Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort ogräs miljövänligt?  (läst 2651 gånger)

ikkaja

• -
Ta bort ogräs miljövänligt?
« skrivet: 14 aug-12 kl 17:38 »
Hej kära vänner!

Jag och mitt kollektiv har en stor yta singel framför huset. Vår hyresvärd har som krav att vi ska hålla ogräs borta och klippa gräset. Min fråga till er är:: Har ni några tipps på hur en kan få bort större mångder ogräs på ett smidigt vis. En i hushållet var så trött på det slitsamma hanplocket och klagomålen från hyresvärden att den föreslog gift. Detta vägrar jag. finns det effektiva sätt som är miljövänliga?

Tacksam för svar

kärlek och respekt

ikkaja

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Ta bort ogräs miljövänligt?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 18:20 »
Återkommande krattning och skyffling med skyffeljärn eller rensbåge. Gör man det ofta är det snabbt och lätt gjort varje gång. Var noga med att hålla borta löv och gräsklipp mm från gruset.

En hjulhacka med bred rensbåge är snabbt och smidigt. Kan även användas för kantskärning och för att smidigt rensa ogräs i odlingar och för att kupa potatis eller purjo och liknande. Kan till och med användas för lättare snöröjning och krattning av grusgång.

Inte jättebilligt...  :-X

http://www.svearedskap.se/catalog/3/hjulhackan

Grönahjulhackan kör rensbåge 25cm.wmv

www.youtube.com/watch?v=pgUhWDRB22E

Grönahjulhackan med gångkratta 1 meter bred.wmv

« Senast ändrad: 14 aug-12 kl 18:39 av sɹǝpuɐ »

nik

• Gäst
SV: Ta bort ogräs miljövänligt?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 12:10 »
Jag har använt en likadan när jag jobbat på kyrkogård.
Mycket grusgångar där, och den är väldigt effektiv i kombination med en bra kratta...

Somsagt inte billig men den håller länge...

///Niklas

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
NESSEN, Allt i allo, Vannadal

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser