Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gjøre rent hos unger?  (läst 977 gånger)

furu

• Gäst
Gjøre rent hos unger?
« skrivet: 11 dec-06 kl 18:57 »
Hei. Jeg venter små og lurte på en ting:
Skal man gjøre rent i boet/fødekassa mens ungene er små eller tar mor seg av det? Når skal man evt begynne å gjøre rent der inne? Når tar man ut selve redet med ulla? Ikke før ungene flytter fra mor?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Gjøre rent hos unger?
« Svar #1 skrivet: 15 dec-06 kl 17:15 »
Man gör rent 1 gång i veckan (eller så ofta som man anser det behövs)oavsett om mamman har ungar eller ej, lättast är att ta ut honan och göra rent allt utom hörnan boet ligger i,det låter man vara orört och sen sätter man tillbaks honan när man är färdig.

Man kan inte låta bli att mocka bara för att de har ungar, då skulle buren bli en enda stor bakteriehärd och då dör ungarna garanterat efter några veckor.

När ungarna inte längre använder boet kan man ta ut allt nästa gång man städar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

furu

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 dec-06 kl 19:02 »
Hei
Beklager upresis mail. Det beror nok litt på språket.  :)
Jeg gjør selvfølgelig rent i buret som jeg pleier (dvs 1x/dag), men det jeg mente å spørre om er: hvor ofte gjør man rent i selve fødekassen - altså den kassen som mor har i et hjørne av buret sitt og som hun lager redet inni? Redet dekker vel ca halve denne kassen.
Forstår jeg deg rett så lar jeg selve boet ligge helt til de ikke bruker det mer? Jeg skal altså ikke gjøre rent i selv boet under ungene?
Håper språket ble litt klarere.  ;)

sube

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 15 dec-06 kl 21:45 »
Precis! du låter boet vara tills det inte används mera men som du redan gör.. så gör man rent resten av buren efter behov1-2 ggr/v.
Föder upp Shetlandsponnyer, Hedemorahöns, Myskankor och får i mindre skala.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser