Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Antal tackor till ensilagebal?  (läst 1497 gånger)

Kastanj

  • Inlägg: 33
    • Skåne
Antal tackor till ensilagebal?
« skrivet: 25 aug-12 kl 12:53 »
Utfodrar mina värmlandstackor (när de går på stall i vinter) med stora (normalstora) runda ensilagebalar. Hur många tackor skulle ni säga behövs för att äta upp en sådan bal innan den blir dålig? Funderar om jag ev. behöver köpa in några tacklamm i höst för att få en bättre foderförbrukning...
(ja, jag vet att det beror på flera faktorer såsom hur kall vintern blir, stallperiod osv..;))
Schysst kille i Skåne. På mitt ställe finns än så länge mina hundar (ridgeback) och dvärgkochin (ett helt gäng), gotlandskaniner, katter och värmlandsfår och sen får vi se vad nästa blir..:)
Finns någon kille som vill göra mig sällskap så hör av dig...;)

Haglund

  • Inlägg: 144
    • Värmland
SV: Antal tackor till ensilagebal?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 13:04 »
Även jag ska testa med rundbalar i vinter och vad jag hört är det "lagom" med 14-16 tackor för att de ska äta upp den innan den blir förstörd. jag tänker fodra med hö fram tills att det blir kallare ute.
En bal ska då räcka ca 7-9 dagar. Men som sagt, det är vad jag har hört från andra...
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Antal tackor till ensilagebal?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-12 kl 20:11 »
Stämmer nog ganska bra det,jag hade 15 st i vintras,gick ganska precis en bal på 7-8 dagar.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Antal tackor till ensilagebal?
« Svar #3 skrivet: 26 aug-12 kl 21:20 »
Det beror ju på vad rundbalen väger, det kan skilja rätt mycket.

Jag räknar på att en tacka äter 4 kilo om dagen. Vi har 20-25 djur per bal och gör åt en bal på 4-5 dagar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 2 användare (1 dolda)
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser