Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är MB Trac från 70-talet något att ha?  (läst 4139 gånger)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« skrivet: 19 aug-12 kl 10:35 »
Vi har nyligen köpt en gård och går i traktorfunderingar. Våra behov är främst att den ska kunna hantera rundbalar till fåren samt att kunna köra i skogen med en mindre skogsvagn.

Bland alla Massey Fergusson och John Deere vi har tittat på, så har vi nu fått upp ögonen för MB Trac från 70-talet. Då får man fyrhjuldrift och en rejäl hytt, men frågan är vad dessa traktorer har för svaga punkter?

Det verkade som om traktorn har ram till skillnad från de flesta andra. Vad får detta för effekter för traktorns egenskaper?

Såg en annons där traktorn hade problem med en bromsventil och spärren mellan hög och låg-växel. Är detta stora problem?

Alla synpunkter är välkomna!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 10:45 »
Det finns en hel del både för och mot vad gäller mb-trac.
Det är en bra dragare, och ramen är ingen nackdel, men den tenderar att bli lite klumpig.
Maskinisten finns en del att läsa om olika erfarenheter.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 11:32 »
Knepigt, jag får inga träffar alls när jag söker på mb trac eller mb-trac... Maskinisten kan vara lite svår att förstå sig på som nybörjare, men jag jobbar på det...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 13:59 »
Knepigt, jag får inga träffar alls när jag söker på mb trac eller mb-trac... Maskinisten kan vara lite svår att förstå sig på som nybörjare, men jag jobbar på det...
Aha, sorry. Om du tittar på mitt inlägg ovan så är ordet "maskinisten" grönt. Det är en länk, så prova att klicka på det.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

vedbonden

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« Svar #4 skrivet: 14 okt-12 kl 14:51 »
Säkert bra traktor om man gillar att skruva själv,tydligen ochså problem att få tag i delar om man inte beställer från tyskland
Sägs va suverän på transport

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Är MB Trac från 70-talet något att ha?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-12 kl 19:42 »
Skulle inte rekommendera en MB Trac för frontlastar jobb,med tanke på dess prisbild så finns det bättre alternativ.
Det gäller inte bara fronlastar jobb utan egentligen alla typer av jobb.
MB-Trac är en över hypad bastard maskin.
Det enda den kanske är hyfsad till är transport, annars är den väldigt medioker på allt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

304 gäster, 1 användare
Burn0ut

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser