Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ta hand om hönsbajs?  (läst 12936 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Hur ta hand om hönsbajs?
« skrivet: 22 aug-12 kl 13:51 »
Tjenare odlisar!

Vet ni hur man bäst tar hand om hönsbajs, så att det kan användas som gödsel sen? Jag brukar plocka upp bajskorvarna som hönsen lägger i kutterspånet, och sedan lägga kutterspån/bajsblandningen i en hink.

Jag har hört talas om att det är viktigt att bajset ska "bränna", hur går det till?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kbh

• Gäst
SV: Hur ta hand om hönsbajs?
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 14:02 »
Tjenare odlisar!

Vet ni hur man bäst tar hand om hönsbajs, så att det kan användas som gödsel sen? Jag brukar plocka upp bajskorvarna som hönsen lägger i kutterspånet, och sedan lägga kutterspån/bajsblandningen i en hink.

Jag har hört talas om att det är viktigt att bajset ska "bränna", hur går det till?
Man lägger det i en hög och väntar 1-3  beroende på hur bräd man vill ha   efter tre då blir det ren mull om ja mins rätt.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 14:05 »
Man lägger det i en hög och väntar 1-3  beroende på hur bräd man vill ha   efter tre då blir det ren mull om ja mins rätt.

1-3 vad?

Man behöver inte röra om det eller något?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 aug-12 kl 14:09 »
1-3 vad?

Man behöver inte röra om det eller något?
ÅR så klart  nä det behövs inte

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 14:10 »
ÅR så klart  nä det behövs inte

Oj, jisses vad länge... Ja, då blir det en rejäl hög!

kbh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 aug-12 kl 14:13 »
Oj, jisses vad länge... Ja, då blir det en rejäl hög!
  Men den går ju använd färsk också om man vill i landen   gräv ner på hösten så har det löst sig  :)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 22 aug-12 kl 14:14 »
  Men den går ju använd färsk också om man vill i landen   gräv ner på hösten så har det löst sig  :)

Ok, tack! :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 aug-12 kl 14:18 »
Tre år brukar anses tillräckligt för att sjukdomsalstrare från t ex människobajs (latrin) ska dö.  Hönsgödsel kan nog innehålla salmonella eller sånt om man har riktig otur.  Därför säkerhetsmarginal:  3 år.  Beror på vad du tänker använda gödseln till.

En stor hög färsk gödsel sjunker ihop till en tredjedel eller så efter förmultning.

"Bränner" säger man att den gör medan den alstrar värme.  Kan bli rätt hett inne i en sån.  Många otäckingar dör då.

Om du rör om i högen, så stör du daggmaskarna.  De vill helst gräva sina  gångar i fred.  Så kallad dyngmask (tigermask) är nog den enda svenska daggmaskart som tål den tuffa miljön i en dynghög.  De har gott luktsinne och hittar i regel dit själva.  Och skaffar små maskbarn!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 aug-12 kl 14:44 »
Jag har tre avlägg, en gödselstad där årets gödsäe läggs upp, en åkerlägga där fjolårets gödsel ligger och brinner och en åkerlägga från året innan det med brunnen gödsel som jag använder...  så två år blir det här...   och då är det blandad gödsel från häst, nöt och fjäderfä mestadels djupströbäddar med halm, dessa är ju delvis brunna redan när man gödslar ut dom från djurens boxar.
Kennel SweetCaileanz

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #9 skrivet: 01 sep-12 kl 16:12 »
En hönskompost fick det bli. :)

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 01 sep-12 kl 18:58 »
Om du sätter handtag på lådan så kan du dra upp den när det är dags att anlägga en ny kompost och börja använda den gamla!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 01 sep-12 kl 19:26 »
Om du sätter handtag på lådan så kan du dra upp den när det är dags att anlägga en ny kompost och börja använda den gamla!

Det är pallkragar, dvs lådan är delad i två delar på höjden... Rätt lätt att dra upp redan. :)

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 01 sep-12 kl 20:20 »
Då så!  Vi önskar lycka till, och massor av fin odlingsjord!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 01 sep-12 kl 21:48 »
Då så!  Vi önskar lycka till, och massor av fin odlingsjord!

Tack!

pyromanen

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 sep-12 kl 21:58 »
Massa kväve kommer läcka ut med dendär "konstruktionen". - Det lär regna i lådan och vattnet som antingen rinner bort eller sjunker ner tar med sig näringen bort från det som du kan ta vara på om några år. Det lär bli vääääldigt frodigt runt lådan och troligen massa brännässlor.

"Bränna" lär det inte göra i så liten mängd

Om du har nån annan kompost, t.ex. med gräsklipp, löv eller liknande från trädgården av lite större volym, så skulle jag föreslå dig att blanda hönsskiten i där istället. Kvävet i skiten hjälper till att sätta fart på processen i komposten och växtmatrialet hjälper till att binda kvävet så du har det kvar.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 01 sep-12 kl 22:00 »
Kutterspån förmultnar sakta och inte det bästa att jordförbättra med.. Vill du ändå använda kutterspån är det bra att blanda i lite torv.. Eller som tidigare skrevs i den övriga komposten... Bara ett tips!

Jag kör på eldningspellets blandat med torvströ, det funkar kanon.. Grym uppsugningsförmåga!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 01 sep-12 kl 23:11 »
Massa kväve kommer läcka ut med dendär "konstruktionen". - Det lär regna i lådan och vattnet som antingen rinner bort eller sjunker ner tar med sig näringen bort från det som du kan ta vara på om några år. Det lär bli vääääldigt frodigt runt lådan och troligen massa brännässlor.

Om du har nån annan kompost, t.ex. med gräsklipp, löv eller liknande från trädgården av lite större volym, så skulle jag föreslå dig att blanda hönsskiten i där istället. Kvävet i skiten hjälper till att sätta fart på processen i komposten och växtmatrialet hjälper till att binda kvävet så du har det kvar.

Ja, det har vi... Hmm, vad tråkigt, jag som var så nöjd med min kompost.  :P

Tack för informationen!

kbh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 01 sep-12 kl 23:20 »

Tja ska man resonera så då  då ska man nog ha täckt  kom posten i vart fall i annat fall lär det läcka ut hur man än gör.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 00:08 »
Hur blir det om jag låter hönsbajskomposten stå på en presenning?

kbh

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 00:15 »
Hur blir det om jag låter hönsbajskomposten stå på en presenning?
Då är det nog bättre om du har den ovan på  anar s å lär det väll läcka ut sinom tid en då skulle ja tro  efter som ite pressen kommer att stå pall särskilt länge .

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser