Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lagringsmetoder  (läst 2536 gånger)

Tula

• Gäst
Lagringsmetoder
« skrivet: 12 dec-06 kl 19:24 »
Jag undrar vad det finns för för - respektive nackdelar med att förvara grönsaker i jordkällare, stuka och kyllager?
Försöker jämföra de tre alternativen.

Sen lite mer vad som händer i frukt- och grönsaker vid lagring
(kvalitetsförändringar, fysiologiska förändringar etc)

???

AndersT

Re:Lagringsmetoder
« Svar #1 skrivet: 03 jan-07 kl 20:54 »
Det beror nog lite på vad du tänker förvara..Stuka har jag inte provat men gissar att det som går att lagra där även går bra att lagra i jordkällare. Broccoli och blomkål kan man förvälla någon minut och sedan frysa in snabbt, purjolök brukar jag skära upp stamman med två längsgående snitt och sedan skära upp den i små skivor.., varje skiva blir fyra små blad.., lägger ner allt löst packat i en plastburk med lock och sedan in i frysen- så kan man ta upp det man behöver.. rekomenderar inte att förvälla purjo och sedan frysa in den, då blir den seg..

Ajon

• -
« Svar #2 skrivet: 03 jan-07 kl 23:08 »
Har du jordkällare ska du nog använda den. Det är väldigt enkelt att bara ställa in grejerna där, vi har alla rotfrukter och kål, purjo som är rotslagen och alla burkar med konserver,saft och sylt i våran.

Sedan kan ju jordkällare vara väldigt olika, fuktigheten och temperatur är avgörande, som i år när det är väldigt fuktigt och varmt fungerar det lite sämre, tror dock att det gör det även i en stuka.

Det är ju lite mer jobb med att göra stuka. Ska man dessutom lägga in många olika grönsaker är det ett bök. Som jag har fattat det går det inte att stänga en stuka när den väl är öppnad, vilket gör att man måste göra dem ganska små och väldigt många.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-07 kl 23:14 »
vad är en stuka??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser