Hur utfodra olika foder

Startat av Djursam, 28 Aug-12 kl 12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Djursam

Har hittills utfodrat mina frigående höns med säd. Tänkte börja med värpfoder nu eftersom de ska vara inhägnade p.g.a. grannens anmälan till miljökontoret.
Hur gör jag för att inte kycklingarna (födda i början av juli) också äter värpfodret men fortsättningsvis  kan få säd tills de börjar värpa?

Och hur gör jag nästa år med kycklingarna när de är små, äter inte hönsen upp deras mat då?

Vad enkelt det var hittills...

Krågedal

Hej. Jag förstår inte varför du ska börja ge hönsen värpfoder nu? Här när kycklingarna flyttar in i hönshuset, märker inte jag några problem. De äter blandfoder matrester mm. Mamma höna litar jag på att hon vet vad en kyckling ska äta! Lycka till
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

sonja på slätten

Under kycklingsäsongen får alla mina höns tillgång till kycklingfoder plus hel spannmål plus snäckskal. De väljer efter behov.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dajen

Ger du inte kycklingarna någon form av startfoder i dagsläget? Jag tolkar det som att du ger bara spannmål och att hönsen sedan förväntas komplettera sin kost med det de hittar ute - och nu när de måste hägnas in vill du ge ett komplett foder eftersom de inte kommer att kunna hitta lika mycket mat på egen hand, stämmer det?  :)

Hur som helst - jag brukar ge mina vuxna säd blandat med värpkoncentrat, blir billigt och bra när man hämtar säden hos bonden och samtidigt får de garanterat i sig vad de behöver via värpkoncentratet. Men nu när jag har kycklingar och en massa ungdjur ger jag allihop allfoder (Plym från Granngården). Det passar djur i alla åldrar, dock brukar jag behöva finfördela det lite till de allra minsta kycklingarna. Sedan ställer jag också fram säd och snäckskal. Ungefär som Sonja, alltså. Körde med kycklingfoder till alla förut, men det är dyrare än allfoder, åtminstone här.

Djursam

Ja Dajen, precis så ligger det till :)
Det handlar bara om 6-8 hönor och för tillfället 3 kycklingar. Inte kan jag köpa hela säckar olika foder till dem, dessutom vill jag fodra ekologiskt. Finns det eko allfoder, nån som vet?
Matrester har vi väldigt lite av.
Mår kycklingarna dåligt av värpfoder?

ieenilorac

Citat från: Djursam skrivet 30 Aug-12 kl 12:18
Mår kycklingarna dåligt av värpfoder?
Ja, färdigblandat värpfoder innehåller för mycket kalk, som kan vara farligt för kycklingarna. Bättre att ge värpkoncentrat, som inte innehåller så mycket kalk, och komplettera med spannmål och snäckskal, och låta djuren plocka ihop fodret som de vill.

Man kan göra en mindre inhägnad, med en trång eller låg öppning, så att kycklingarna kommer in, men inte hönsen, och ge kycklingfoder där, om man är rädd för att hönsen äter för mycket av det lite dyrare kycklingfodret.

Varför kan du inte köpa olika säckar till dem? Förvarar du fodret torrt och skyddat för skadedjur och i normal temperatur, så håller fodret i minst 6 månader, troligen 12 månader också. Kanske minskar vitaminhalten lite, men då kan man ge extra vitaminer istället. Jag förstår inte alla som är så emot att ha ett lager med foder. Det kostar att köra och köpa fodret också, så att köpa allt foder som beräknas gå åt på ett halvår på en gång är synnerligen ekonomiskt, dessutom mer miljövänligt med mindre transporter, och mer tidseffektivt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tilda-Hilda

Hoppar in i den här tråden om det är ok? Skulle köpa hönsfoder och de hade inget allfoder! Så jag köpte värpfoder och tänker spä ut det med säd i alla fall men kan 8 veckors kycklingarna ta skada av det? De går ihop med de vuxna nu och äter väl det de vuxna får eller? Har försökt ge dem kycklingfoder men det har de ratat de senaste veckorna. De går fritt ute från kl 11 till 19.30...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

ieenilorac

Som jag skrev ovan, så ska man inte ge värpfoder, dvs färdigblandat helfoder för värpande fåglar, när man har kycklingar. Köp värpkoncentrat istället, som är till för att spädas med spannmål. Det är dessutom mer ekonomiskt, eftersom priset på koncentratet är ungefär det samma som på det färdigblandade fodret, och spannmål kan man ju ofta få tag på mycket billigare direkt från någon bonde.

Snälla höns du har som går in redan 19.30, mina får jag inte in förrän det skymmer ordentligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

Citat från: ieenilorac skrivet 31 Aug-12 kl 08:17
Som jag skrev ovan, så ska man inte ge värpfoder, dvs färdigblandat helfoder för värpande fåglar, när man har kycklingar. Köp värpkoncentrat istället, som är till för att spädas med spannmål.

senast jag tittade på granngårdens påsar (det var ett tag sen, men så ofta ändrar de inte sammansättning på sina foder - däremot så har de väl bytt namn på produkterna ganska nyss) så innehöll två av deras helfoder (sundfor värp hel och fenix hel veg)  10,4% kalciumkarbonat, deras värpkoncentratet (värpex) innehöll 25.8% kalciumkarbonat.... (och späder man det med 1/3 koncentrat + 2/3 spannmål så hamnar blandningen på 8,6%)... men du kanske ger det det i separata behållare och ser till kycklingarna inte äter av koncentratet?

ieenilorac

Citat från: johe71 skrivet 31 Aug-12 kl 08:28
senast jag tittade på granngårdens påsar (det var ett tag sen, men så ofta ändrar de inte sammansättning på sina foder - däremot så har de väl bytt namn på produkterna ganska nyss) så innehöll två av deras helfoder (sundfor värp hel och fenix hel veg)  10,4% kalciumkarbonat, deras värpkoncentratet (värpex) innehöll 25.8% kalciumkarbonat.... (och späder man det med 1/3 koncentrat + 2/3 spannmål så hamnar blandningen på 8,6%)... men du kanske ger det det i separata behållare och ser till kycklingarna inte äter av koncentratet?
8,6% är väldigt mycket mindre än 10,4%, så även om det inte är idealiskt, så är värpkoncentrat bättre än färdigblandat.

Själv har jag inte mina kycklingar tillsammans med de stora hönsen, de går tillsammans först när kycklingarna är unghöns och strax ska börja värpa. Så för mig är det inget problem.

Men jag ger ändå värpkoncentrat till mina vuxna, och inte färdigblandat, eftersom jag kan köpa spannmål för ca 1,50 per kilo, och färdigfodret kostar över 5 kr per kilo.

Tilda-Hilda

Jag hade ju tänkt köpa allfoder, men det fanns helt enkelt inte där och det var så förvirrande med nya förpackningar. Det var inte Granngårdens foder utan Svenska Foder, Jag får nog kolla igen vad sjutton det står på påsen... Så värp konc. ska blandas ut men inte värp färdig? Inann har jag köpt allfoder och spätt ut med korn och vete, fast de äter inte mycket foder, de äter mest ute och rester.
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

ieenilorac

Jag använder oftast svenska foder, opti är färdigfodret, kombi är koncentrat.

Tilda-Hilda

Citat från: ieenilorac skrivet 31 Aug-12 kl 09:33
Jag använder oftast svenska foder, opti är färdigfodret, kombi är koncentrat.

Det var opti jag hade köpt, så det är inte bra även om jag blandar ut det med 2/3 spannmål?

ieenilorac

Citat från: Tilda-Hilda skrivet 31 Aug-12 kl 10:15
Det var opti jag hade köpt, så det är inte bra även om jag blandar ut det med 2/3 spannmål?
För en kortare tid gör det nog inte så mycket för kycklingarna, även om kalkinnehållet är högt. För de värpande hönsen så innebär det att de får mindre av de essentiella aminosyrorna de behöver för att kunna värpa bra. Använd säcken, när du nu köpt den, och köp kombi istället nästa gång. Då får du fler ägg för pengarna, och mindre kalk till kycklingarna.

Konstigt förresten att kycklingarna inte vill äta kycklingfoder, finns det både kycklingfoder och annat, så brukar både kycklingar och höns välja det i första hand, här hos mig.

Tilda-Hilda

skogsbonne

Jag köper vanligt varpfoder på granngården sen så byter jag ägg mot tex havre, vete och korn vet inte vad det är och lite snäckskal. jag tar en skopa säd och en värpfoder, sen lite snäckskal.
Dom går även ute på det gröna så dom äter lite kryp och gräs och sånt

Azoo-Lina

Citat från: ieenilorac skrivet 31 Aug-12 kl 08:50
8,6% är väldigt mycket mindre än 10,4%, så även om det inte är idealiskt, så är värpkoncentrat bättre än färdigblandat.

Själv har jag inte mina kycklingar tillsammans med de stora hönsen, de går tillsammans först när kycklingarna är unghöns och strax ska börja värpa. Så för mig är det inget problem.

Men jag ger ändå värpkoncentrat till mina vuxna, och inte färdigblandat, eftersom jag kan köpa spannmål för ca 1,50 per kilo, och färdigfodret kostar över 5 kr per kilo.
Man bör också betänka att rashöns oftast inte sätter i sig så mycket koncentrat som tillverkarna rekommenderar.

Lantmännens koncentrat ska blandas 50% koncentrat 50%spannmål. Den blandningen är avpassad för högvärpande hybrider. Mina höns (även de hövärpande rashönsen som Leghorn och Isbar mfl) äter inte upp koncentratet om jag blandar så. I själva verket äter dom ca 25-30% koncentrat och 70-75% spannmål om de själva får välja. Det är väldigt tydligt att mängden koncentrat som går åt minskar när dom värper mindre. Höns är väldigt bra på att balansera sin kost själv och om man ger dem möjlighet att plocka ihop sin egen foderstat så balanserar de kosten förvånansvärt bra   ;D 

Det jag vill säga med detta är att värpfoder (helfoder) som är till högvärpande hybrider många gånger inte är det bästa till hobbyhöns vare sig för hönsen eller för hönsägarens plånbok. Dessutom om man ger spanmål och koncentrat när man har kycklingar och ungdjur så kommer dom med största sannolikhet inte få i sig för mycket kalk då de inte äter så stora mängder av koncentratet.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

421 Gäster, 1 användare
Numera