Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  märkning för slakt  (läst 3344 gånger)

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
märkning för slakt
« skrivet: 21 aug-12 kl 10:09 »
förstår att lammen skall vara märkta i båda öron, men vilka märken är ok att märka med.
Vi märker lammen med pat horten märke i ena örat och kombimärke (liten eller mini) i andra örat.
Kanske vill slakterierna ha stora plastmärken i båda öronen?

roma.bos

  • Inlägg: 69
    • -
    • Stuga Nossan
SV: märkning för slakt
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 14:08 »
Pratat precis med Skara Lammslakteriet. Om man vill återta köttet ska man märke lammen med rött märke och vill man återta skinnet ska man märke med grönt märke.
Eller båda två, men vi har märkt med dem gula märken. Ska man märka om dem stora lammerna nu???

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: märkning för slakt
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 15:05 »
De grön och röda märkena är väl enbart signalmärken för att vissa att man vill ta tillbaka kött och/eller skinn, alla djur skall ju vara märka med produktionsplatsnr också, dessa är ju gula eller i metall beroende på sort. Jag är inte helt säker på hur det är med olika märken, men vi märker våra lamm som går tillslakt (Scan) med ett kombimärke mini med produktionsplatsnr och individnr i ett öra, samt märker dem med signalmärken om vi vill ah återtag på skinn eller kött. Dubbelkolla färgerna för vi har rödamärken för skinnåtertag och gröna för kött, verkar ju ologiskt av slakterierna att inte använda samma färg kodning.... Djur som ej skall bli mer än ett år gamla behöver enbart märkas med ett märke, läs om detta på jordbruksverketssida, se länk nedan, eller ring och prata med dem om du är osäker, det har jag gjort och de är hjälpsama och trevliga.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagmarkaminadjur.4.7409fe2811f8e7990b8800093.html

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: märkning för slakt
« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 17:54 »
De grön och röda märkena är väl enbart signalmärken för att vissa att man vill ta tillbaka kött och/eller skinn, alla djur skall ju vara märka med produktionsplatsnr också, dessa är ju gula eller i metall beroende på sort. Jag är inte helt säker på hur det är med olika märken, men vi märker våra lamm som går tillslakt (Scan) med ett kombimärke mini med produktionsplatsnr och individnr i ett öra, samt märker dem med signalmärken om vi vill ah återtag på skinn eller kött. Dubbelkolla färgerna för vi har rödamärken för skinnåtertag och gröna för kött, verkar ju ologiskt av slakterierna att inte använda samma färg kodning.... Djur som ej skall bli mer än ett år gamla behöver enbart märkas med ett märke, läs om detta på jordbruksverketssida, se länk nedan, eller ring och prata med dem om du är osäker, det har jag gjort och de är hjälpsama och trevliga.

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering/hurskajagmarkaminadjur.4.7409fe2811f8e7990b8800093.html


mina är märkta med vitt, blått och grönt, djuren ska var dom ska var märkta med individ och SE-nummer färg finns inga krav på. Lamm märker jag med vitt, renrasiga livdjur med blått och min korsningstacka är märkt med grönt.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Anna36

  • Inlägg: 19
    • Halland
SV: märkning för slakt
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 11:00 »
Klart man kan välja färg på alla typer av märkning som Lorita skriver, (smart att ha en egen färgkodning för att kunna sära på renrasiga, korsningar och lamm  :)), det viktiga är ju att de skall vara märkta med produktiosnplatsnr (SE-nr) och individnr som Lorita skriver, dessa märken beställs ju från jordbruksverket. Sedan finns ju signalmärken för att markera återtag, där är det ju slakteriet som har en viss färgkodning beroende på vad det är man vill ta tillbaka.


rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: märkning för slakt
« Svar #5 skrivet: 01 sep-12 kl 14:58 »
Men ett Pat Horten är alltså fullt dugligt som märkning i ena örat? Och låt säga ett grönt/rött i andra för återtag?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: märkning för slakt
« Svar #6 skrivet: 01 sep-12 kl 19:32 »
Nja, det är ju så att ena örat förljer med köttet och det andra örat förjer med skinnet. Så om du ska ha återtag, så borde SE-märket finnas på det örat som du sätter återtaget på... Ska du ha skinnåtertag, så blir det två SE-märken som krävs, eller har jag fel??!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: märkning för slakt
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 22:31 »
Men om jag inte ska ta tillbaks något?  :)

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: märkning för slakt
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 22:48 »
Enligt lag ska dom ha två märken oavsett vad som ska ske med kött & skinn
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: märkning för slakt
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 22:55 »
Enligt lag ska dom ha två märken oavsett vad som ska ske med kött & skinn
Djur som är under ett år krävs det ett öronmärke med produktionsplatsnr på.
Men enligt länken i ett inlägg ovan så kan det finnas slakterier som kräver två öronmärken.
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 02 sep-12 kl 22:57 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: märkning för slakt
« Svar #10 skrivet: 03 sep-12 kl 08:51 »
Djur som är under ett år krävs det ett öronmärke med produktionsplatsnr på.
Men enligt länken i ett inlägg ovan så kan det finnas slakterier som kräver två öronmärken.
Mvh
Charlotte

Jo,det är sant,Charlotte
Vore synd om rackarns körde djuren till slakt och inte blev insläppt för att det fattas ett märke.
Ringer man och frågar,ta namn på personen du pratar med ifall bara ett märke krävs. Det är inte nödvändigtvis samma person som tar emot djuren och i en personalgrupp kan flera rutinet uppfattas som dom rätta. Varför snåla på ett enda märke,det är ju ingen stor kostnad.
Har en vän som råkade ut för detta,inga namn eller slakterier behöver nämnas - kanske båda parter hade en dålig dag
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: märkning för slakt
« Svar #11 skrivet: 03 sep-12 kl 09:03 »
Jag märker mina lamm med ett märke, inte av snålhet ;) utan för att det är så enkelt att snabbt sortera baggar och tackor eftersom jag märker höger på baggar och vänster på tackor.
Första gången jag skickade på slakt stod jag och tryckte i en bricka till, inte kul att utsätta djuren för smärta och stress i onödan... Inget av dom slakterierna jag skickar till kräver två brickor, så numera slipper dom märkas i båda öronen :)
Och som sagt, Jordbruksverket kräver det inte.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: märkning för slakt
« Svar #12 skrivet: 04 sep-12 kl 20:01 »
Jo,det är sant,Charlotte
Vore synd om rackarns körde djuren till slakt och inte blev insläppt för att det fattas ett märke.
Ringer man och frågar,ta namn på personen du pratar med ifall bara ett märke krävs. Det är inte nödvändigtvis samma person som tar emot djuren och i en personalgrupp kan flera rutinet uppfattas som dom rätta. Varför snåla på ett enda märke,det är ju ingen stor kostnad.
Har en vän som råkade ut för detta,inga namn eller slakterier behöver nämnas - kanske båda parter hade en dålig dag

Nej vi snålar inte. Vi vill dock inte märka i onödan pga det faktiskt känns i örat på djuret och dessutom helt onödigt arbete om det inte behövs. Vi sätter Två märken på våra lamm. Ett pat horten i ena när de är nyfödda, och sedan ett gult plastmärke när det blivit lite ändre.
Och är itne pat horten-märket godkänt så måste vi alltså märka lammen en Tredje gång för att få dit ett till plastmärke.

Det är alltså det jag undrar över

rackarns

  • Inlägg: 711
    • Närke
SV: märkning för slakt
« Svar #13 skrivet: 04 sep-12 kl 20:05 »
Kanon om det bara behövs ett märke för lammen! Ska ringa och höra med dom lika bra.
Vi märker också bagglammen och tacklammen i olika öron för att lätt kunna skilja dem åt.
Vi har haft Små märken tidigare, men tyckte att de var lite stora för de små lammen, så ska nog prova mini i år.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Emilia Skarsäter, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser