Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golv råspontat  (läst 31358 gånger)

alfen

• Dalarna
SV: Golv råspontat
« Svar #20 skrivet: 30 aug-12 kl 23:13 »
Grattis. Har just köpt ett hus byggt 1967 som jag sanerar på mögel och pimpar. Golvknarret nästan öronbedövande ;D

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 aug-12 kl 00:43 »
Oftast är det nog bara folk med skam (som kommer hem smygandes) som fruktar och avskyr golv som knarrar ;)

alfen

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 31 aug-12 kl 10:19 »
Och folk med barn som är nysövda  ;D

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 31 aug-12 kl 12:24 »
Ja det kan jag tänka mig ^_^

Coyote

• Övriga världen
« Svar #24 skrivet: 31 aug-12 kl 12:27 »
Vissa hatar knarrande golv.
Själv så tänker jag aldrig på det.

Nej då, det hör till med knarrande golv i gamla hus.

Klara

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 14 sep-12 kl 20:41 »
Jösses, den här tråden borde jag ha läst lite tidigare. Jag har köpt furuplank utan att ens tänka på vad det var för tjocklek.... hur korkad får man bli... Det golvet som en gång i tiden hade legat på reglarna var minst två tum tjocka plankor (förresten, vad är det för skillnad på plank och bräder, när ska man använda vilket ord?) men de var borttagna för längesedan, själv har jag plockat bort ett grangolv med btydligt klenare virke, för att det var ruttet under och bjälkarna behövde bytas. Knarr har jag inte ens tänkt på eller nånsin förstått att det kan bero på något... Dessutom fattade jag inte att min guru  Den Pensionerade Byggmästaren ville att det skulle spikas för att han tyckte det skulle vara bra att det är lätt att plocka upp. Det var såklart det han tänkte på, han är alltid på hugget med inspektionsluckor och sånt. Men nu har de redan skruvat nästan hela golvet i sponten... helt omöjligt att plocka upp...

Måste nog åka och mäta lite i morgon... och fundera på om det kanske borde vara spikat i det rummet som är kvar att lägga...

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 14 sep-12 kl 20:48 »
Jösses, den här tråden borde jag ha läst lite tidigare. Jag har köpt furuplank utan att ens tänka på vad det var för tjocklek.... hur korkad får man bli... Det golvet som en gång i tiden hade legat på reglarna var minst två tum tjocka plankor (förresten, vad är det för skillnad på plank och bräder, när ska man använda vilket ord?) men de var borttagna för längesedan, själv har jag plockat bort ett grangolv med btydligt klenare virke, för att det var ruttet under och bjälkarna behövde bytas. Knarr har jag inte ens tänkt på eller nånsin förstått att det kan bero på något... Dessutom fattade jag inte att min guru  Den Pensionerade Byggmästaren ville att det skulle spikas för att han tyckte det skulle vara bra att det är lätt att plocka upp. Det var såklart det han tänkte på, han är alltid på hugget med inspektionsluckor och sånt. Men nu har de redan skruvat nästan hela golvet i sponten... helt omöjligt att plocka upp...

Måste nog åka och mäta lite i morgon... och fundera på om det kanske borde vara spikat i det rummet som är kvar att lägga...

Ska det spikas så ska det spikas uppifrån med klippspik eller smidd. I sponten är spik och speciellt då trådspik, värre än skruv vid eventuellt upptagande (om de inte kört sönder skallarna helt förstås).

Och spika med trådspik uppifrån blir inte så grannt..

Klara

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 14 sep-12 kl 20:54 »
Ja, klippspik uppifrån var det ju Gurun Den Pensionerade Byggmästaren hade tänkt sig. Synd bara att vi inte lyssnade ordentligt, varken jag eller byggarna som gör jobbet. Jag har tillochmed köpt klippspiken... men det är ju ett rum kvar som sagt. Fast det är ju i köket det är störst risk att det händer ofördelaktiga saker under golvet.....

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #28 skrivet: 14 sep-12 kl 21:09 »
Jag bytte en del av golvet i mitt hus och la 22 mm råspont och sedan 16 mm parkett och det funkar bra. Tidigare låg det 17 mm råspont och 3 mm masonit. cc varierar mellan 55 cm och 75 cm och det är inte samma avstånd mellan några reglar. Förra ägaren som byggde huset förstod inte vitsen med att ha samma avstånd mellan alla reglar. Inte heller mellan alla takstolar, tegelstensraderna på husväggen osv.  Jag försöker rätta till det men ibland funkar är det för omständigt att ändra
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Vasa81

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 14 sep-12 kl 22:42 »
27mm inköpt.

hade jag börtat från början hade jag lagt reglar på cc 345mm och köpt 22mm golv.

Klara

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 19 sep-12 kl 20:42 »
Jag mätte mina plankor och det var 27mm :-) 

Blir inga klippspik.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 19 sep-12 kl 21:40 »
Jag bläddrar just i en bygghandbok från 1936, "Husbyggnad" av Otar Hökerberg.
Där rekommenderas cc 60 cm för golvbjälkar med upp till 6 m spännvidd, däröver cc 55 cm.
Knarr undviks genom mellanlägg av t ex lumppapp eller filt mellan golvbjälkarna och golvet.
Tjocklek på golvbrädorna normalt 31 eller 37 mm men man kan gå upp till 50 mm t ex i fabriksbyggnader om det behövs.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser