyxa.

De gjorde nån sån i Härmä också, men den var på väg ut ur sortimentet för några år sedan. En rätt bred och kraftig grej.

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #10 skrivet: 06 sep-12 kl 17:26 »
Min är stämplad "IHIS" någon som vet vad det betyder?

anders50

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 sep-12 kl 21:06 »
Min är stämplad "IHIS" någon som vet vad det betyder?

I(nte)H(ugga)I S(ten)   :-[    ;D

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 07 sep-12 kl 22:13 »
Hittade en sådan när vi flyttade in i Vita Huset.
Och har använt den till att kvista av slyet till kaninerna.     Trodde att det kunde heta kvist eller röjkniv/yxa helt utan ha tidigare kontakt med redskapet...   

Määärkligt...
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 3 användare (2 dolda)
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser