Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra trädgårdsland av lerhögar  (läst 3138 gånger)

Trivial

• Gäst
Göra trädgårdsland av lerhögar
« skrivet: 19 aug-12 kl 08:23 »
Hej!

Står här med några högar lerjord som blivit kvar efter en rördragning i trädgården. Jorden svarar mycket bra på täckodling men det tar tid och nu är det så att jag blev av med hela trädgårdslandet när rördragningen skedde så jag vill gärna få åtminstone en, gärna två, sängar i ordning så snart som möjligt, en för att kunna höstså lite och en som kan vila fram till tidig vår så att jag har en yta färdig för grönsaksodling och inte behöver börja från noll nästa år.

Nu funderar jag på om jag kan skyffla (gillar inte att gräva runt jordlager men nu är det ju redan uppgrävt) jorden till två sängar där kanterna är högre än resten, lägga kompost i sängarna, täcka med gräsklipp och sedan ganmalt ensilage. Tror ni att det funkar? Ska jag göra på annat vis? Ett ryggskott gör det omöjligt att göra djupgrävda bäddar, annars hade ju det kunnat vara något.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Göra trädgårdsland av lerhögar
« Svar #1 skrivet: 19 aug-12 kl 08:40 »
Låter som det skulle kunna funka. Om du vill höstså, kan du ju täcka en bädd med sållad kompost eller lite köpejord. Bara ett ytskikt för fröna att gro i.

Trivial

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 aug-12 kl 08:45 »
Gött med medhåll! Alla häromkring tycker att mina odlingsmetoder är vansinne och att jorden ska schaktas bort och ersättas med usel åkerjord, eftersom den inte går att odla i. Fast jag får ju skörd men det är bara på låtsas verkar det som :p

Tänkte mest sätta vitlök i höst, det har jag satt i lite vad som helst förut med goda resultat så det borde funka :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 08:48 »
Gött med medhåll! Alla häromkring tycker att mina odlingsmetoder är vansinne och att jorden ska schaktas bort och ersättas med usel åkerjord, eftersom den inte går att odla i. Fast jag får ju skörd men det är bara på låtsas verkar det som :p

Tänkte mest sätta vitlök i höst, det har jag satt i lite vad som helst förut med goda resultat så det borde funka :)

Nu har jag ingen erfarenhet av lerjord (har morän här) men den brukar väl vara näringsrik? Så om du matar på med en massa organiskt, som du beskriver, som luckrar upp den så ska du väl få bra skörd. Om du har fått det tidigare och det är samma jord, bara runtskyfflad i trädgården.

Trivial

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 aug-12 kl 08:55 »
Ja, precis så. Men förut har det tagit lite längre tid, översta lagret i trädgårdslandet var av mera matjordskaraktär och gick att odla hjälpligt  i från början. Att sätta ett frö i den här jorden direkt är ungefär lika effektivt som att lägga det i en tom kastrull, det kommer ingenstans.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 aug-12 kl 09:52 »
Lera är bra jord fast för-b svårjobbad för den packar sig efter regn och efter att man går på den eller bara ändå ::). vitlök går jättebra i lerjord men egentligen funkar nog det mesta - du får ha en hacka med långt skaft för ryggens skull och luckra flitigt mellan raderna ffa efter regn. Eller sätta bärbuskar (vinbär/björnbär etc) med redan utvecklat rotsystem - och luckra upp efter vattning/regn. Om du inte orkar gräva ner gödsel går det bra att gödsla med gräsklipp runt växterna, vilket med tiden kommer att göra leran mer lucker.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser