Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hingst med ston och föl  (läst 3200 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Hingst med ston och föl
« skrivet: 28 aug-12 kl 10:04 »
Hur många låter hingsten gå med ston och föl hela sommaren ?
Ställer bara frågan.
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
SV: Hingst med ston och föl
« Svar #1 skrivet: 29 aug-12 kl 08:02 »
Varför svarar ingen ??
Hedemorahöns

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 aug-12 kl 08:03 »
För att ingen kanske vet hur många som faktist gör det  :-[

vad vill du veta mer exakt ?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 aug-12 kl 08:04 »
Kanske för att det inte är så många som har ston med föl, och dessutom egen hingst?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 29 aug-12 kl 08:17 »
När jag hade ett sto med för och hon skulle bli om betäckt till nästa år då gick hon med hingsten året runt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

peppz

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 aug-12 kl 09:38 »
Ja, precis, det beror lite på om man vill ha stoet ombetäckt eller inte.
Och på hur stressad stoet blir, en del bryr sig inte alls, medans vissa tycker det är jättejobbigt att ha hinst nära när dom har föl...
Har man en flock ponnier, eller en hingst och ett sto som är gamla polare sedan länge och som får föl varje år så kan de väl gott å väl gå ihop tycker jag...
Men de flesta  av oss som föder upp hästar, och spec när det gäller lite mer påkostade och värdefulla djur b, brukar vilja ha hingstarna ensama, och fölstona ihop så att fölen har lekkamrater.
I första hand för att man oftast INTE vill ha stoet betäckt och för skaderisken.
det blir mer spänningar i flocken när man har hela familjen ihop och när nån skickar iväg en bakhov är det allt för lätt att ett bräckligt föl kommer ivägen och får en snyting.
Är föräldrarna dessutom värdefulla och används till något (tävlig, avel, ect..) så är de oftast för värdefulla för atttt få träffas annat än just vid betäckningen.

Själv har jag alltid hingstarna ensama och jag seminerar stona istället för naturlig betäckning, ser inga fördelar med att släppa ihop dom över huvud taget...
Kennel SweetCaileanz

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 29 aug-12 kl 11:02 »
tack äntligen några svar.
Blir det inte svårt att beräkna fölning om de går ihop hela tiden.
Egentligen det ultimata att hela familjer kan gå ihop.
För det mesta gillar de att gå i flock
.Denna flock är på 4 ston med föl och en hingst.
Shettisar.
Hedemorahöns

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 29 aug-12 kl 22:12 »
Hmm, är det fribetäckning du menar?

De hingsthållare jag vet som erbjuder fribetäckning brukar vilja att stona går kvar så länge som möjligt under sommaren.
Självhushåll till nytta och nöje

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 12:19 »
Det är nog inte så många som har sto och hingst gående tillsammans då inte alla hingstar fungerar på fribetäckning eller med endast ett sto. Det finns hingstar som blivit "förstörda" pga att de stressat upp sig och jagat när de släppts med för få ston. Rekomendationen för att ha hingst med sto kräver minst 3 - 4 ston för att inte hingsten ska "jaga ijäl"stoet.
 En annan fara kan vara att hingsten vill försvara sin flock gentemot människan. vet dock några exempel på när man haft ett ensamt sto med hingst men det har i samtliga fall varit gamla rutinerade hingstar som fått ett sto "på ålderns höst" och som är på väg ut ur aveln. Sen kan som någon nämnde stoet bli oroligt och agressivt för att det ska försvara sitt föl med risk för skador på samtliga individer som följd. Jag skulle inte våga släppa ihop en hingst med ett ensamt sto speciellt inte om det har föl vid sidandäremot kan det fungera bra att ha dem i hage bredvid varandra så att de ändå har sällskapet men inte kan komma åt varandra. Däremot vet jag exempel där ston fått gå som sällskap till hingst efter att de blivit betäckta och dräktiga MEN även detta kan resultera i betäckning som då resulterar i kastning... Att man inte vill ta ston från hingst på fribetäckning brukar handla om att man inte vill störa flockkonstellationen för hingsten eller riskera att hingsten går till försvar :).

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 30 aug-12 kl 16:40 »
Jag hara bara erfarenhet av varmblodstravare på fribetäckning. Det är ju bara vid brunst som hingsten har intresse av stoet, eller "jagar" som en annan valde att uttrycka det.

Förövrigt var det inga som helst problem, hade 4 hingstar i olika stora flockar (1-20 ston) och hingstarna hade absolut inget att komma med hos obrunstiga ston, dom fick vackert backa undan.

Jag upplevde inte heller några problem med att hingsten skulle ha försvarat flocken, utan precis tvärtom, jag fick inte lämna flocken. Gamla Nevele Pride hade helt klart för sig att jag skulle vallas in igen om jag försökte avvika  ;D

Däremot lärde jag mig att det var lugnast att släppa hingsten ihop med stona när man med säkerhet visste att det fanns ett brunstigt sto där. Om alla var obrunstiga kunde det bli lite stökigt i början.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 16:57 »
Det gäller ju då att man verkligen känner sina djur, jag skulle inte våga, har vart på ett ställe där man fick plocka bort hingsten efter ett dygn för att han var så slut :-\ och träffat hingstar som hoppar först och "frågar" sen med risk att få både ben och "det heliga" skadat. Så jag skulle nog gå på säkerhet först om jag inte var helt 100 säker på att det skulle fungera, det finns ju olika typer av hingstar och det vore ju himla tråkigt att få ta bort sin fina hingst för att ett icke brunstigt sto sparkat sönder knäskålarna på han :'( Det är ju rätt mycket jobb med att ta fram en hingst liksom för att riskera det i onödan, men det är upp till var och en hur de vill göra. Jag skulle inte våga rekommendera det men om någon som vet vad den gör vill ha det så så lägger inte jag någon värdering i det :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 01 sep-12 kl 15:39 »
Jag har bara sett det en gång, och då hittade hästarna på det själva!  Men de var gamla och stadgade, och ägnade sig mest åt "kyssar och smek".  :-*  Intressant var att kolla hur hingsten var noga med att pricka rätt med sin träck på hennes bollar, och hur de följdes åt - ända in i havrekrubban!  De delade på först ransonen i den ena boxen, och sedan på den andra!

Men en skada är två för mycket, bäst att att vara rädd om sina djur!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-12 kl 18:11 »
Ja jag tycker att hela flocken verkar lugna och trivas.
Hedemorahöns

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #13 skrivet: 06 sep-12 kl 10:34 »
Jag har själv haft en islandshingst och känner väldigt många som har hingsten på fribetäckning och då går de i flocken med ston en stor del av sommaren. Det är det mest naturliga betäckningssättet och dräktighetsprocenten är högst.
Om det någon gång inte fungerar med ett enstaka sto brukar det bero på att  hon inte kan "hästspråk" tillräckligt bra, hon kan t ex vara uppväxt utan sällskap eller med bara en annan häst. Då kan det bli strul.
Men generellt går det mycket bra och det är underbart att sitta i hagen och studera samspelet mellan hingsten, stona och fölen i flocken.
Why be normal when you can be yourself?

Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 5 användare (1 dolda)
Nataks, ärt, Kristoffer Alexandersson, GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser