Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JAS - shit det är ju nu!  (läst 3008 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
JAS - shit det är ju nu!
« skrivet: 21 aug-12 kl 15:11 »
Ja. Just det. Tiden att beskära plommonträden/risbuskarna... Så hur gör man?

Som sagt så finns flera plommonträd på gården, med nån sort som ger små ohc mörkt lila frukter. Gissar att de är onödigt små, och dessutom onödigt skorviga, då träden förbuskat sig till ett enda ris. Sen fick jag tipset att det är smart att beskära när frukten är mogen, så är det lätt att plocka från de grenar man tagit ner. Dvs snart dags. På de större träden ser man en stam i mitten, och runt den är det ett enda slybuskage. Vilka grenar tar man och vilka sparar man? Ungefär hur mycket ska man ta? Nåt speciellt man ska tänka på?

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
SV: JAS - shit det är ju nu!
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 15:38 »
Plommon – Skötsel

Som de flesta andra vanliga fruktträd kräver plommon minimalt med skötsel. Ett par år efter plantering kan man börja gödsla så att marken inte töms helt på näring, stallgödsel fungerar bra för ändamålet. Om det blir för torrt vattnar man och om plommonträdet drabbas av någon sjukdom försöker man åtgärda det, allt sker efter behov. En skillnad är dock beskärningen, eftersom plommon är en stenfrukt skall trädet beskäras ytterst sällan och då på hösten efter skörd. Man skall också undvika att beskära för hårt, en lätt rensning är allt som behövs. Beskär man för hårt eller vid fel tid på året skadar man plommonträdet som då kan få svårt att återhämta sig. Bäst är att låta plommonträdet sköta sig självt och bara beskära om någon gren skadas eller dör, och då göra det på hösten. Kopierat från http://www.trädgårdsväxter.com/frukttrad/plommon.php

Mer info på http://www.odla.nu/vaxtlexikon/frukt-amp-bar/plommon

Även mina trädgårdsböcker säger att man ska vara mycket försiktig vid beskärning av stenfrukter. Plocka alla vattenskott du inte vill ha kvar (årsskott). Spec de som sticker rätt upp ska väck - i torrt väder.
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 15:39 »
Plommon tål inte beskärning så bra, inte ens under JAS. Helst tar man bara grenar som är tunnare än en tumme.

Börja ta bort döda grenar, grenar som växer inåt och grenar som gnager mot varandra. Ta sedan bort grenar som sitter för tätt, så att kronan blir välbalanserad och lagom luftig.

Tag helst bort max 1/5, och måste du ta bort några grövre grenar, så planera det under flera år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 16:32 »
Ursäkta en nybörjarodlares okunskap - men vad är JAS? Har aldrig hört talas om det tidigare.

Vänliga hälsningar
ARCTICA

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 21 aug-12 kl 16:35 »
JAS= juli, augusti och september. Det är bästa tiden att beskära vedartade växter som riskerar att blöda. Även många andra växter beskärs bäst under de månaderna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 aug-12 kl 16:50 »
Plommon tål inte beskärning så bra, inte ens under JAS. Helst tar man bara grenar som är tunnare än en tumme.

Börja ta bort döda grenar, grenar som växer inåt och grenar som gnager mot varandra. Ta sedan bort grenar som sitter för tätt, så att kronan blir välbalanserad och lagom luftig.

Tag helst bort max 1/5, och måste du ta bort några grövre grenar, så planera det under flera år.

Tack för info!

Men tunnare än en tumme (då tänker jag tänka karlatumme, och inte jämföra med mina tummar som väl är som mannens lillfinger)... Det låter ju ganska perfekt, då kan man bli av med en del av alla rotskott som gör träden till ena enorma risbuskar? För det är enormt tätt bland dessa...

Och det får absolut ta sin tid! Jag har inte bråttom, utan vill förbättra träden på sikt! Framför allt i hopp om att de frukter som blir, blir av lite bättre kvalisort.. de unga träd som verkar ha frösått sig  kan man kanske fortfarande påverka formen någorlunda på...

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-12 kl 10:03 »
Då har jag fått lära mig vad JAS står för! Tack!  ;D

Köpte ett körsbärsträd i våras. Det blommade och satte bär (till tuppen och hönsens glädje  >:()
Hur som helst så undrar jag om jag bör beskära det nu? Eller ska jag vänta till nästa år? Det är en sort som heter skuggmorell.

Tacksam för svar.
//ARCTICA

Missann

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 aug-12 kl 10:38 »
Är definitivt INTE expert på plommon! Har ett plommonträd som jag planterade för över 10 år sen men det blir bara några få kart o inga färdiga...  :'(

Men jag har däremot krikon o de är små o mörkt lila o "träden" blir gärna lite risiga. Tror de förökar sig med rotskott också då jag på ett ställe bara har ett område med "krikon-sly" (de står lite trångt bland större träd). "Träden" har taggar också.
Det är inte det du har?
Då blir frukten inte större med beskärning, bara kanske lättare att plocka...
Mycket kärna men fullt användbara. Vissa år mycket andra inget, i år inget.
De är blir godare om de får lite frost.

Jogar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 aug-12 kl 11:05 »
Om det är plommon och inte krikon du har så kan du få större frukter om du galler bland karten. Skaka kraftigt på grenarna så trillar många ner av sig själva. Växer frukten nästan som vindruvsklasar så är det lätt att det blir skorv och mögel på dom.

turinge

• Jag lär mig genom att gå dit jag måste gå
    • Södermanland
« Svar #9 skrivet: 26 aug-12 kl 00:14 »
Och odlade plommonsorter av modernare slag sätter inte en massa rotskott. I så fall har de kommit under ympningsstället, och det brukar bara vara några enstaka. Däremot skjuter de vattenskott (årsskott) (och det speciellt efter hård beskärning). GAVIA ARCTICA: Ang körsbär är de lika känsliga som plommon. Beskär ytterst försiktigt. Ta bara grenar som går in i kronan, putsa bara ditt ungträd alltså. Finns hur mycket litteratur som helst på bibblan om växter/träd och bekärning att låna om ni/du vill lära mer :).
Jag har det mesta jag behöver...  utom en trevlig karl ;).

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 aug-12 kl 00:37 »
Då har jag fått lära mig vad JAS står för! Tack!  ;D
Sedan kan september vara i senaste laget i Jämtland och andra nordliga delar av landet. Om du kan, så försök att hinna med i juli eller augusti i första hand.

Vårbeskärning kan också vara bra, träden stimuleras att skjuta fler skott om man skär då. Det beror på vad man vill åstadkomma, det är ju inte samma sak att beskära fruktträd som att frisera häckar.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 26 aug-12 kl 01:20 »
Sedan kan september vara i senaste laget i Jämtland och andra nordliga delar av landet. Om du kan, så försök att hinna med i juli eller augusti i första hand.

Vårbeskärning kan också vara bra, träden stimuleras att skjuta fler skott om man skär då. Det beror på vad man vill åstadkomma, det är ju inte samma sak att beskära fruktträd som att frisera häckar.

Precis.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 aug-12 kl 09:33 »
Om det är plommon och inte krikon du har så kan du få större frukter om du galler bland karten. Skaka kraftigt på grenarna så trillar många ner av sig själva. Växer frukten nästan som vindruvsklasar så är det lätt att det blir skorv och mögel på dom.

Tror det är krikon. Men de är väl plommon, fast lite mindre bara? Hursom så är det enorma mängder rotskott, och.... i första hand vill jag gallra bland dem, i förhoppning om att få fram nåt som liknar ett träd igen.. Funkar det?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 28 aug-12 kl 10:15 »
Tror det är krikon. Men de är väl plommon, fast lite mindre bara? Hursom så är det enorma mängder rotskott, och.... i första hand vill jag gallra bland dem, i förhoppning om att få fram nåt som liknar ett träd igen.. Funkar det?
Jadå, rotskotten är det bara att ta bort, alla som man inte vill ha. De lite grövre rotskotten kan man gärna försöka kapa under marknivå, så minskar risken för att de skjuter så många nya skott. De mindre kan man bara klippa av. Finns det sedan möjlighet att köra med gräsklippare intill träden, så tar den alla rotskott redan när de är små, annars får man klippa eller köra med röjsåg ett antal gånger per säsong. Rotskott måste inte tas under JAS-månaderna, men tar man många och grova sådana så är det bäst att göra det nu, eftersom trädet kan blöda mycket annars.

Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser