Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kamin?  (läst 16279 gånger)

lite_av_varje

• Gäst
kamin?
« skrivet: 15 dec-06 kl 23:42 »
vad ska man ha för kamin som inte kostar för mycket,är enkel att installera och som håller värmen länge? till ett vardagsrum....det finns ju en hel uppsjö och jag känner att jag behöver er hjälp här på alternativ,för ni har väl kaminer...eller??? jag vill ha en kamin både för uppvärmning, sedan är det ju mysigt att sitta framför den oxå...

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:kamin?
« Svar #1 skrivet: 23 jan-07 kl 22:53 »
Ämnet har berörts förut.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=54;action=display;threadid=8747;start=0

Du har också skrivit i den tråden, ser jag.

De flesta kaminer är dyra, svåra att installera och/eller dåliga på att hålla värmen. Bos förslag från tråden ovan kommer nog närmast.

Skulle själv vilja ha tag på en billig och bra insats för öppen spis, så man kan elda i den utan att all värme går till spillo.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 jan-07 kl 22:57 »
Ämnet har berörts förut.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=54;action=display;threadid=8747;start=0

Du har också skrivit i den tråden, ser jag.

De flesta kaminer är dyra, svåra att installera och/eller dåliga på att hålla värmen. Bos förslag från tråden ovan kommer nog närmast.

Skulle själv vilja ha tag på en billig och bra insats för öppen spis, så man kan elda i den utan att all värme går till spillo.

men den tråden handlar ju om hur många gånger man ska elda..MIN tråd handlar om vilken kamin som är billigast, håller värmen längst,inkoppling, eldning, ja, allt som rör en kamin....jag vill alltså ha länkar till sidor,erfarenheter och artiklar som berör detta, det behöver inte vara egna erfarenheter, bara det hör till ämnet!

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 jan-07 kl 23:24 »
...

....jag vill alltså ha länkar till sidor,erfarenheter och artiklar som berör detta, det behöver inte vara egna erfarenheter, bara det hör till ämnet!

Har du sökt info själv ? Det finns mycket info att hitta på nätet om kaminer och vedeldning.

Googla på vedeldning, braskamin, vedspis osv. så får du 1000-tals sidor som snackar om ämnet. Vill du veta priser och kostnader för installation och andra detaljer måste du ringa och ställa frågor, det är ju du som är kund så dom är alltid glada att serva dig.

Jag eldar i en kamin som heter Eldarado Octa S som ger massor av värme och håller hela mitt lilla hus varmt. Kostar mer än de billigaste men jag är mycket nöjd med den.

Det är den enda värmekällan vi har på ca 100 kvm och vi fryser inte mer än möjligen lite på morgonen, vi får elda minst var 8-e timme. På kvällarna eldar vi kontinuerligt, en brasa på morgonen och inget under dagen. I natt var det - 10 ute och ingen frös ihjäl till frukost.

hur mycket värme du behöver beror ju på var du bor och hur ditt hus är isolerat m.m.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 jan-07 kl 23:29 »
Har du sökt info själv ? Det finns mycket info att hitta på nätet om kaminer och vedeldning.

Googla på vedeldning, braskamin, vedspis osv. så får du 1000-tals sidor som snackar om ämnet. Vill du veta priser och kostnader för installation och andra detaljer måste du ringa och ställa frågor, det är ju du som är kund så dom är alltid glada att serva dig.

Jag eldar i en kamin som heter Eldarado Octa S som ger massor av värme och håller hela mitt lilla hus varmt. Kostar mer än de billigaste men jag är mycket nöjd med den.

Det är den enda värmekällan vi har på ca 100 kvm och vi fryser inte mer än möjligen lite på morgonen, vi får elda minst var 8-e timme. På kvällarna eldar vi kontinuerligt, en brasa på morgonen och inget under dagen. I natt var det - 10 ute och ingen frös ihjäl till frukost.

hur mycket värme du behöver beror ju på var du bor och hur ditt hus är isolerat m.m.

ja, men nu är ju saken den att detta är ett forum och det kanske är flera som behöver länkar osv, har den tanken aldrig slagit dig , att här hjälper vi varandra, inte bara surfar för oss själva...visst kunde jag leta reda på informatioen själv om jag vill det..inga problem,men jag vill ju att forumet ska vara en källa till kunskap där det lätt ska kunna gå och hitta det man söker utan att behöva sitta på nätet i timmar. vi hjälper varandra helt enkelt ,är du med??

benring

« Svar #5 skrivet: 24 jan-07 kl 13:24 »
Min erfarenhet säger mig att en billig kamin, som är enkel att installera och som håller värmen länge inte finns ;D

Värmelagring kostar en slant.

Jag gav 25000:- för en täljstenskamin på 280kg ink skorsten och den monterade jag själv. (skorstenen är dyrast)

Ska man dock ha värme kvar i stenen på morgonen så krävs det minst 500kg. Min håller ca 4 timmar men den ger ett jämnare klimat än gjutgärn.

(För övrigt håller jag med dig om att hjälpas åt på ett forum, ska man söka så gör man det i forumet först, sen ställer man frågan om man inte hittar sitt svar)

:)

signe

« Svar #6 skrivet: 24 jan-07 kl 17:32 »
Om man inte har råd att köpa en dyr kamin så kan man förbättra en billig, gammal. Vi hittade vår i ett uthus och satte in täljsten så att den håller värmen bättre. Men ska man värma hela huset så får man nog mura upp något större, se tråden finsk bakugn.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 24 jan-07 kl 17:38 »
Om man inte har råd att köpa en dyr kamin så kan man förbättra en billig, gammal. Vi hittade vår i ett uthus och satte in täljsten så att den håller värmen bättre. Men ska man värma hela huset så får man nog mura upp något större, se tråden finsk bakugn.

jag har hittat kaminer för mellan 2.600-15.000kr, det verkar vettigt tycker jag.
men OM vi flyttar till ett hus så ska det inte vara större än max100kvm.

benring

« Svar #8 skrivet: 24 jan-07 kl 18:33 »
Glöm inte att du ska ha en skorsten oxå.

Du får ge ca 2000:- per meter för en sån som du kan montera själv.
Den skall sluta 1 meter över taknock och den skall inte vara högre än 120cm från taket, är det högre så måste det dit en stege eller likn.

Sen ska du ha ett sätt o komma upp på taket oxå, vilket kan bli en takstege som oxå kostar på en hel del. (Om  inte kaminen placeras vid en yttervägg nära taknock för då kommer man upp på gaveln)

Installation av en kamin kostar ca 10 000:-

Besiktning runt 1000:-

Så en kamin för 15000:- plus skorsten för ett våningsplan o vind = 14000:- + besiktning= 1000:- så är du uppe i 30 000:-.

/B
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 18:36 av benring »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jan-07 kl 19:02 »

Den skall sluta 1 meter över taknock och den skall inte vara högre än 120cm från taket, är det högre så måste det dit en stege eller likn.

Sen ska du ha ett sätt o komma upp på taket oxå, vilket kan bli en takstege som oxå kostar på en hel del. (Om  inte kaminen placeras vid en yttervägg nära taknock för då kommer man upp på gaveln)

Så en kamin för 15000:- plus skorsten för ett våningsplan o vind = 14000:- + besiktning= 1000:- så är du uppe i 30 000:-.

/B

men snälla nån, inte kan man säga att all installation kostar så mycket.
kolla gärna här: http://www.kaminexperten.com/?dok=product.asp

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jan-07 kl 19:04 »

/B

2000kr metern?  kolla länken jag la in......där kostar dem 390kr/meter ;D
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 19:08 av lite_av_varje »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 jan-07 kl 19:13 »
jag har inget emot att eventuellt köpa en lite dyrare kamin om det behövs,det som verkar kosta är installationen.

manna

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jan-07 kl 20:10 »

Tror inte att rördelarna är menade att monteras som skorsten.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

benring

« Svar #13 skrivet: 24 jan-07 kl 20:10 »
Det var där jag köpte min kamin, en KALIX Sigtuna och det är en polare till mig som äger butiken :)

Vart ser du att en skorsten kostar 390:- metern?
Det skulle i så fall vara en skorsten som du måste bygga shakt kring, dvs en utan isolering runt. En sån får du inte dra genom tak och vind som den är.
Det va här: http://www.kaminexperten.com/?dok=product.asp&qprod=1&qcat=9 du menade va? Dessa kräver shakt.

Jag syftar på modulskorstenen som du får montera själv:
Typgodkännande och Garanti Steel 30 och Steel 60 är godkända för montage såväl inomhus som utomhus.
Pris: http://www.kaminexperten.com/dok/skorsten2006-12.pdf

Installationen skulle inte jag heller ta mindre än 10 000:- för, SÅ kul va det inte :)

« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 20:11 av benring »

Vale

« Svar #14 skrivet: 24 jan-07 kl 21:09 »

Tror inte att rördelarna är menade att monteras som skorsten.

Kolla in priserna på skorsten här:

http://www.kaminexperten.com/dok/skorsten2006-12.pdf

Korrektur - Benring har visst redan lagt in samma länk!

En kamin har man nog inte så mycket för uppvärmningens skull som för mys-pys-faktorn, eller?
Jag har visserligen besökt bekanta som eldade i en inglasad kamin och det lilla rummet var rejält varmt. Personligen vill jag dock ine ha en inglasad kamin, eftersom det snabbt bildas sot på glaset, glaset blir stekhett (= farligt för barn & djur) och det mesta mys-pyset försvinner.
Har någon av er andra erfarenheter av inglasade kaminer?
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 21:15 av Vale »
Det är aldrig så illa att det inte kan bli värre.
Det är aldrig för sent att ge upp.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 jan-07 kl 21:57 »
Kolla in priserna på skorsten här:

http://www.kaminexperten.com/dok/skorsten2006-12.pdf

Korrektur - Benring har visst redan lagt in samma länk!

En kamin har man nog inte så mycket för uppvärmningens skull som för mys-pys-faktorn, eller?
Jag har visserligen besökt bekanta som eldade i en inglasad kamin och det lilla rummet var rejält varmt. Personligen vill jag dock ine ha en inglasad kamin, eftersom det snabbt bildas sot på glaset, glaset blir stekhett (= farligt för barn & djur) och det mesta mys-pyset försvinner.
Har någon av er andra erfarenheter av inglasade kaminer?

ehhhh...jo, jag ska ha en kamin till uppvärmning.jag ska nämligen bo i ett hus som inte ska vara större än 100kvm och då funkar det fint!
jag behöver alltså en kamin på 7,5 kW
« Senast ändrad: 24 jan-07 kl 22:00 av lite_av_varje »

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 24 jan-07 kl 22:11 »
Men.. måste man inte elda onödigt ofta i en kamin? Jag säger inte att det är fel med kamin, men jag skulle nog satsa på ett uppvärmningssystem med kapacitet att lagra värmen. I vart fall om situationen kräver att man måste installera nytt..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 jan-07 kl 22:18 »
Men.. måste man inte elda onödigt ofta i en kamin? Jag säger inte att det är fel med kamin, men jag skulle nog satsa på ett uppvärmningssystem med kapacitet att lagra värmen. I vart fall om situationen kräver att man måste installera nytt..

en täljstenskamin håller värmen länge.
murspisar håller oxå värmen bra.

det finns mycket att välja på i brasväg.
*braskamin
*gjutjärnskamin
*kakelugnar
*kassetter
*murspisar
*täljstenskaminer
*vedspisar

det finns oxå en MASSA märken att välja på:

*contura
*handöl
*jötul
*keddy
*scanspis
*schiedel
*camina

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 24 jan-07 kl 22:20 »
ehhhh...jo, jag ska ha en kamin till uppvärmning.jag ska nämligen bo i ett hus som inte ska vara större än 100kvm och då funkar det fint!
jag behöver alltså en kamin på 7,5 kW
Med 7,5kW får du sketvarmt i rummet där kaminen är men svinkallt i övriga rum om du inte har väldigt välisolerat och öppen planlösning. Skall du ha fläkt som fördelar runt värmen så får du oväsen av fläkten istället... Då börjar 7,5kW bli lite om du inte skall stormelda hela tiden.
Skall du ha jämn värme så satsa på vedpanna och vattenburet system med radiatorer. En ordinär vedpanna är på c:a 25-35kW. Den skall då kopplas till minst en kubikmeter vatten i akumulatortank för bästa verkan. Med radiatorer under fönstren slipper du dessutom kallraset.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 jan-07 kl 22:22 »
Med 7,5kW får du sketvarmt i rummet där kaminen är men svinkallt i övriga rum om du inte har väldigt välisolerat och öppen planlösning. Skall du ha fläkt som fördelar runt värmen så får du oväsen av fläkten istället... Då börjar 7,5kW bli lite om du inte skall stormelda hela tiden.
Skall du ha jämn värme så satsa på vedpanna och vattenburet system med radiatorer. En ordinär vedpanna är på c:a 25-35kW. Den skall då kopplas till minst en kubikmeter vatten i akumulatortank för bästa verkan. Med radiatorer under fönstren slipper du dessutom kallraset.

kolla in detta:  http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamin

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser