Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläderbär  (läst 1173 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Fläderbär
« skrivet: 20 dec-09 kl 05:13 »
Jag tänker direkt på alla självsådda rönnbärsträd och framför allt fläderbuskar (någon tidigare i tråden gav fläderbär) som skulle komma överallt i trädgården om man lät hönsen gå fria. Men det är klart, på hösten/vintern går de kanske mest i sin hönsgård.

Annars är flädern ett jättebesvärligt ogräs, det gäller att ta tillvara varje blomma och varje bär så att inte kärnorna hamnar i tex grönsakslandet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Fläderbär
« Svar #1 skrivet: 22 dec-09 kl 19:31 »
Jag ser inte den äkta fläderbusken som ett ogräs här. Den kan tas tillvara på så många olika sätt och vis ex. blommorna till härlig sommarsaft, karten till kapris och de mogna bären till saft eller för all del vin, men ffa. till hönsen som färska eller frysta eller torkade och blir det mot förmodan något över så tar småfåglarna dem vintertid.

Allt går att ta vara på tycker I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 22 dec-09 kl 19:41 »
Jo, just det faktum att småfåglarna tycker om fläderbären är problemet. Inte så att jag inte vill att småfåglarna ska ha mycket att äta på vintern, men fröna blir "sådda" med en lagom klutt näring överallt, i mitt fall framför allt i trädgårdslandet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Henbrag

• Västergötland
    • Egypten Sverige
« Svar #3 skrivet: 27 dec-09 kl 18:32 »
Jag plockar och fryser in både rönnbär och fläderbär (äkta fläder, alltså svarta bär). De tar inte så stor plats i frysen och hönsen älskar dem.
Inte för mycket bara, de blir lösa i magen och för mycket fläderbär verkar ge svarta fläckar i äggskalen (antar att det är färgämnet).
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 11:52 av Sirpa »
20 Skånska Blommehöns / 4 Mignonankor / 1 Cornish Rex, hankastrat, blå tonkanes / 1 Huskatt, hankastrat, tabby / 1 Maine Coon, hankastrat, svartsmoke & vit / 1 Brittiskt Korthår/Europé, hankastrat, svartsilvertabby / 1 KH & 1 LH Chihuahua, tikar, cremefärgade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser