Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skrämma bort Huggorm?  (läst 8811 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
SV: Skrämma bort Huggorm?
« Svar #20 skrivet: 27 aug-12 kl 10:54 »
Har ni prövat att bära bort den? I vissa fall hjälper detta.....
Kan ju förstå att en huggorm inte känns bekväm att ha runt om kring höns och kaniner...
Tänkte att det är ju en variant.... min kompis gjorde detta, tyvärr kom den (eller så var de fler) tillbaka då de hade deras "håla" intill hönshuset....

Men när jagvar liten flyttade min morfar på dem och de brukade stanna borta....
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 27 aug-12 kl 12:51 »
Hur fångar man den?

Ja, ja, jag har en kompis med liknande problem, så jag ÄR intresserad för egen del!  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hustran

« Svar #22 skrivet: 27 aug-12 kl 13:00 »
snokar äter vanligtvis bara grodor,fisk etc. men huggormar gladeligen äter möss,ägg och fågelungar.Jag tycker du skall flytta den om du är orolig men du får gå lååååååångt annars kommer den tillbaks till sitt revir.  ;)

Goblin

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 27 aug-12 kl 13:15 »
Tex kan man ta en pinne om man kommer nära nog givetvis och "låsa" huvudet genom att "klämma till" bakom det så man kan ta tag bakom huvudet för att kunna lyfta upp den.... Man vill ju inte gärna bli biten... sen lägga den i en jutesäck t ex och knyta ihop..... sen kan man ta dem i bilen och köra iväg dem t ex eftersom de har ett så stort revir och måste så låååååååångt bort om man inte orkar gå/cykla så långt....

Men detta är bara ett egempel, så hade jag gjort...
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #24 skrivet: 27 aug-12 kl 13:18 »
Man vill ju inte gärna bli biten..
Nej, man vill inte det ...  :o  Varken av huggorm eller snok!

Men hur långt, månntro?  Är det djurplågeri att släppa ut den i skogen?  Egentligen räcker det ju om den flyttar bort från själva gården.  Alltså, inte jagar där mera.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Goblin

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 27 aug-12 kl 13:48 »
Jag tror inte att man behöver åka flera mil, men kanske någon kilometer kanske? För att vara på säkra sidan....???
Det står säkert på någon sida om ormar hur stort revir de har...... och de bor ju i skogen normalt, det är där jag mestadels finner dem, så att flytta dem till skogs är nog inget djurplågeri.....
De brukar bara krypa ut i solen på vår väg de år de är många och sola sig litegrann men oftast ringlar de ju upp i skogen då man kommer..

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 27 aug-12 kl 21:52 »
Har man gott om huggorm kan man skaffa nåt sånt här: http://www.firstreptiles.se/ormtang-grabber-130-cm-hopfallbar/105-0

Huggormar brukar inte vara lika skygga som snokar tycker jag. Alltså lättare att få tag på.

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 29 aug-12 kl 16:35 »
nu kom grannen hittade en huggorm hoss sig med huvet av bitet  kan skater gjöra så. inge roligt efter som man har hundar med

Elritsan

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 sep-12 kl 21:04 »
Jag såg en dokumentär på svtplay naturfilm om en karl som levde med kalkoner. Och dom jagade glatt iväg ormar. Iof var det vilda kalkoner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 07 sep-12 kl 07:46 »
nu kom grannen hittade en huggorm hoss sig med huvet av bitet  kan skater gjöra så. inge roligt efter som man har hundar med
Så gör katter :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser