Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Passa er för Lodjur!  (läst 5395 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Passa er för Lodjur!
« Svar #20 skrivet: 03 sep-12 kl 11:11 »
Samma sak gäller skabbrävar. Det finns förmodligen en anledning till att man får skjuta skabbrävar också.
Det är inget man vill ha omkring sig.

Anledningen till att man skjuter skabbrävar är att
-rävskabb är en fruktansvärt smärtsam sjukdom för rävarna som dessutom sakta svälter ihjäl.
-det är extremt smittsamt, både till andra rävar och våra tamhundar.

Går inte att jämställa med att man vill skjuta ett Lodjur som ätit kalkoner.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

kanka

• Västerbotten
« Svar #21 skrivet: 03 sep-12 kl 11:26 »
Undrar just om lodjur kan få skabb? Det är ju mycket mysko att lodjuret går rakt i i byn på det här viset.
Skulle djuret vara sjukt på nåt vis så förstår man ju bättre varför det söker lättfångad mat.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #22 skrivet: 03 sep-12 kl 11:34 »
Det är ju mycket mysko att lodjuret går rakt i i byn på det här viset.

Nejdå inte mysko, Lodjur "kan" ta rådjur som käkar äpplen i villaträdgårdar.
Beror väl på hur hungriga dom är.  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #23 skrivet: 03 sep-12 kl 11:45 »
Undrar just om lodjur kan få skabb? Det är ju mycket mysko att lodjuret går rakt i i byn på det här viset.
Skulle djuret vara sjukt på nåt vis så förstår man ju bättre varför det söker lättfångad mat.
Ja, lodjur kan få rävskabb. Om just "ditt" lodjur har det vet jag inte.
Men för många år sedan hade vi en lodjursunge Inne i vårt öppna vagnsskjul.
Efter att den avlivats (man fick skjuta lodjur på den tiden), så kunde vi konstatera att ungen var ungefär ett skelett med en helt sönderriven skinnpåse på :'(
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

johanssonross

• Quitting's out of the question!
    • Västerbotten
    • marklundross.se
« Svar #24 skrivet: 10 sep-12 kl 17:09 »
Anledningen till att man skjuter skabbrävar är att
-rävskabb är en fruktansvärt smärtsam sjukdom för rävarna som dessutom sakta svälter ihjäl.
-det är extremt smittsamt, både till andra rävar och våra tamhundar.

Går inte att jämställa med att man vill skjuta ett Lodjur som ätit kalkoner.

nej, absolut inte! Men som jag nämnt så var lon ovårdad = skabbig. Kan vara därför den söker så nära tätbebyggt. Det var inte så länge sen en gubbe hittade ett lo i sitt garage, ihjälsvält. :/

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare
KJE, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser