Älglever proteinkälla ?

Startat av Olofssonskan, 21 Aug-12 kl 18:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Olofssonskan

Det är snart älgjakt. Älglever från vuxna djur ratas oftas av jägarna. Jag fick en ide' att det kanske kan vara en bra proteinkälla för hönsen. Är jag helt fel ute. Det kan väl vara smart att ta var på dessa och mala till hönsen ?
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Henrik Penrik Filivilivenrik

Mycker protein är det nog i. Dock kan där finnas kadmium:

CitatCadmium levels are high in Finnish elk liver and kidneys, with the result that consumption of these organs from elk more than one year old is prohibited in Finland.[72] Cadmium intake has been found to be elevated amongst all consumers of elk meat, though the elk meat was found to contribute only slightly to the daily cadmium intake. However the consumption of moose liver or kidneys significantly increased cadmium intake, with the study revealing that heavy consumers of moose organs have a relatively narrow safety margin below the levels which would probably cause adverse health effects

http://en.wikipedia.org/wiki/Moose
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

ieenilorac

Dels får man inte ge animaliskt protein till livsmedelsproducerande djur, så om man ger kött till sina höns så ska man inte berätta det, och man bör inte göra det om man säljer ägg.

Dels kan, som Henrik skriver, levern innehålla onödigt mycket av oönskade tungmetaller, om man tar levern från äldre djur. Vill man ta tillvara delar som jägarna ratar, så är det bättre att be om skallen och de ben som blir över när de benar ur. Är de inte så skickliga på att flå, så kan det också finnas en del kött kvar på skinnet.

Tunga och hjärta är ju delikatesser, så de bör ätas av människor, även från äldre djur. Och levern från djur som är yngre än ca 1 år är också en delikatess som bör ätas av människor, det är slöseri att använda detta som djurfoder.

Jag vet inte hur trikiner smittar till höns, om höns inte kan få trikiner, så kan man även överväga att be att få grävlingar, som ju i normalfallet inte äts upp. Men de kan vad jag vet ha trikiner, så detta bör man kolla upp först.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Olofssonskan

Jag säljer inga ägg och ger heller inte bort ägg. Jag anser att det är slöseri att kasta bort livsmedel som på ett eller annat sätt kan förtäras av folk eller fä. Faktum är dock att lever från älg ratas av homo sapiens och då anser jag att det är slöseri att inte ta tillvara på det som kastas.
Jag köper att lever från äldre djur kan innehålla onödigt mycket av oönskade tungmetaller så då ratar även jag dessa. Men nu är det tyvärr så att även inälvsmat från älgkalvar ligger kvar i skogen till korpar, räv och större bestar som får bordet dukat. Att ta tillvara detta  borde då inte vara lika illa som från vuxna djur.
Tunga och hjärta tar jägarna till vara.
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

ieenilorac

Vilka knäppskallar till jägare du har runt omkring dig. Men visst, det är bara att utnyttja deras okunskap. Men kunde jag få tag på fin lever från älgkalv, så skulle jag äta den själv. Bättre än kalvlever tom.

Men jag håller med, bättre att det bli djurfoder än att det kastas. Berätta bara inte för någon om du ger det till hönsen, säg att det är till katt eller hund istället. Och undvik lever och njurar från äldre djur, annars är det andra som ratas utmärkt mat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

628 Gäster, 1 användare
skräptanten