Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27201 gånger)

Gösta

SV: KANINBRIST
« Svar #140 skrivet: 01 okt-12 kl 15:13 »
Vilkhyttan, Gottisar är inte fel att föda upp. Det tar dock ca 6 månader att få upp dem till slaktvikt. Det gör att intensiv avel inte fungerar på den rasen.
Slakteriet tar emot rasen, det är inga problem.
Finns det bara tillräckligt med kaniner inom ett begränsat geografiskt område så hämtas djuren hos dig. Hämtkostnad för närvarande är 100:-/gård samt 1:-/kanin. Hämtning av t.ex. 50 kaniner kostar dig 150:- Körrunda ligger normalt en gång/månad.
Vårt hämtområde från söder startar i Linköping och går sedan Norrköping, Katrineholm, Strängnäs till Enköping.
Viktklassen skall vara mellan 2,9 - 4,2 kg livvikt med en maxålder på 10 månader för att få bästa betalning. Betalningen är då 20:-/kg livvikt + moms.
2 st kaniner på 3,8 kg betalar hämtkostnaden i ovanstående exempel.
Medlemmar i Sveriges Kaninproducenters Förening har 10% högre pris.
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #141 skrivet: 01 okt-12 kl 16:58 »
hur ofta körs rutten och finns det nån längre västerut?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #142 skrivet: 01 okt-12 kl 17:22 »
Gösta det låter ju bra ;D Jag skulle ju kunna möta upp i både Katrineholm, Norrköping och Linköping har ca 6- 8 mil åt alla de städerna (bor i Nordvästra Östergötland). Finns det någon annan om du skulle sluta (har ju skrivit ngt om avveckling, eller?)  ??? ;D vi skulle nog kunna vara ett helt gäng här på kanten om bara möjlighet ges  ;) kommer på åtminstonde 7 kaninuppfödare i närområdet med stora kaniner...

Gösta

« Svar #143 skrivet: 01 okt-12 kl 18:55 »
Två svar: En tänkbar väg är Örebro - Västerås - Enköping
Vilkhyttan, jag pratar så mycket, visst det finns planer på att sälja men i första hand är det verksamheten som är till salu vilket gör att den som tar över vill säkert kraftigt öka omsättningen så det är nog bara positivt. I annat fall så hänger jag väl med några år till. Besvärliga människor lever länge ;D ;D o:)
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #144 skrivet: 01 okt-12 kl 18:59 »
örebro lät ju bra. hur ofta kör ni eller hur får man veta när ni kör?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #145 skrivet: 02 okt-12 kl 09:24 »
Hehe ont blod förgås inte så lätt  ;D Örebro är även det ett alternativ har 6 mil dit också :D bor visst rätt bra till iaf, undrar som ovan hur får man veta när turerna går eller ska man anmäla att man har slaktfärdiga djur och så åker du "vid behov" ??? 8) :D

Gösta

« Svar #146 skrivet: 03 okt-12 kl 20:28 »
När antalet djur på en rutt överstiger 60 kaniner så körs turen. naturligtvis kan den även justeras i färdplan beroende på var djuren finns.
Anmälan om önskad hämtning sker på min e-post mail@vretakaningard.se
Gösta

Hagelheta

• Ångermanland
« Svar #147 skrivet: 11 okt-12 kl 19:50 »
Ja det är synd det inte finns något slakteri här uppe än då jag har ca 20 slaktfärdiga om 3 veckor. Men för mej gör det inget får bara mer till frysen själv =)

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

tessg

• -
« Svar #149 skrivet: 20 okt-12 kl 05:59 »
Tack beekeepern! Alltid roligt att läsa när media uppmärksammar kanin!
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

ivana

• Småland
« Svar #150 skrivet: 20 okt-12 kl 15:55 »
En konstig fråga ...Hur frakta man kaniner till slakteri, i små burar eller hur går det till..

ivana

• Småland
« Svar #151 skrivet: 20 okt-12 kl 15:57 »
Hej..
Är nu på detta om slakta kaniner osv..
Kör man kaniner själv till slakteri och hur frakta man dom..
Lite konstig fråga  ???

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #152 skrivet: 20 okt-12 kl 18:51 »
Det kanske är en idé för dem som tycker om att jobba storskaligt. Och klart bättre med svenskt än hittransporterat kött.

MEN... ganska många vill inte massproducera. För mig skulle det inte kännas rätt även om jag hade möjligheten. Mitt mål är att försörja mig själv till en större del än jag gör idag. Visst skulle det vara roligt att kunna producera något till försäljning eller byteshandel, men i mitt fall blir det inte kaniner och det kommer alltid vara småskaligt.

Jag vill 1. försörja mig själv. 2. sälja och köpa i smått det jag inte producerar/producerar för mycket av. Det är mitt mål. Inte att jobba ihjäl mig med en och samma sak med en metod jag kanske inte ens trivs med.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Gösta

« Svar #153 skrivet: 20 okt-12 kl 20:36 »
KORT INHOPP. Vill bara framföra ett stort tack till er som har hjälpt mig med slaktkaniner den här månaden. Efterfrågan är riktigt stor även i fortsättningen.
Gösta

Yrmff

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 20 okt-12 kl 21:51 »

Hej och välkommen tillbaka Gösta!!  ::)
In kommer Gösta - Philemon Arthur and the Dung

mvh Y
Och ja!! vi gillar dig faktiskt som du är!!

ivana

• Småland
« Svar #155 skrivet: 21 okt-12 kl 09:24 »
Var någonstans i småland kan man slakta kaniner..
Är ju helt ny på detta  :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #156 skrivet: 21 okt-12 kl 09:59 »
Hemslakt hos dig själv... Det finns väldigt få kaninslakterier. Göstas i Vreta och ett på Öland. Sen ska det visst finnas typ ett till, men vet inte om de har någon verksamhet längre?

Är man småskalig uppfödare är det bäst att slakta sitt överskott själv, det är dyrt att få iväg ett fåtal kaniner till slakteriet. Först när man har hyfsat många kaniner, eller om man har sådan tur att man har väldigt nära till ett slakteri (eller nära till deras uppsamlingsrundor) är det lönt att skicka dem till slakteriet.

Vill man föda upp slaktkaniner är det bäst att börja med få honor, så att förlusten blir liten, och lära sig allt om kaniner, uppfödning, utfodring, lagom hull vid slakt, räkna på ens egen ekonomi i uppfödningen, och vilka lösningar som blir bäst för en själv. Och självklart måste man slakta själv (eller ha någon i närheten som hjälper en). Det är enda sättet att lära sig bedöma rätt hull, ålder, bästa utfodringen osv för ens egna kaniner. Först därefter bör man, enligt min mening, överväga om man vill föda upp mer småskaligt, om man vill föda upp bara för ens eget behov, eller om man t o m vill sluta med kaniner och satsa på något annat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

beekeepern

• Värmland
« Svar #157 skrivet: 21 okt-12 kl 15:36 »

http://www.stubbensprodukter.se/
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

beekeepern

• Värmland
« Svar #158 skrivet: 21 okt-12 kl 15:46 »

http://vretakaningard.se/
Är ju inte Smålad, men TS eget slakteri utanför Enköping.

Beekeepern.
Sökare...

Gösta

« Svar #159 skrivet: 26 okt-12 kl 18:38 »
INFO
Efterfrågan ligger i dagsläget på ca 200 djur/vecka. Detta bara på fasta kunder. Vi har stopp på nya kunder i dagsläget.
Söker samarbete med andra slakterier för att klara efterfrågan.
Vi är ju heller inte intresserade av att öka volymen eftersom den volym vi har i dag passar oss.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser