Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ingefära brännvin?  (läst 2676 gånger)

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
ingefära brännvin?
« skrivet: 15 dec-06 kl 10:26 »

hoho i stugorna!

Nu ska jag göra kryddbrännvin till farsgubben. måste kryddorna vara torra? torr ingefära..?

/Tomtenissa
Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Vitis

• Skåne
Re:ingefära brännvin?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-06 kl 13:02 »
Ingerfära är gott att krydda med, skala och riv den, lägg i en burk och häll på spriten. Låt dra nån dag och filtrera sen av. Söta med socker och/eller glykos till lagom sötma.

Ingerfära är gott att kombinera med t.ex. kanel och apelsinskal (bara det gula).

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 dec-06 kl 13:04 »
Jag har en egen favoritblandning som består av 1/2 vaniljstång, 20 enbär och skalet av en citron. Glöm inte att skära upp vaniljstången på längden. Låt det dra 1 vecka i 70cl sprit och filtrera, tillsätt 1-2 tsk socker.

Farligt gott.

Vintersol

• tanklös och själfull
    • Uppland
    • ~ v a r e l s e ~ vänliga ting...
« Svar #3 skrivet: 15 dec-06 kl 14:50 »

tack så mycket vitis! kanon!  :D

Lycklig i det enkla livet i en liten vagn, ny passion är skinnsömnad av gamla skinn, och att bara ligga i sängen å elda. Föredrar tid framför pengar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 4 användare
köksträdgård, ärt, Tiomilaskogen, Coelioxys

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser