Detta är en spinn-off på mitt lyckade experiment att rycka loss två av fyra kolvar och sedan spara 10-15% bensin på den ökade verkningsgraden. Det krävs inte mycket hjärna för att inse att det är mycket smartare att behålla motorn orörd och istället halvera motorns varvtal men hur kul och udda är det?

(en tredje metod att nå samma effekt är "pulse & glide" eller "jojjokörning" på svenska)
Senaste galenskapen som hemsöker min hjärna är att installera två likadana motorer som tillsammans ungefär motsvarar den ursprungliga motorn. Detta har jag tänkt på tidigare men det nya är att ge dem var sin växellåda som driver var sitt hjul. Mekaniskt krångligt javisst men som fördelar får man en bil med bättre drivförmåga i halt väglag och framför allt en bil som mycket säkrare kommer fram till målet när något pajar. HÄPP!
Om man låter de dubblerade motorernas driftsäkerhet vara en viktig faktor är det troligen bra mycket smartare att kosta på sig två separata växellådor än att länka ihop motorerna till en gemensam specialare. När man snål-åker på bara den ena motorn får man förvisso uselt väggrepp och sneddragning men när man mjukkör kanske det inte märks så mycket. Behöver man sedan mer kraft och/eller bättre grepp rullstartar man bara motor två och hej vad det går då!
Med ett gemensamt kylsystem slipper man kallstarta.
Det blir förstås ett krångligt länkage och mer tungjobbat, men smakar det så kostar det. Ett övervarvningsskydd behövs också. -Om ena hjulet släpper vid hårt gaspådrag kommer annars den motorn att varva upp bortom all kontroll. Alternativt tvingas man släppa av gasen på båda motorerna och då kommer man inte bättre fram än med en vanlig differential, d.v.s. inte alls.
Med Saab 96 som min nuvarande tankebas för galna idéer tänker jag mig ett bygge som sträcker sig bortom eco-driving till att bli en slags hyllning till "Monstret", den rallybilprototyp med dubbla trimmade tvåtaktsmotorer som i praktiken visade sig lika brutalt som hopplöst.
http://saabmuseum.com/en/saab-model/the-monster/I skrivande stund har jag inte kollat om två växellådor får plats intill varandra i det redan trånga motorrummet men två trecylindriga tvåtaktare på 50-80 kusar vardera borde lätt glida ner under huven. Saabarnas frihjul adderar ytterligare en skvätt trivsel i vansinnet.
Växellådorna diffsvetsas och förses med kortade drivaxlar på respektive yttersida. Med en enkel klokoppling mellan de två växellådorna kan man få drivning på båda hjulen i nödfall även om en motor lägger av i värsta vinterhalkan.
Till ett mer eco-betonat bygge byter man tvåtaktarna mot två små tvåcylindriga dieselmotorer av den typ som sitter i de flesta mopedbilar. Hmmm... en gemensam turbo på det kanske?
Generatorn kan också den vara gemensam via frihjul eller manuellt flyttbar drivrem. Man kan i senaste varianten snålåka växelvis med de två motorerna för att minska generatorns förluster genom att låta den jobba hårdare då den väl är igång, precis som motorerna. Några kilo och några matskedar bränsle sparar man kanske.
Visst blir det onödigt krångligt för en bränslebesparing man lätt når på enklare vis men tänk hur häftigt det skulle låta, hur skönt det skulle kännas när en motor går sönder en ösregnig natt mitt i ingenstans och hur mycket knuff man skulle kunna få när man väl behöver det! Och framför allt, tänk så härligt galet!