Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slaktvikt  (läst 1479 gånger)

kalas

slaktvikt
« skrivet: 27 aug-12 kl 08:50 »
Vi har slaktat 2 bagglamm av gotlandsfår. De var födda i mitten på april och slaktvikten var 20,6 respektive 21,4 kg. Slaktkropp R- och fett 2 +. Är detta vad man kan förvänta sig av slaktade gotlandsfår? Hur var betyget för slaktkroppen och fetthalten?

vallhunden

• Västergötland
SV: slaktvikt
« Svar #1 skrivet: 27 aug-12 kl 11:28 »
Jag tycker att det låter bra! Då fick du nästan 700:- för dina lamm, och det är bra!
2+ är en bra fetthalt. 3 är max vad de kan ha, och sen får man avdrag 4:-/kg. Du hade alltså, lite mer att spela på där... Å andra sidan så var dina lamm så pass tunga att det nog inte skulle ha kunna gå kvar hemma och växa mer, för då hade de varit för tunga!

Klassningen R- ska du vara nöjd med, det är många Gotlandsfårslamm som får O+...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1241 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser