Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cider med sockerbeta  (läst 3983 gånger)

koko

• Gäst
Cider med sockerbeta
« skrivet: 23 aug-12 kl 21:56 »
Jag funderar på att göra en äppelcider med det jag har just nu, nämligen små fallfruktäpplen och en sockerbeta!
Jag har tillverkat äppelvin tidigare så jag vet att man kan gå tillväga på det viset förutom att man inte tar jässtopp utan låter det efterjäsa på en sockerbit ungefär per petflaska för att få bubblor.
Men har nån testat att göra nåt med sockerbetor, ja förutom melass då? Undar hur mycket socker en beta på ett halvt kilo innehåller, nån som vet?
På äppelträden jag har till förfogande faller det ner en massa frukt innan de är klara, de har inte blivit beskurna på evigheter och har mycket äpplen, men en del verkar förbli rätt små, men jag vet ju inte riktigt ännu hur de bliver tillslut. I alla fall är det så mycket småäpplen som ploppar ner att jag nog har fått i hop en fyra kilo.
De som hunnit ruttna slängde jag i rabatterna och i en del stora krukor med blommor. Gillar idén med marktäckning och gröngödsling, sympatiskt på nåt sätt ;)
I alla fall.. och yada yada :) om nån har synpunkter, idéer eller tankar så dela gårna med dig av dem.
Man skulle ju kunna göra en vildjäsning på äpplena... Kanske roligare, men det kan ju missslyckas... Har gjort vildjäst till surdeg på äpplen, det pyser på men då har de stått varmt, i ett soligt fönster under en handduk till eksempel. Där kan jag inte ställa en hel vinhink... ? Ja...;)

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #1 skrivet: 24 aug-12 kl 00:28 »
Jag själv testar mig på cider just nu, första omgången must glömde jag framme i petflaskor över natten och sen var jag tvungen att jobba. När jag väl kom hem så hade det redan börjat bubbla...så tänkte att får väl testa och se vad som händer!

Luktade svagt av kola och äpplen, och blev sugen på att testa en kontrollerad jäsning där jag hade i jäst :)

Så jag tycker att det kan vara kul att testa, men jag märket redan nu att vildjästcidern är syrligare än den andra.

Bara nyfiken på hur du gör ditt äpplevin :), såg nåt recept där dom kokade äpplena och massa annat...

Ps jag är själv helt nybörjare, så ville bara dela med mig ändå ^^

koko

• Gäst
SV: Cider med sockerbeta
« Svar #2 skrivet: 24 aug-12 kl 12:33 »
Aha vad kul att du tände till lite när du säg att det började jäsa o pysa... Visst är det kul med kökskemi!

Jag tänkte så här i går kväll att jag gör en "must" av äpplena först så jag kan mäta av sockerhalten och sedan tillsätta den mängd socker som behövs för att få den alkohalten jag vill ha. I detta fall kanske fem procent alkohol.
Man kan räkna ut detta med en formel och man behöver en viskositetsmätare, eller sockermätare heter det kanske (ett mätglas som fylls med vätskan och så lägger man i en flytmätare, typ, och läser av).
Googlade runt och hittade en hembrännaresida som hette Sockerbetan eller nåt. Kom på att givetvis bryggs det sprit på betor ;)

Musten som ligger o gonar till sig i min jäshink består av delade äpplen, en sockerbeta i bitar, kokhett vatten på detta och askorbinsyra. Borde köpa vinsvavla oxå idag, inte för att jag vet riktigt varför detta ska till när man använder fallfrukt men jag tror att det är för att förhindra vildjäsning. Vilket ju inte gör nåt...?
Jag smakade på det och det smakar som must och...betor :) Hoppas det blir en god cider i alla fall. I bland måste man våga och vinna...

Äppelvinsprincipen: Jag har kört något recept från paketet som finns i jästförpackningen (där alla kemikalier som behövs för en bryggning är med). Om man läser av mitt kluddande på det pappret står det ungefär:
6kg äpplen (rensade, delade)
6 liter vatten (hett)
askorbinsyra (så det inte blir brunt, tror jag)
-häller överdet heta vattnet på äpplena så det täcker dem
Låt stå i ett dygn
Justera vattenmängd t 22 liter
Mät sockervärdet, räkna ut sockermänd
och tillsätt socker
Tillsätt vinjäst för den styrka du vill ha på drycken.
Låt jäsa o mät sockermängden under tiden. När värdet är noll så är sockret "förbrukat" av jästen och det är en torr smak. Man kan fortsätta jäsa för torrare smak eller tillsätta mer socker för sötare.
Sen tillsätter man jässtopp och klarning enligt anvisningarna och tappar på flaskor.

Jag tänker ha bubblor i min cider så jag tar inte jässtopp utan tappar på petflaskor och tillsätter några gram socker i var flaska för efterjäsning som ger kolsyrebubblorna!
Långt svar ;)

koko

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 12:34 »
Ps: en sockerbeta innehåller cirka 18 procents socker! En normalstor cirka 30 sockerbitar ;) fick jag lära mig.

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 22:11 »
Galet kul ! Och jaha, jag har mixat och sedan kramat ur själva vätskan ur mina. Så om jag bara delar dem, och täcker med kokande vatten och låter dem "dra" i det så funkar det ?

Silar man sedan ifrån massan och för över vätskan till en...demijon eller vad det heter ?

Lite nyfiken på hur länge man låter det dra och hur stora bitar. Har galet mycket frukt här som ingen verka bry sig om så jag kan testa mig fram till vad jag gillar mest :)

Förlåt för en massa frågor :)

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 22:32 »
Ps jag gillar långa svar haha och långa svar tycks det

koko

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 aug-12 kl 19:09 »
Ja, du behöver inte smådela äpplena, fyra delar räcker. Och lämna kvar kärnhuset oxå. ev. stjälk tar jag bort i fall det finns jordbakterier eller nåt (inte helt kunnig här, men jag kör på "sunt förnuft" och "känsla" ;)
Efter en till ett par dagar silar du av saften i en tygsil eller tratt eller nåt. Sen tar jag i socker och jäst (som jag har räknat ut eller enligt ett recept). Nu är det dags för damejeannen ( 8) ) och man sätter på en propp av gummi och i den ett vattenlås (det där röret som är kringelikrokigt och har lite vatten i sig) där det kommer bubbla och på så vis indikera att det jäser i saften. Otroligt spännande!
Man har en slang att tappa i och ur med, sedan ska ju tex vinet skiljas från bottenslammet som ligger på botten. Det smartaste är att ha en jäshink av plast. Ett helt komplett set finns för 100 spänn i en affär med bryggprylar. Den är lätt att diska, hantera o flytta.
Sen följer man dofterna, bubblandet och allt det där. Himla kul :)

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 00:06 »
Perfekt ! Har satt igång en omgång nu :D

Har allt det hemma så blir att köra ! Hehe. Har lite cider som håller på och ska klarna nu, fast vet ju ej hur lång tid det tar :)

Förlåt om jag kapar din tråd lite såhär ^^

koko

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 aug-12 kl 14:27 »
Aha kör du igång en sats med vinjäst nu eller?
Jag upptäckte att mina äpplen började jäsa på av egen kraft, så jag lät det bli ett vildjäsningsexperiment! Har bara tagit bort sockerbetsbitarna då det blev mycket betsmak :) och låter det nu jäsa på av egen kraft, utan tillsatt jäst. Spännande! Det är kolsyra i vätskan redan nu och det var nåra på skummigt i jäshinken häromdan. Har nu satt vattenlås på locket i stället för den propp av bivax man ser på bilden :) Bilden visar vad jag såg i förrgår när jag tittade till vildcidern. Hur man nu får upp bilder här....
Keep me posted på hur det går för dej!
http://www.flickr.com/photos/29221527@N02/7886885754/#
« Senast ändrad: 29 aug-12 kl 14:29 av koko »

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #9 skrivet: 29 aug-12 kl 20:19 »
Oj lite otydlig där :)

Sats ett som hände av ett misstag är gjord på vildjäst och äpplemust

Sats två så mustade jag, och värmde upp ( kokade inte ) och hade sen i ciderjäst när det svalnat.

Dessa två har jag nu haft i jäsbehållare och ska låta jäsa färdigt/klarna ?

Sats 3 så testade jag ditt sätt där jag bara delade äpplen i 4 delar osv och sen hade jag i jästslurryn från ciderjästen. Dag 3 nu och den arbetar på ! Inget tillsatt socker, men en härlig doft av äpple och lite alkohol :)

Hoppas du förstår trots min halvdåliga förklaring :)

Ps jag har ingen aning om bilder heller...använder en app på mobilen ;)

koko

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 aug-12 kl 14:03 »
Jamen jag tror jag fattar! ::)

Jag tillsatte lite färdig vildjäst som jag har till surdegsbröd i en burk i kylen för extra fart... det bubblar på. Vildjästen som jag har till deg gör jag på ett skivat äpple och en kopp socker som jag löser upp i  kokvatten, detta får jäsa i en burk med lock på en så varm plats som möjligt, trettio grader skulle det vara. Hade det i ett soligt fönster med en handduk om. Det sätter fart och man kan baka på äpplena oxå. Det är mycket sött och luktar alkohol. Varar i flera månader i kylskåpet. Kändes som om sockret var förbrukat och behövde mer av den varan för att jäsa upp alkohalten.

Har samlat ännu fler småäpplen som fallit ner och slaffsat sönder dem i en slags hushållskvarn från loppis. De är så hårda ännu! De har fått stå med kokvatten och askorbinsyra i två dygn och nu är det en saft med torr smak. Kan bli vanlig alkoholfri must eller kanske jäser till äppelvin och tillsätter glöggkryddor. Man får ju vara ute i tid!

Angående sockerbetan så ger det en del betsmak. Och det är ju en smaksak. Hade jag haft honung hade jag tillsatt det i stället.

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #11 skrivet: 30 aug-12 kl 17:52 »
Smart där med vildjästen. Har själv en liten burk i kylen från levainbaket ! ;)

Tycker det är häftigt hur äpplena blir till mos med hjälp av jästen ! ( och att jag gillar att röra runt med en slev haha )

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #12 skrivet: 30 aug-12 kl 20:49 »
Smart där med vildjästen. Har själv en liten burk i kylen från levainbaket ! ;)

Tycker det är häftigt hur äpplena blir till mos med hjälp av jästen ! ( och att jag gillar att röra runt med en slev haha )

koko

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 sep-12 kl 14:41 »
Jahaaaa, du är surdegsbagare! Jamen då kan du redan en hel del om det där med jäst! Bara att köra på ju 8)

Altulus

• -
Cider med sockerbeta
« Svar #14 skrivet: 04 sep-12 kl 22:22 »
Haha ja det kan man nog kalla mig ;) häftigt ju att skapa allt helt själv :)

koko

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 sep-12 kl 09:07 »
"Ar-maaa-geddoon, koo-om"... (låten av H. Hellström du vet) brukar jag tänka på  ;) ja, varför är det så himla häftigt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
tuslus, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser