Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur har ni gjort med behörighetskravet?  (läst 13034 gånger)

Fundersam

• Västmanland
SV: Hur har ni gjort med behörighetskravet?
« Svar #20 skrivet: 08 sep-12 kl 19:34 »
Se där ja! Då är alltså min lilla solcellsanläggning en icke godkänd installation, något jag misstänkt innan.

Jag har dragit om en del tidigare dragen kabel, säkrat upp och bättrat vissa kopplingar som var utförda av tidigare ägare. Detta gjorde jag efter att rådfrågat en elektriker hur detta skulle göras på säkrast möjliga sätt. Installationen är dock utförd av mig som ej är behörig. När jag frågade elekrtikern om detta så var han övertygad om att behörighet inte behövdes för detta!

Rubensgården

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 09 sep-12 kl 07:17 »
Även på energirådgivningens hemsida har man skrivit "en likströmsanläggning får du installera själv." En farlig generalisering och långt ifrån sant. Det som skrämmer mig är att man får göra vad man vill i ett fordon. Lastbillen jag köpte var en potentiell brandfara. Den kan jag sen rulla in i en byggnad. Vad ska man göra? Reglerna finns ju för säkerhetens skull.

Existens!

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #22 skrivet: 09 sep-12 kl 08:05 »
Jag har aldrig tänkt så mycket på saken, men efter att min traktor brann upp på grund av smälta kablar så har jag en viss förståelse trots allt.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 09 sep-12 kl 08:07 »
Ja, det förstår vi. Men en traktor är väl ett fordon?

"fara för person eller egendom"  snacka om svepande formulering.

Nä, reglerna är nog till för myndigheternas skull, säkerheten får vi stå för själva, genom kuskaper och genom att anlita folk med kunskaper.

Hur är det med den där behörigheten, hur svårt är det för er som kan området att skaffa sådan?  Dyrt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #24 skrivet: 09 sep-12 kl 08:16 »
Problemet med att skaffa behörighet är att det inte bara krävs att man har genomgått en utbildning och skrivit ett prov, man måste också ha arbetat som elinstallatör under ledning av en person med behörighet i storleksordningen 5 år innan man kan få ut allmän behörighet. Som sagt, behörighetskungörelsen är en skråförordning snarare än någonting annat...

Existens!

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 09 sep-12 kl 08:33 »
Ja, det förstår vi. Men en traktor är väl ett fordon?

Har väl ingen direkt betydelse om anläggningen sitter i ett fordon eller ett hus.?

Det jag ville säga var att många tror att bara för det är 12 volt, så kan det inte börja brinna. Det kan det i allra högsta grad, när det börjar handla om lite effekter.
Jag försvarar inte direkt reglerna, men har en viss förståelse. Man kan inte bara titta på ett volt-tal och avgöra om det ska utgöra grunden för regler.  Då skulle vi t.ex inte få sätta upp ett elstängsel på 6000 volt.

Trollmor

• -
« Svar #26 skrivet: 09 sep-12 kl 09:15 »
Fem ÅR!!  Då förstår jag.

Existens!:  Om anordningen sitter på ett fordon, så krävs inte den där behörigheten.  Eller har jag fattat fel?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #27 skrivet: 09 sep-12 kl 10:08 »
Fem ÅR!!  Då förstår jag.

Existens!:  Om anordningen sitter på ett fordon, så krävs inte den där behörigheten.  Eller har jag fattat fel?

Ja, inte ens om anordningen består av växelriktare och 220V-nät.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #28 skrivet: 09 sep-12 kl 10:11 »
Och man behöver ju ingen installatörsbehörighet för att syssla med batterispänningar på några hundra volt i t ex elbilar och truckar heller.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #29 skrivet: 09 sep-12 kl 10:54 »
Med viss inblick i elinstallation kan jag inte låta bli att lägga mig i!

Tänk för 17 på att det finns inte en jäkla försäkring som täcker OM det
skulle uppstå skador eller i värsta fall: Kåken brinner ner!!

Då står man där med en askhög och får inte ett öre till hjälp.
Men det är klart......Man slapp ju betala elinstallatören/elektriker.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #30 skrivet: 09 sep-12 kl 11:30 »
Hur många hundra volt är det i en el-bil?

Har man inte kunskapen om att det är strömmen och sällan spänningen som orsakar brand ska man nog inte pilla annat än i näsan.
Fordon och maskiner, deras konstruktion, extrautrustning och deras elsystem har egna direktiv, en hel rad. Har man joxat med dem och orsakat eldsvåda eller personskada kan dessa eller generella lagrum åberopas.

Jag tror det är bra att vi har dessa lagrum och direktiv. Brandförsäkringar är tillräckligt dyra och har låg ersättningsnivå som de är.

För övrigt känns det för mej beklämmande att så många gnölar för att de "inte får" pilla å peta i elsystemen. Är jag alldeles ensam om att peta i det jag inte får, ge fan i att försäkra kåken och ta konsekvenserna om jag gör fel?

Är personligt ansvar något farligt, skamligt eller genant?
« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 11:48 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Misse

• nr 9424
« Svar #31 skrivet: 09 sep-12 kl 12:06 »
..........För övrigt känns det för mej beklämmande att så många gnölar för att de "inte får" pilla å peta i elsystemen. Är jag alldeles ensam om att peta i det jag inte får, ge fan i att försäkra kåken och ta konsekvenserna om jag gör fel?

Nej.
Jag har aldrig gjort annat än att pillra själv.  Hur17ska man annars lära sig ??? ;)
Vad myndigheter tycker är ointressant, de tycker alltid en massa.
Mitt ställe är ännu försäkrat men kanske inte så länge till ty det är besvärligt för mig att få ihop de drygt 4200 som försäkringen kostar här per år.  Hiskelig summa :o
På 23 år är det 100papp i kostnad.

Detta tjat om att man inte får ut nåt alls på försäkringen om det är fel/idiot-kopplat stämmer inte.  När ett hus börjar brinna pga elproblem så beror det ju oftast på att någon har klantat sig, inte gjort rätt. Eller att sjukt mycket ström går på en enda fas och någon bara har säkrat upp ttill 20 A med skållhet kabel som följd.
  Och så skulle man inte få nåt då?
De hus och bilbränder jag känner till så har det hänt att de har fått kraftigt förhöjd självrisk, men ändå fått ersättning.

En gång hade jag en bil-plastkaross låg utomhus (Ferrarikopia)  och en pundare snodde den för mig (att de orkar..)  Jag bråkade massor, både med pundaren och försäkringsbolaget, och fick ändå ut 9000 av de 15000 som jag betalt för den beg karossen.

Enda fall jag vet när inget alls har betalats ut är i samband med fylla, tex unga killen jag träffade som hade hyrt en rätt ny Saab Turbo av nåt slag, druckit några öl, kraschade riktigt ordentligt och hade 0,5 promille i blodet. 
Han fick inte en enda krona och har ett antal år på sig att betala av på det stora banklånet han fick ordna till att betala hyrbilsfirman :P

Jag gissar att detta tjat: -Du får inte ut en enda krona om du har kopplat nåt själv på din el!!  kommer ifrån elektriker som vill skrämma folk som tänker tanken på att koppla nåt själv.

Apropå bränder.....Så brinner det väl mycket oftare i 12 voltssystem i en bil än tex i 230volts hus.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Rubensgården

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 09 sep-12 kl 13:13 »
Har tagit upp den här frågan för att jag tycker den är viktig. Att folk ofta inte vet vad de gör är tydligt. Rev ut två hinkar brandfarlig el ur min Scania och efter det fungerade allt. Dock tycker jag att reglerna är väl strama då det går att relativt enkelt bygga anläggningar med rätt verktyg och kunskap. Det är ju snarare så att den slappa attityden till fordonsbiten bör stramas upp.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #33 skrivet: 09 sep-12 kl 13:49 »
Är man som obehörig inne och pillar i elen till sin bostad och inte har
bostaden försäkrad och "tar smällen om den kommer".
Bör man nog tänka sig för innan man tar emot besök av andra människor.

Vuxna som barn och djur med för den delen.
Man kanske ska sälja fastigheten någon gång i framtiden, ska de nya ägarna informeras att huset KAN vara farligt?
Vem ska betala sjukvården för den oförsäkrade, brandskadade ägaren som pillrat så käckt
själv?
Ja, just det ja!
Vi har ju fri sjukvård även för klantskallar i det här landet.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Gullregn

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 09 sep-12 kl 13:59 »
Som i mitt hus.

nyköpt hus, snön smälte, skulle gå ut via verandan,,det pös inne i snön.
det var en elleddning som fd ägare klippt av o bara lagt på marken!
det bubblade i snön!
om hundarna sat ner sina tassar i det så hade dom dött!

dom hade stängt av strömmen inne o sen klippt av sin utomhusbelysning o slängt kabeln på backen och sen när man satte på strömmen inomhus till
avloppspumpen så var elsladden ute LIVE!   
utebelysningen o avloppspumpen på samma kabel o samma knapp!!!!

Trollmor

• -
« Svar #35 skrivet: 09 sep-12 kl 15:46 »
Man undrar varför det ska vara hela fem år, varför det inte kan räcka med en rejäl examen för att få den där tillåtelsen.

Jag är säker på att Torbjorn och gänget skulle kunna gå tillsammans med en erfaren snubbe i både fem och tio år utan att lära sig särskilt mycket.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 09 sep-12 kl 19:23 »
Man undrar varför det ska vara hela fem år, varför det inte kan räcka med en rejäl examen för att få den där tillåtelsen.

Jag är säker på att Torbjorn och gänget skulle kunna gå tillsammans med en erfaren snubbe i både fem och tio år utan att lära sig särskilt mycket.

Jämför med att köra bil och körkort. Fast det händer inte så ofta att en elektriker blir av med behörigheten. Mitt resonemang och erfarenhet är följande: Jag har ingen behörighet men rätt OK kunskap. Därtill lite av säkerhetsnörd sen jag konstruerade och byggde maskiner, samt hade läst i div. direktiv på skithuset.
Jag måste koppla rätt ifall någon kommer på mina tilltag, det finns inget utrymme för fel.
En elektriker med behörighet både kan och gör vilka idiotkopplingar som helst. Senaste exemplet uppdagades vid ett spisbyte för en vecka sen.
« Senast ändrad: 09 sep-12 kl 23:42 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fishyerik

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 09 sep-12 kl 20:59 »
Det låter märkligt, jag har Litiumbatterier (18650) i några av mina ficklampor som i normalfallet levererar 3A upp till nån timme, finns att köpa både med och utan inbyggd skyddskrets, utan inbyggd skyddskrets borde det alltså innebära att mina små ficklampor är starkströmsanläggningar som kräver behörighet att hålla på med?

Vad peakar vanliga alkaliska batterier? Behöver man ens seriekoppla dom för att kunna passera 10A?

Om man ska ha en 12 meter hög mast kan man väl skaffa en bil som man ställer av och tar bort hjulen från och har som något form av fundament?

Annars låter ju försöks-undantaget också lockande att fundera vidare på.

Om man ska extremtolka alla regler och lagar är jag rätt säker på att man inte får leva. Det blir fullständigt absurt om man inte ska få konstruera en egen liten ficklampa utan elektrikerbehörighet.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #38 skrivet: 09 sep-12 kl 21:16 »
Hur många hundra volt är det i en el-bil?

Nominell batterispänning i Renault Express från 90-talet är 108 V, i motsvarande Clio 114 V. Ombordladdaren kan maximalt lämna 174 V.
De elkonverterade Reliant Fox som posten hade på prov i slutet av 80-talet har 72 V (Vanligtvis. Det fanns visst inte två exemplar som var identiskt lika när det gällde batteri, laddare och motorstyrning).
Mini-el City (dansk trehjulig mopedelbil från 90-talet) har 36 V.
Moderna el- och hybridfordon (t ex Toyota Prius) lär visst hålla sig kring drygt 300 V.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #39 skrivet: 09 sep-12 kl 21:20 »
Jag har en begränsad elbehörighet i Nederländerna, får koppla saker upp till 32A säkring, 3fas ej kommersiellt, även kallat för bonnelbehörighet. I sverige får jag inte göra ett smack, jag tackar ja.

Jag har även sett hur en del sk behöriga elektriker har kopplat saker bland annat i vårt nuvarande hus, helt behörigt och ack så dåligt utfört. Kablarna skalade för långt, glömt sätta fast dragavlastning, dåligt skalade kablar så det blev stora brottsanvisningar i kopparen, felaktigt klamrad så man har skadat isoleringen, 3 vita FK-snören i ett rör (fas, nolla, jord) det är ju bara att mäta vilken som är vilken, dåligt bortklippt plåt på säkringsskåpet som har skurit in i ledningar. Jag är inte alltid imponerad.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, MaryAtown7616

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser