Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Småsura getdamer.  (läst 2248 gånger)

J/T

  • Inlägg: 10
  • John & Tessan, Piteås grädda!
    • Norrbotten
Småsura getdamer.
« skrivet: 27 aug-12 kl 20:34 »
Hej alla duktiga getmänniskor! Vi har två stycken 6-7 åriga svensk lantrasgetter. Vi har fått dem i gåva för ca en månad sedan. Sly tillsammans med havre och kraftfoder är huvuddelen av födan. Igår hälsade barn på och gick in i hagen, getterna agerade hotfullt och ställde sig på bakbenen. De har aldrig tidigare (i våra ägor) agerat på detta vis. Även idag har de surat och motat oss med hornen. Vad kan detta beteende grundas i? Vi har haft ganska dåligt och blött väder ett par dagar. De har dock en lagård att mysa i.

Vi är även lite oroliga för att de gått ner i vikt sedan vi fick dem. Hos de förra ägarna stod de mest inomhus och åt hö tillsammans med kraftfoder.  De var ganska pluffsiga när vi fick dem. Hos oss har vi en stor hage där de kan hoppa runt och klättra på stenar. Vi har funderat kring viktnedgången att de helt enkelt rört sig mer.
Tacksam för er expertis.  John & Tessan
John & Tessan, Norrbottens pärlor.

Sussilo

  • Gäst
SV: Småsura getdamer.
« Svar #1 skrivet: 27 aug-12 kl 21:48 »
Havre är kraftfoder så vad menar du med "havre och kraftfoder är huvuddelen av födan?" Getter som inte producerar varken killingar eller mjölk behöver inte kraftfoder och nu är det dessutom sommarbete. Beteendet som getterna visade tror jag kan bero på just havre/kraftfoder som ger för mycket energi. Svårt att säga utan bilder, men med tanke på det du skriver tror jag att getternas viktminskning bara är hälsosam och beror på att de rör sig mer sedan de kom till er :).
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 06:13 av Sussilo »

J/T

  • Inlägg: 10
  • John & Tessan, Piteås grädda!
    • Norrbotten
SV: Småsura getdamer.
« Svar #2 skrivet: 27 aug-12 kl 22:14 »
De har fått sly hela tiden och havre och foder 2 nävar per dag. Men nu i helgen har de fått ganska mycket havre och foder samt väldigt lite sly pga omständigheter. Kanske är det detta som är problemet? Vi funderade faktiskt att så kunde varit fallet...
John & Tessan, Norrbottens pärlor.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
Getter
« Svar #3 skrivet: 27 aug-12 kl 23:50 »
Som Sussilo skrev så behöver inte getter som inte mjölkas eller har killingar något kraftfoder över huvud taget, och havre är ett slags kraftfoder.. Ett energirikt sådant. Så mitt råd är att från och med nu enbart ge dem hö och låta dom äta grönt ute såklart. Ge dom en näve havre i veckan som extra godis bara:) Viktigt också att de har rätt sorts saltsten och mineraler, men det kanske ni har stenkoll på redan ;)
Det blir vad du gör det till!

Sussilo

  • Gäst
SV: Småsura getdamer.
« Svar #4 skrivet: 28 aug-12 kl 06:08 »
J/T, välkommen till gettavlan och kul att du hittat hit! Du skriver att getterna får "havre och foder". Vad består detta "foder" av? Jag skulle ta bort allt havre/kraftfoder/pellets över huvud taget. Kraftfoder till getter som inte är i produktion är ofta orsak till problem och sjukdomar.

Så här års behöver dina getter bete, sly/trädgrenar, mineraler, salt/mineralsten och friskt vatten. Är betet blött skulle jag ge dem en hötapp inne i deras lagård till natten, men absolut inte havre eller annat kraftfoder. Har du inte redan köpt en salt/mineralsten, så köp den som är avsedd för vilt (grå färg). Den innehåller mer koppar som getter behöver. Lycka till! :)
« Senast ändrad: 28 aug-12 kl 06:37 av Sussilo »

J/T

  • Inlägg: 10
  • John & Tessan, Piteås grädda!
    • Norrbotten
SV: Småsura getdamer.
« Svar #5 skrivet: 28 aug-12 kl 08:42 »
Tack för välkomnandet! Mineralsten (vilt) har vi. Det var personalen på granngården som tipsade om fodret vi har. Men man kanske från och med nu ta deras tips med en nypa salt  ;)
En till fråga: ungefär hur mycket hö kan det tänkas gå för 2 damer i deras bästa år under en Norrbottensvinter? Ungefär hur mycket hö kan en get äta per dag?
Snacka om bra forum, vi är supertacksamma för er hjälp!

/John & Tessan
John & Tessan, Norrbottens pärlor.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Småsura getdamer.
« Svar #6 skrivet: 28 aug-12 kl 08:53 »
2 kg per get och dygn brukar man kunna räkna, men under de kyligaste nätterna är det bra om de får obegränsat med hö för att tugga sig varma:)
Nä fy för personalen på Granngården, jag åkte hem med lammfoder till mina 6 månaders getter.. helt galet har jag förstått såhär efteråt :/ Lycka till!
Det blir vad du gör det till!

ninna b

  • Gäst
SV: Småsura getdamer.
« Svar #7 skrivet: 28 aug-12 kl 18:33 »
Så kanske dom brunstar också... då blir dom sura och bråkiga

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Småsura getdamer.
« Svar #8 skrivet: 30 aug-12 kl 17:14 »
Vi är även lite oroliga för att de gått ner i vikt sedan vi fick dem. Hos de förra ägarna stod de mest inomhus och åt hö tillsammans med kraftfoder.  De var ganska pluffsiga när vi fick dem.

Jag undrar om du inte misstar dig lite här? En get som äter normalt, dvs har våmmen full av grovfoder (gräs, hö eller liknande) får en rejält stor, rund mage när den är full. Magomfånget varierar under dagen, beroende på hur full våmmen är. Det kanske kan uppfattas som att de är "pluffsiga", men det är så de ska se ut! :)

Hur en get är i hullet ser man inte på magomfånget utan genom att känna på geten, främst över ryggen ("sadeln").

Om du tycker de gått ner i vikt sedan ni fick dem kan det bero på att de får för lite grovfoder - då ser de smalare ut om magen. Det är inte bra - grovfoder måste dom ha för att kroppen ska kunna fungera. Det lättaste sättet att ta död på en get är att ge den för mycket kraftfoder i förhållande till andelen grovfoder!

Så jag håller med övriga - bort med allt pellets, havre osv och låt getterna beta. Om ni ger dem sly, tänk på att även om det ser jättemycket ut när man lägger in grenar till dem, så är det inte mycket ätbart på grenarna. Getter äter kolossala mängder! :) Har dom inte tillgång till bete, så ge dem hö!

J/T

  • Inlägg: 10
  • John & Tessan, Piteås grädda!
    • Norrbotten
SV: Småsura getdamer.
« Svar #9 skrivet: 30 aug-12 kl 17:21 »
Sly får de till 1000. Vi fyller 2 ggr per dag och de har aldrig ätit upp allt hittills. De har ju som sagt en hage där de springer järnet nu till skillnad från förra ägarna som hade dem inne i en lagård i princip hela tiden. Pellets och foder får inte längre, tack vare er!  :)

De är inte beniga och magra, snarare ser de ut att vara i bättre form. Pälsen är finare dessutom.

John & Tessan
John & Tessan, Norrbottens pärlor.

Mmmm

  • Inlägg: 727
    • Övriga världen
SV: Småsura getdamer.
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 17:22 »
Det låter ju bra! :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Småsura getdamer.
« Svar #11 skrivet: 02 sep-12 kl 14:41 »
 VÄLKOMMEN från mej med!  :D  Det mesta som jag kan tillägga är redan sagt.  Brunst är en svår påfrestning för den som inte har karl, tänk er själva!  ;)  Havre tycker jag ni ska använda som lockfoder, och försöka få dem att äta ur handen på er, så att ni lättare kan hantera dem i framtiden.  Gärna lite cirkuskonster också, att stå på bakbenen för att få godiset, eller hoppa upp på något, är naturligt för dem, liksom hjärngymnastiken.

  Det finns en bild som vi brukar hänvisa till, som visar hur man bedömer hullet på får och getter (samma princip men lite olika bedömning).

  (Om de inte haft killingar förut, så är det inte hälsosamt för dem att bli med barn nu.)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser