Jag tycker att ett samhälle som nu täcker 8-9 kakgator ska övervintras på en låda. Om en månad har mycket av ynglet krupit ut och då brukar fodret få plats. Jag själv brukar inte vinterfodra förrän mellan 10-15 september just för att fodret ska få plats. För att övervintra ett relativt starkt samhälle på en låda ska den vara helt full med foder, alla ramar utbyggda och fulla. Om bina inte täcker mer än 6-7 ramar så händer de ofta att de inte vill fylla mer än 8-9 ramar med foder. Oftast räcker det till ett såpass svagt samhälle men ett sådant samhälle ger ingen skörd förrän midsommar året efter (i bästa fall) och det betraktar jag nästan som en vinterförlust. Om bina klumpar sig på flustret nu på en låda så är det värt att gå upp på två lådor, annars inte, det ökar risken för olika övervintringsproblem. Ett samhälle som nu behöver två lådor ger överlägset mycket bättre skörd på tidigt drag nästa år, så det är sådana samhällen man bör sträva efter att bygga, men har man inte det är övervintring på en låda säkrare.