Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passa er för Lodjur!  (läst 5372 gånger)

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
Passa er för Lodjur!
« skrivet: 15 aug-12 kl 08:57 »
Igår var det ett lodjur i hagen när jag kom upp efter ett jäkla liv. Mitt på dagen! 3 halvstora kalkoner gick åt. :(
Igår kväll var den tillbaka och försökte ta sig in i hönshuset utan att lyckas, vi sprang ut men där var ingen katt längre. Vi har "slaktgruppen" ute på nätterna också, så nu kan vi bara räkna med att ha lo springandes här hela tiden tills den är mätt.
Idag är det jag som söker skyddsjakt och sätter in el.

Hur funkar det för er som har el på hagarna? Hur har ni annars säkrat? Räv och andra smådjur har jag aldrig sett skymten av här. Stoppas ett lo av el, eller ska jag måsta sitta djurvakt om nätterna?!

kbh

• Gäst
SV: Passa er för Lodjur!
« Svar #1 skrivet: 15 aug-12 kl 12:54 »
 Får dom bara en stöt så fungerar det nog avskräckande men det är väll det som är den svåra grejen med såna där katter förstår ja.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 aug-12 kl 13:17 »
Såna där "söta små kissemisser" hoppar väl över de flesta normala elstängsel?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 13:29 »
Såna där "söta små kissemisser" hoppar väl över de flesta normala elstängsel?
säkert men det går ju att göra et min fällt av trådar framför och någon på topp eller två  kanske :)

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #4 skrivet: 15 aug-12 kl 14:08 »
Ja, tillslut så hoppade den över stängslet. Och det är väl..tja.. 110 cm högt ungefär. Jag blir rätt osäker endå. Det skulle nog jorda mot mycket sly m.m, och ett sånt stort djur känns obrytt.

länsstyrelsen skulle komma imorgon och "inspektera området" och jag hoppas för mitt liv att skyddsjakt blir aktuellt. Petiga är dom, och förmodligen så kommer dom bara att komma med massa "lösningar". Som inte finns.
Barn, skola, grannar osv har vi gott om. Har själv en 6 månaders lilltjej som jag absolut inte lämnar ute sovandes i vagnen längre. Hell no!

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 aug-12 kl 14:16 »
Sätt elstaketet en bit ut från kalkonstaketet 1,5 m kanske. Tre trådar - 30, 60, 110 höjd. Då ska först Lon fram till hägnet - poff i näsan, kan inte hoppa över för då tar 60 den, sen ska den hoppa över det högsta  och då borde den ha lärt sig vad el är.
Använd vanlig ståltråd - syns dåligt och är svårt att bedöma avstånd till - och billig.
//Luff

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #6 skrivet: 15 aug-12 kl 15:22 »
Tack för tipsen!
Det känns otroligt tråkigt att måsta pillra på med en massa stängsel och skit, men man är väl tvungen. Snart ska ju alla in också och det gör det inte roligare..

jimmyt

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 19 aug-12 kl 11:19 »
Fånga in fanskapet i en bur och posta den till länsstyrelsen ;D

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 19 aug-12 kl 11:46 »
...Lo låter man vara ifred...om inte sagts...en tråd överst lite lutande utåt kanske...naturligtvis ska träd och stora stenar runt om hagen som kan fungera som språngbrädor avlägsnas,eller hagen byggas en bit ifrån...

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #9 skrivet: 22 aug-12 kl 17:03 »
Fånga in fanskapet i en bur och posta den till länsstyrelsen ;D

Om det vore så enkelt. :)

...Lo låter man vara ifred...om inte sagts...en tråd överst lite lutande utåt kanske...naturligtvis ska träd och stora stenar runt om hagen som kan fungera som språngbrädor avlägsnas,eller hagen byggas en bit ifrån...

I vanliga fall så låter man kanske lodjur vara ifred, men där vi bor är det tvärtom. Inte alls trevliga djur att ha på gården eller i närheten överhuvudtaget. ls har varit på besök och vi håller kontakt. Att sätta upp trådar osv, eller att det är en sten/stubbe/träd utanför varken hjälper eller förstör när lon tar sig under eller över i alla fall. På något sätt så ska vi själva kunna ta oss in/ut ur hagarna på ett säkert sätt, och helst enkelt. Hade vi bott ännu längre uti skogen så hade vi kanske behövt räkna med lo, men inte här.  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #10 skrivet: 22 aug-12 kl 17:28 »
Lo hade jag när jag födde upp kaniner.

Min erfarenhet är att dom blir störda av fladdrande grejor som gör ljud gärna lite överallt. en annan sak som kan hjälpa är lampor som går på vid rörelse dvs utanför där kalkonerna går då i så fall.

Lycka till !

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #11 skrivet: 23 aug-12 kl 10:07 »
Lo hade jag när jag födde upp kaniner.

Min erfarenhet är att dom blir störda av fladdrande grejor som gör ljud gärna lite överallt. en annan sak som kan hjälpa är lampor som går på vid rörelse dvs utanför där kalkonerna går då i så fall.

Lycka till !

fladdrande saker.. det ska jag prova! vi har rörelsesensorer på lampor utanför. tack för tipset!:)

Maria C S

• Småland
« Svar #12 skrivet: 23 aug-12 kl 10:41 »
fladdrande saker.. det ska jag prova! vi har rörelsesensorer på lampor utanför. tack för tipset!:)

Ja jag hoppas det hälper !!

Ja plast band, saker som snurrar burkar som slår mot varandra.. var påhittig.

Jag stod öga mot öga med min kisse en morgon och hon var magnifik.
Hon blev stöd utfodrad på vintern längre bort.

Skillnaden hos mej är dock det att hon aldrig vad jag vet, kom närmare än 15 meter från djuren.
På vinter gick det bra att studera hur hon rörde sig i mitt område i spåren hon lämnade i snön.

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #13 skrivet: 23 aug-12 kl 10:45 »
häftigt! kissen här var inte lika prydlig och snäll dock... :-\

Maria C S

• Småland
« Svar #14 skrivet: 23 aug-12 kl 10:56 »
häftigt! kissen här var inte lika prydlig och snäll dock... :-\

Nä jag förstår det, och eftersom den redan så att säja passerat gränsen och tagit för sej så ska du nog överdriva.

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #15 skrivet: 23 aug-12 kl 11:06 »
Nä jag förstår det, och eftersom den redan så att säja passerat gränsen och tagit för sej så ska du nog överdriva.

Precis och exakt! :)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 31 aug-12 kl 15:12 »
Vackra djur men de går hårt åt andra. Har dem runt byn o ibland spår nära huset, får se vad som händer i vinter när det svårare för dem att skaffa mat. Lustig nog har de inte gått så hårt åt rådjursstammen som här blev utraderad (flyttade?) för några år sedan.

Mest orolig för islänningarna som går ute dygnet runt, har även en väldigt aktiv rävstam här, många med skabb. Ja käre...som om det inte räcker med att ha en vovve som anser sig ha full rätt att försöka leka med "pipleksakerna"!
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #17 skrivet: 02 sep-12 kl 18:38 »
Stackars alla hönsen som ska agera leksaker och måltider åt alla möjliga djur:/

Händig Man

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 02 sep-12 kl 18:59 »
Vad less jag blir på er djurägare som gnäller som kärringar så fort några djur blir föda, det är vi människor som har oss själva att skylla som exploaterar mer och mer mark och flyttar ut i skogen mm och inkräktar på rovdjurens revir!

ska man bo i skogen och ha djur får man tåla att det blir ett vist "svinn" vi kan ju inte utrota alla rovdjur bara för att vi ska kunna ta över deras revir!

johanssonross

• Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #19 skrivet: 02 sep-12 kl 19:33 »
Vad less jag blir på er djurägare som gnäller som kärringar så fort några djur blir föda, det är vi människor som har oss själva att skylla som exploaterar mer och mer mark och flyttar ut i skogen mm och inkräktar på rovdjurens revir!

ska man bo i skogen och ha djur får man tåla att det blir ett vist "svinn" vi kan ju inte utrota alla rovdjur bara för att vi ska kunna ta över deras revir!

Du verkar inte ha förstått vad tanken med den här tråden var. Och inte heller hur vi bor.
Ska inte vi få tycka att det är tråkigt när våra djur som vi lagt ner tid och pengar på försvinner? Till något djur som inte har något här att göra? Så jäkla långt uti skogen bor vi inte. Att en eller annan försvinner är väl något man får räkna med som du säger. Men det är "en och annan", inte varenda en man har. DET handlade den här tråden om. Hur man skulle kunna göra för att i första hand stänga ute rovdjur.
Vad jag har sett så har ingen nämnt något om att "utrota alla rovdjur". Hade vi bott mitt ute i skogen, och inte i en by med skola, affär osv så hade jag haft mer över till exempelvis lodjur på gården, som dessutom inte betér sig normalt. Samma sak gäller skabbrävar. Det finns förmodligen en anledning till att man får skjuta skabbrävar också. Det är inget man vill ha omkring sig.

Att vi "gnäller som kärringar" får du tycka, men hoppa inte på oss i den här tråden när du inte vet så mycket fakta om problemet/problemen vi har. Starta en ny tråd istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser