Aha vad kul att du tände till lite när du säg att det började jäsa o pysa... Visst är det kul med kökskemi!
Jag tänkte så här i går kväll att jag gör en "must" av äpplena först så jag kan mäta av sockerhalten och sedan tillsätta den mängd socker som behövs för att få den alkohalten jag vill ha. I detta fall kanske fem procent alkohol.
Man kan räkna ut detta med en formel och man behöver en viskositetsmätare, eller sockermätare heter det kanske (ett mätglas som fylls med vätskan och så lägger man i en flytmätare, typ, och läser av).
Googlade runt och hittade en hembrännaresida som hette Sockerbetan eller nåt. Kom på att givetvis bryggs det sprit på betor

Musten som ligger o gonar till sig i min jäshink består av delade äpplen, en sockerbeta i bitar, kokhett vatten på detta och askorbinsyra. Borde köpa vinsvavla oxå idag, inte för att jag vet riktigt varför detta ska till när man använder fallfrukt men jag tror att det är för att förhindra vildjäsning. Vilket ju inte gör nåt...?
Jag smakade på det och det smakar som must och...betor

Hoppas det blir en god cider i alla fall. I bland måste man våga och vinna...
Äppelvinsprincipen: Jag har kört något recept från paketet som finns i jästförpackningen (där alla kemikalier som behövs för en bryggning är med). Om man läser av mitt kluddande på det pappret står det ungefär:
6kg äpplen (rensade, delade)
6 liter vatten (hett)
askorbinsyra (så det inte blir brunt, tror jag)
-häller överdet heta vattnet på äpplena så det täcker dem
Låt stå i ett dygn
Justera vattenmängd t 22 liter
Mät sockervärdet, räkna ut sockermänd
och tillsätt socker
Tillsätt vinjäst för den styrka du vill ha på drycken.
Låt jäsa o mät sockermängden under tiden. När värdet är noll så är sockret "förbrukat" av jästen och det är en torr smak. Man kan fortsätta jäsa för torrare smak eller tillsätta mer socker för sötare.
Sen tillsätter man jässtopp och klarning enligt anvisningarna och tappar på flaskor.
Jag tänker ha bubblor i min cider så jag tar inte jässtopp utan tappar på petflaskor och tillsätter några gram socker i var flaska för efterjäsning som ger kolsyrebubblorna!
Långt svar