Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förra årets hösilageskörd  (läst 1426 gånger)

Syster Yster

förra årets hösilageskörd
« skrivet: 14 aug-12 kl 13:44 »
Hejsan,

Jag har kollat annonser för hösilage till min lilla fårflock (6 stycken). Årets skörd har ju inte varit helt lyckad, så man är ju rädd för att hösilaget skall vara allt för grovt och att man skall betala överpris för sånt som fåren bara kommer att rata.  Har nu dock ramlat på lite annonser om hösilage från förra året och tänker att det kanske kan vara bättre att köpa detta?  Hur är det med hösilage/ensilage (har inte haft det innan)?  Håller det sig ok i balarna (förutsatt att de är hela såklart) så att det kan vara värt att satsa på fjolårsskörden? Vad tappar man näringsmässigt på att det är lagrat såpass länge?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: förra årets hösilageskörd
« Svar #1 skrivet: 14 aug-12 kl 14:23 »
Enligt min höbonde så har det gjorts mätningar där det inte tappar något alls i värde, det är bara viktigt att balana är hela (så klart) och inte är kring flyttade för mycket.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-12 kl 14:35 »
Höskörden blev ju rätt sen förra året också. Vet du skördedatum?
Om du köper så ska du avtala att alla mögliga balar får du en ny för, eller pengarna tillbaka!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 14 aug-12 kl 21:45 »
Länge sedan jag var här, trevligt att vara tillbaka ;D
Ensilage står sig oftast mycket bra ett år eller två. Det är rentav så att lite för grovt ensilage, alltså gräs som skördats lite för sent, kan rentav "stå till sig" lite och bli mer smakligt för fåren om det får stå över en säsong.

Min erfarenhet är dock att lite torrare ensilagebuntar, som ofta kallas hösilage, ofta, tvärt emot vad många år, står sig sämre och blir ofta mer mögelangripna än blötare buntar..

Det beror på att en lite högre vattenhalt ger lägre ph, det konserverar gräset bättre.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Syster Yster

« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 22:04 »
Ok, tack för bra svar! :D
Jag vet ännu inte vad det är för torrsubstans, skördedatum osv, men jag får höra mig för. Kanske bra att satsa på ensilage istället då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 3 användare (1 dolda)
Helena Wätte, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser