Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  KANINBRIST  (läst 27169 gånger)

Charlotte

• -
SV: KANINBRIST
« Svar #100 skrivet: 23 aug-12 kl 09:41 »
DE SKULLE BITA IHJÄL VARANN!!!

Problemet med sån kaninhållning skulle jag kunna tänka mig är bl.a. konsten att få till det rymningssäkert. Ett par hundra kaniner på en halvhektar kräver förmodligen en flyttbar inhägnad för parasitbekämpningens skull. Hur flyttar man rymningssäkertstängsel på en halv hektar smidigt?
Jag har haft ungkaniner i elnät som var 50 m långt och flyttade det vartefter betet tog slut.
Har även haft mina vuxna angorahonor så, det funkar...
MEN, man får ha koll på individerna eftersom det är risk att nån/några individer blir mobbade, oavsett hur många  ;D osv du och Lopt skriver om förtryckta kaniner osv så är det så att vildkaninkolonier har stora områden och en chans för dom "förtryckta" att hålla sig i utkanten av kolonin eller dra därifrån...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens!

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 23 aug-12 kl 09:52 »
Det får bli ranchdrift då... :)

Maria C S

• Småland
« Svar #102 skrivet: 23 aug-12 kl 10:14 »
Hos vilda kaniner. Lever det bara en hona i varje koloni?

Enligt dom studier jag läst så har varje hona en EGEN håla där hon föder sina ungar.
Det händer men tycks ovanligt att ex en dotter blir kvar och delar håla med honan.

Honan föder sina ungar och dom blir sen bortkörda utstötta oftast när honan får nästa kull.
Enligt studien så gör honorna sin håla vanligen med en radie av 5 meter från andra honors bon.

I kollonin (som är alla kaniner i det området) lever dom rang höga honorna i centum och svagare individer lever i utkanterna och faller lättare offer för att bli mat åt predatorer.

Utanför hålan (med viss radie) råder allemansrätt dom slåss inte mer än för att försvara sitt bo.

Dom starkaste och rang högsta hanarna slåss för sin possition inne i centrum och parar honorna där, dom svagare får para det dom kan i utkanterna.

Ibland får vi bland tam kaninerna fram individer som har ett väldigt naturligt beteende, dvs dom försvarar sin bur och flyger på ägaren.

Här är en liten film på en vildkanin som tycker att ormen har kommit för nära.

Rabbit vs Snake

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

8zw

• Södermanland
« Svar #103 skrivet: 23 aug-12 kl 11:14 »
Kor, gris och höns har väl inte revir precis? Utan är grupplevande med rang inom gruppen. De ryker sällan ihop på liv och död som kaniner kan göra för att försvara sitt revir. Hos de arterna är det väl snarare hannen som står för att ha ''revir'' och skyddar det.
Bråkiga djur av arter som ska leva i grupp eller flock är det fel på medan det är fullt normalt för en kaninhona att vara aggressiv mot inkräktare på hennes mark.
I det vilda kan kaninerna sprida ut sig så mycket de vill medan i en bur har de ingenstanns att fly undan ifall buren tillhör en annan honas revir.
Men som sagt det varierar mycket mellan burstorlek och lynne på honorna.
Stor lösdrift vet jag inte hur det skulle komma att funka. Sjukdommar sprids snabbt och marken blir väl förstörd rätt snabbt?
Jag tycker inte sådan djurhållning verkar okej alls faktiskt. Hur ska man hålla koll på hur klorna/tänderna ser ut, om de blir sjuka, blir skadade, hur många kullar de får, om någon blir nertryckt?
Tror inte det är lagligt precis att bara sätta ut 100 kaniner i ett hängn och låta de föröka sig hej villt.
Påfågelduvor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #104 skrivet: 23 aug-12 kl 11:16 »
Det finns såna kaninhägn i England (var annars ;D ) på uppåt ett halvt hektar där man matar på med hö och spannmål och när det verkar bli trångt så går man in med fällor och säckar och samlar in kaniner tills det verkar lagom och sen fortsätter man igen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens!

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 23 aug-12 kl 11:27 »
Kor, gris och höns har väl inte revir precis? Utan är grupplevande med rang inom gruppen. De ryker sällan ihop på liv och död som kaniner kan göra för att försvara sitt revir.

Släpp in en ny gris i en etablerad flock så får du  se... Den är mer eller mindre död inom ett dygn. Har haft flera suggor som slitit varandra i stycken när dom ska göra upp rangen.
Så det där finns inom alla djurslag.
Det är vår uppgift att hålla dom på ett sånt sätt att dom inte behöver slåss så.

Jag har nog ännu inte blivit övertygad om att det inte funkar att ha dom i större flock på stora ytor.  Är det kanske bekvämlighetsskäl? Enklare att hålla några i en liten bur, och skylla på att dom inte funkar i större grupper?
Vad är den stora skillnaden på att låta en kanin gå i en liten bur hela sitt liv tills den ska ut och slaktas, jämfört med att hålla en gris i en box? Eller en mink i en bur?

kbh

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 23 aug-12 kl 11:46 »
Släpp in en ny gris i en etablerad flock så får du  se... Den är mer eller mindre död inom ett dygn. Har haft flera suggor som slitit varandra i stycken när dom ska göra upp rangen.
Så det där finns inom alla djurslag.
Det är vår uppgift att hålla dom på ett sånt sätt att dom inte behöver slåss så.

Jag har nog ännu inte blivit övertygad om att det inte funkar att ha dom i större flock på stora ytor.  Är det kanske bekvämlighetsskäl? Enklare att hålla några i en liten bur, och skylla på att dom inte funkar i större grupper?
Vad är den stora skillnaden på att låta en kanin gå i en liten bur hela sitt liv tills den ska ut och slaktas, jämfört med att hålla en gris i en box? Eller en mink i en bur?
Det är väll just det som är dilemmat somliga tycker nog inte det är så bra helt enkelt.

Halte

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 23 aug-12 kl 11:55 »
Vi har kaninhonor på lösdrift i ett skjul med tillhörande hägn.. Funkar jättebra, aldrig haft några allvarliga slagsmål eller skador ens när det släpps in nya djur. När det är dags för ungar tar vi dock in dem i en bur i ladugården för att kunna hålla lite bättre koll på ungarna.

tessg

• -
« Svar #108 skrivet: 23 aug-12 kl 12:49 »
Ja kaninavelsföreningen har jag en del kontakt med. Är dock inte med, vet faktiskt inte varför. Har flera äldre gubbar i närområdet som producerar kaniner, problemet är bara att överskottet slaktar de själv och äter upp eller säljer svart till bekanta. De tycker helt enkelt att de får för dåligt betalt för att lämna till slakt. Det är därför man behöver lite större uppfödare eller de som inte vill slakta själva. Husbehovsuppfödaren slaktar ju själv eller säljer överskottet till liv.

Tänk senariumet att jag skulle kunna slakta åtminstone 400 kaniner i månaden det blir ju 4800 st kaniner per år. Om då varje liten uppfödare har 10 avelsdjur som ger ca (2-3 kullar *6 st) 12-18 kaniner per år då behöver jag ha kontakt med 400st uppfödare för att täcka behovet!! Och helst ska de bo inom 10 mils radie.

Nu har du faktiskt, lyckligtvis, räknat fel.
Om du behöver 4800 djur, och räknar att varje hona ger två till tre kullar med 6 ungar i varje, då blir det ju 12-18 slaktdjur per hona. Om en hypotetisk uppfödare har tio honor, då får du 120-180 djur av varje uppfödare. Detta innebär att du inte behöver 400 uppfödare, utan 26-40 uppfödare. Bra va? :)
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

Gösta

« Svar #109 skrivet: 23 aug-12 kl 13:58 »
Återgår till huvudfrågan:
Finns det några slaktdjur av rasen kanin i landet??
Gösta

Malines här igen

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 23 aug-12 kl 14:05 »
Är kanin en ras? Som kaninkanin, vädurskanin, gotlandskanin...

Gösta

« Svar #111 skrivet: 23 aug-12 kl 14:09 »
Ok, om du inte fattar, djurslaget kanin.
Gösta

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #112 skrivet: 23 aug-12 kl 15:28 »
Nu har du faktiskt, lyckligtvis, räknat fel.
Om du behöver 4800 djur, och räknar att varje hona ger två till tre kullar med 6 ungar i varje, då blir det ju 12-18 slaktdjur per hona. Om en hypotetisk uppfödare har tio honor, då får du 120-180 djur av varje uppfödare. Detta innebär att du inte behöver 400 uppfödare, utan 26-40 uppfödare. Bra va? :)

Ja du har rätt  :-[. Lite lättare att ordna ;D
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #113 skrivet: 23 aug-12 kl 15:35 »
Ja var är alla kaninuppfödare?

Du som har slakteri Gösta, borde inte det finnas en uppsjö med uppfödare i ditt närområde?

Bara lite nyfiken... för om du har haft ditt slakteri i minst 10 år borde inte det vara många i ditt område som föder upp kanin om det är så lönsamt? Eller är det kanske så att det är pga lönsamheten du inte får in några kaniner och isf borde vi ju istället för att tjafsa om hur lönsamt det är se till att det blir lönsamt eller? Det gynnar ju alla.

Hur kan vi tillsammans hjälpas åt? Ska man ligga på jordbruksverket? Eller vem kan göra lite större studier på detta? Det måste ju snart bli såpass tryck på kaninkött så att myndigheter vaknar till liv? Eller?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #114 skrivet: 23 aug-12 kl 16:12 »
För att vi ska komma nån vart med kaninproduktionen i landet så behöver vi satsa på att ta fram ordentliga avelsdjur,lite hop-plock av utställningsraser kommer aldrig ge lönsamhet. Sen burar och regelverk,vad finns?..6fackare för 1000kr facket? 500avelsdjur på en heltid säjs det.. 500000kr för de burarna och ett bygge på över 150kvm .. Plus alla boxar för ungdjur, pellets silo,gödselplatta,spån och höförvaring, ett parningssystem och full dokumentering på allt...behövs fläktsystem?vad göra vid sjukdomsutbrott?veterinär?inget litet projekt att dra igång om man vill satsa fullt ut.
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #115 skrivet: 23 aug-12 kl 16:47 »
Det finns två orsaker till att antalet djur sjunkit från ca 400 till 300 djur/månad. Dels att Jordbruksverket i stort sett motarbetar kaninproduktion. Klassas som sällskapsdjur av de flesta handläggare på verket. Sällskapsdjur äter man inte.
Dels på att jag har gården ute till försäljning eftersom jag av åldersskäl allvarligt funderar på att sluta. Då finns en oro för att inte ha någonstans att leverera djur.
Som Grimbart mycket riktigt påpekar så gäller det att ha riktigt bra avelsdjur som grundplåt. Annars blir det som ordspråket säger: Skit in - skit ut.
Det finns i debatten två spår tycker jag mig märka. man vill gärna ha ekonomi men vill inte satsa några pengar.
Titta på all annan djuruppfödning lite och jämför kostnadern. Starta upp en svingård t. ex. Här talar vi om ett tiotal miljoner bara i byggnader endast för uppfödningen. Prisbilden = 11.50/kg slaktvikt. Titta på kycklinguppfödningen. Vad tror ni priset till uppfödare är när kycklingen kostar 20:-/kg på ICA?
Ska man satsa på en verksamhet för att kunna leva på den måste det kosta lite grand.
Det absolut billigaste djurslaget att starta upp med är kaniner. Om vi räknar om priset till slaktad vikt så är det mellan 42 - 45:-/kilo Mot grisens 11:50
Nu är det väl inte rätt forum att ta upp detta i eftersom det här i forumet handlar om självförsörjning.
Gösta

Existens!

• Gäst
« Svar #116 skrivet: 23 aug-12 kl 16:51 »
Nåja, det flesta får ju nu runt 16 kronor för grisen.. men visst är det stora kostnader för att dra igång. Men gris, nöt och fågel är också etablerade produkter som man vet går att sälja. Där är väl ändå inte kanin ännu?

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #117 skrivet: 23 aug-12 kl 17:00 »
Nåja, det flesta får ju nu runt 16 kronor för grisen.. men visst är det stora kostnader för att dra igång. Men gris, nöt och fågel är också etablerade produkter som man vet går att sälja. Där är väl ändå inte kanin ännu?

Precis! Man vet ju faktiskt inte om den här ökade efterfrågan på kanin kommer att hålla sig eller om det bara är en tillfällig "fluga". Och håller det i sig kommer vi snart se importerad kanin på ICA. Det gäller ju att hinna etablera sig snart isf.

Det finns två orsaker till att antalet djur sjunkit från ca 400 till 300 djur/månad. Dels att Jordbruksverket i stort sett motarbetar kaninproduktion. Klassas som sällskapsdjur av de flesta handläggare på verket. Sällskapsdjur äter man inte.
Dels på att jag har gården ute till försäljning eftersom jag av åldersskäl allvarligt funderar på att sluta. Då finns en oro för att inte ha någonstans att leverera djur.
Gösta

Har du tidigare haft ett inflöde på 300 djur i månaden är det ju rätt så hyfsat iaf.  Har det gällt hela året? Eller är det bara topparna du räknar? Ingen av dina uppfödare som vill ta över?

Gösta

« Svar #118 skrivet: 23 aug-12 kl 17:12 »
Jag talar om snitt undantaget januari som alltid varit en svag månad.
Gösta

Maria C S

• Småland
« Svar #119 skrivet: 23 aug-12 kl 17:16 »
Jag har varit med för länge och sett för mycket.

Ex uppfödare som dragit igång och satsat stort och dyrt och när djuren ska säljas ska ingen ha.

Mitt råd är börja smått bygg upp sakta och lär under tiden.

Dom flesta som har många kaniner får hem foder på pall i säck.

Gamla räv och minkburar kan slaktas och återanvändas /kanske avskrivna hönsburar med.?

Många djurstallar står idag tomma då dom inte håller dagens mått för det djurslag som var avsett innan. Dessa är ofta utmärkta till exempelvis kaninhållning vilket ger mer möjligheter och större trivsel för skötaren.

Mark och betesburar är en klar fördel ur många aspekter.

Bygg enkelt och smart gärna lätta konstruktioner.

Det ska ju inte ta evigheter att få tillbaka det man satsat.

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser