Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pump som går ojämnt  (läst 8902 gånger)

Tösen

• Småland
Pump som går ojämnt
« skrivet: 28 aug-12 kl 09:35 »
Den här tavlan var nåt nytt för mig, Här måste finnas många duktiga grabbar ;)

Vattenpumpen har fått fnatt och går av och på med ca 2 sekunders mellanrum när man har spolat på toa, använder tvätt eller diskmaskinen. Men funkar som den ska när man öppnar en kran för fullt. Det är en "vanlig" pump typ röd tunna med grön motor.. okej här känner jag hur kunskapen brister 8) haha.. Någon som kan ana vad som är fel, lufttrycket kanske eller är den helt enkelt kaputt?
Tack på förhand!
Det blir vad du gör det till!

Broberg

• Gäst
SV: Pump som går ojämnt
« Svar #1 skrivet: 28 aug-12 kl 11:52 »
Mysko att den verkar beté sig normalt när man spolar med kranen.. Men prova att pumpa in luft till rätt tryck till att börja med, det brukar man få göra ett par gånger om året. Ska vara ca 0,9 x pumpens starttryck.

Existens!

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 aug-12 kl 12:01 »
Mysko att den verkar beté sig normalt när man spolar med kranen.. Men prova att pumpa in luft till rätt tryck till att börja med, det brukar man få göra ett par gånger om året. Ska vara ca 0,9 x pumpens starttryck.

Fast 'röd tunna med motor' tolkar jag som en hydropress.. Går det att pumpa i luft i dom? Är inte bälgen sönder eller hel så att säga..?
För luft är det som fattas, det är till 95% säkert.

*när man öppnar kranen för fullt så går den som den ska*...? menar du att den går hela tiden då?  För det är inte att 'gå som den ska'  ;)

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 aug-12 kl 12:06 »
Fast 'röd tunna med motor' tolkar jag som en hydropress.. Går det att pumpa i luft i dom? Är inte bälgen sönder eller hel så att säga..?
För luft är det som fattas, det är till 95% säkert.

*när man öppnar kranen för fullt så går den som den ska*...? menar du att den går hela tiden då?  För det är inte att 'gå som den ska'  ;)

Jo, luften hamnar i den där "påsen", men visst den kan ju gå sönder också.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 aug-12 kl 12:10 »
Sitter en luftpåfyllningsnippel på änden på tanken. Brukar vara samma som på bildäck.
Öppna en kran och glo på tryckmätaren när den startar och stoppar.
Stäng av pumpen.
Öppna en kran och släpp ut allt vattentryck.
Stäng kran.
Pumpa in luft till 0,9 x starttrycket.
Starta pump och provspola.

wadsbro

• Södermanland
Sv: Pump som går ojämnt
« Svar #5 skrivet: 28 aug-12 kl 16:21 »
Tror det har fastnat smuts i röret/anslutningen för vattnet till pressostaten.  Ta isär och gör rent.

Tösen

• Småland
Pump
« Svar #6 skrivet: 28 aug-12 kl 17:22 »
Tack tack! Ska flirta med grannen som är vvsare han kan nog hjälpa mig!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 28 aug-12 kl 22:23 »
Jo, luften hamnar i den där "påsen", men visst den kan ju gå sönder också.

Om gummiblåsan "påsen" i en hydropress har gått sönder så brukar man märka det på att det kommer ut vatten när man trycker in stiftet i luftpåfyllningsnippeln.
Och i så fall, när man har tagit ut den gamla gummiblåsan och ser var den har gått sönder, så bör man kolla noga om det finns något vasst i behållaren som kan ha orsakat skadan. Och såklart avlägsna/putsa bort det där vassa innan man monterar en ny blåsa. I nödfall borde det kunna gå att laga den på samma sätt som en cykelslang.

Tösen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 28 aug-12 kl 23:23 »
Åh jag blir galen.. sambon är borta till i morgon kväll och jag får inte ens bort järnlocket själv som ligger på till källarn >:( Går ju fan inte tvätta i tvättmaskinen ens då får man stå och ha en kran öppen för annars tar det timmar att fylla upp maskinen i den takten! Djupt andetag... sov... försök imorgon igen.

Tösen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 29 aug-12 kl 17:17 »
Okej grannen konstaterade att ballongen är trasig. Blir att köpa ny skitpump

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 aug-12 kl 17:40 »
Okej grannen konstaterade att ballongen är trasig. Blir att köpa ny skitpump
Nä köpen ny blåsa  eller bara en ny tank . om det är en ljut järns pump då dom när nog är outslitliga  annars så kan du köpa nytt lika bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

786 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser