Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som drar sig undan flocken!  (läst 4860 gånger)

mulleberga

• Skåne
Lamm som drar sig undan flocken!
« skrivet: 24 aug-12 kl 20:15 »
 ??? Har ett bagglamm på 5mån. som under dagen har lagt sig lite väl ofta enligt mitt tycke. Den övriga flocken går och betar ca:100-150m ifrån lammet, men han tycks ej bry sig.....vilket jag tycker är konstigt. Jag har tempat honom 40,3, han kan stå samt gå, kissar, ingen diarre och inget synligt fel. Är det någon här på Forumet som har erfarenhet ovanstående beteende? ska jag avakta och låta honom gå på betet med flocken eller bör jag ta in honom?, vilket inte känns bra...är orolig för min lille bagge. Tacksam för råd!!!
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Ulricaa

• -
SV: Lamm som drar sig undan flocken!
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 22:20 »
Har en tacka som bar sig likadant åt och troligen vommen som hade lagt av på henne! Ge honom om du inte har vomstart b-vitamin!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Danarp

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 07:03 »
I och med hans udda beteende samt febern så hade jag nog plockat in honom. Man får ju lite bättre koll då tycker jag.

Klurigare att ställa en diagnos dock. Kanske kan det vara våmmproblem enligt ovan... Har du tillgång till Energibalans?

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 07:48 »
Finns det fler bagglamm ? Kan han ha slagits ? Hade en i veckan som bara låg och hade temp 41,3 !!
Men med tydligt ont i huvudet med litet sår i pannan. Är pigg igen nu efter 3 dagar  :)
Annars gissar jag också på vommen, titta om den rör sig.

mulleberga

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 09:29 »
Vomstart är det receptbelagt?...eller var finns det att köpa??
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Ulricaa

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 11:08 »
Granngården har medel för sånt! gå in och be om vomstart för kor eller får!

mulleberga

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 11:39 »
Pratade med dem på Granngården, de tyckte att jag skulle ge honom Multivitaminer, efter som han betede lite ibland. Jag har tagit in honom idag, temp.39,6, han dricker vatten o äter lite hö......men ligger helst, men är uppe och rör sig ibland, han har fått Multivitaminer i två dagar. jag tycker inte att  han är bättre. SKA JAG SKAFFA HEM VOMSTART????......får göra det imorgon då Granngården har öppet!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 13:59 »
I Multivitamin finns inget av nytta när lamm blir sjuka, så det var ett dåligt råd av granngården.
Byt mot en B-vitamindunk det skulle jag göra  :)
Om han har B-vitaminbrist behöver han mycket hög dos av B-vitamin och har han selenbrist behöver han Selen.
Du väl gett Selevitan eller Tokosel till honom?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulricaa

• -
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 14:28 »
Du kan om du inte har bvitaminer hemma ge honom vanlig torrjäst upplöst i vatten....ta en halv påse och lös upp vatten. Jag tog det till mina första året och har alltid det hemma i lammsäsong!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 26 aug-12 kl 16:09 »
Fortsätt och tempa honom och ha koll på om han börjar halta, eller verkar ha ont i benen.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mulleberga

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 27 aug-12 kl 19:03 »
Gav bagglammet Vomstart imorse och ska ju fortsätta med detta två ggr dagligen 3-4dagar, han har även fått b-vitamin. Jag tycker inte att han på något sett mår bättre, snarare sämre ligger mest..... ingen feber,dricker vatten o äter något höstrå, inget idisslande. Ska jag verkligen fortsätta ge honom Vomstart, känns mer och mer som om det hade varit bättre att ta bort honom. ( Tycker att man skulle se någon lite förbättring ) Vad hade Ni mera erfarna fårägare gjort??????

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #11 skrivet: 27 aug-12 kl 19:09 »
Har du lämnat träckprov, han kan ju ha parasiter, t ex Stora magmasken. Skulle han ha det är det säkert flera som har den. Men är han stor och kraftig, har växt bra så är det troligen inget sånt.

Åsenfår, hundar och katter

mulleberga

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 27 aug-12 kl 19:15 »
Han är avmaskad i början av juli, här har inte gått får i hagarna på sex år. Vågar väl inte avmaska honom igen, när han är dålig? träckprov tar lite tid innan man får svar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 aug-12 kl 19:32 »
Ja, jag kan bara säga vad jag hade gjort..
Om jag hade känt att det närmar sig att man inte vet och att avlivning kan bli slutet på historien, så hade jag tagit något pencillin som jag haft stående hemma och gett honom :-[ :-[
Han kan inte bli sjukare av det i allafall :o, men det SKULLE kunna rädda honom... (+ B-vitamin som du redan har gett honom, en stor dos B-vitamin - det är inte farligt)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mulleberga

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 28 aug-12 kl 09:46 »
 ??? Bagglammet dricker vatten, men äter inte många höstrå......fortsätter att ge honom Vomstart o B-vitaminer, fortfarande ingen förbättring. Jag har ringt veterinären o väntar bara på att han ska höras av. Min fråga är " Hur länge kan ett lamm klara sig enbart på vatten o vitaminer "  ???  ???

Sarina

• Skåne
    • samiramis
« Svar #15 skrivet: 28 aug-12 kl 10:36 »
Har haft lamm i sommar som betett sig liknande, tyvärr dog några innan vi fick reda på vad det var. Obduktion visade att lammet svultit ihjäl (trots bra med gräs och fint hö). Parastitprovet visade på trichostrongylidae, en mask som tydligen förstör vomslemhinnan. Blir det för illa svälter djuret ihjäl. Ivomec hjälper men är det för sent så är det... Mina får gick på ett "fritt" bete men nära en tidigare betad hage. Hoppas ditt lamm tillfrisknar.
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

mulleberga

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 28 aug-12 kl 11:21 »
Har pratat med veterinären, han tyckte att baggen skulle få smärtlindring samt pencillin......han kommer hit och tittar på honom i e.m. Jag får en känsla av att det kanske bara är att förlänga lidandet för honom......han bara ligger och går upp när han ska dricka vatten. VAD TYCKER NI ERFARNA FÅRÄGARE ATT JAG SKA GÖRA????

Sarina

• Skåne
    • samiramis
« Svar #17 skrivet: 28 aug-12 kl 11:33 »
om du inte vill avliva så skulle jag be vet om diarsanyl eller canikur eller vad han har för vom medel med sig/hemma. Ger en liten kick i vommen i alla fall. Svårt att säga om det är att förlänga lidandet... Ta ett träckprov om det inte är gjort.
Värmländska skogsfår, skånska blommehöns, brahmahöns och blandrashöns, hästar (araber och svenska halvblod), katter och hundar

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #18 skrivet: 28 aug-12 kl 11:56 »
Jag tycker också att du skulle ta ett träckprov (om han inte avmaskades med Ivomec för då kan han knappast ha St magmasken). Man kan få svar på träckprov om det skickas så det är framme dagen efter. De brukar kolla direkt och lämna svar via mail.
Åsenfår, hundar och katter

Ulricaa

• -
« Svar #19 skrivet: 28 aug-12 kl 14:37 »
Sarina vad får dom den masken ifrån?

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser