Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invintring  (läst 3003 gånger)

plm

• Skåne
Invintring
« skrivet: 24 aug-12 kl 18:40 »
Hej!
Har 2 st. avläggare som jag köpte i mitten av juli och som sitter på vars en låda med L/N ramar. Drottning och övriga bin har jobbat på bra hela tiden och nu inför invintringen är i stort sett alla ramar fulla med yngel, pollen och honung och bina täcker 8-9 kakgator. Har drivfodrat hela tiden med ac. en liter 40% sockerlösning/vecka.
Min fundering är var ska de lägga vinterfodret? Jag har inte fler utbyggad ramar utan bara mellenväggar, som de inte verkar vilja bygga ut. Har provat att byta ut 1-2 st. men de rör dem knappt. Kan jag göra en utdragen invintring, mindre mänger under en längre tid 2-3 veckor?
En annan fråga. Hur mycket säger spontan nedfallet av varroa om det faktiska trycket av varroan. Har en till två i nedfall/vecka.
Tacksam för svar!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Invintring
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 20:26 »
Jag tycker att ett samhälle som nu täcker 8-9 kakgator ska övervintras på en låda. Om en månad har mycket av ynglet krupit ut och då brukar fodret få plats. Jag själv brukar inte vinterfodra förrän mellan 10-15 september just för att fodret ska få plats. För att övervintra ett relativt starkt samhälle på en låda ska den vara helt full med foder, alla ramar utbyggda och fulla. Om bina inte täcker mer än 6-7 ramar så händer de ofta att de inte vill fylla mer än 8-9 ramar med foder. Oftast räcker det till ett såpass svagt samhälle men ett sådant samhälle ger ingen skörd förrän midsommar året efter (i bästa fall) och det betraktar jag nästan som en vinterförlust. Om bina klumpar sig på flustret nu på en låda så är det värt att gå upp på två lådor, annars inte, det ökar risken för olika övervintringsproblem. Ett samhälle som nu behöver två lådor ger överlägset mycket bättre skörd på tidigt drag nästa år, så det är sådana samhällen man bör sträva efter att bygga, men har man inte det är övervintring på en låda säkrare.

plm

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 20:51 »
Tack!
Vad ska jag göra med den honung som finns lite över allt plus den ram som är halvfull? Tror att den har blandat innehåll ev. lite ljung. Slunga och ge plats för sockerlösningen eller är det ingen fara att ha den kvar, tror nog det blir svårt att få bort den.

olof

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 20:59 »
En del honung hade inte oroat mig.

plm

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 00:38 »
Du Olof, jag tror att jag har samhällen med "dina" drottningar!?
Om det är den olof som jag tror. Om min slutsats stämmer dvs. din blogg+Markaryd=mina drottningar kommer från dig. Kul i så fall.
En annan sak som är intressant är (om du är den Olof som jag tror) att din morfar och jag har samma efternamn!?

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 07:39 »
Hmm, jag får inte riktigt ihop det. Skicka ett pm!

olof

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 07:42 »
Jo förresten, Strömsnäsbruk?

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 21:19 »
Jag har sett inlägg med folks vinterfoderinköp och då skall inte jag vara sämre !!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 22:09 »
Jag har sett inlägg med folks vinterfoderinköp och då skall inte jag vara sämre !!

Silar du slut produkten genom bröd skivan för att ta bort finckelet  ::)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 22:17 »
Haha....... Den får nog getskrällena käka upp skulle jag tro....

Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Assa, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser