Hej! Visst, men i begränsad omfattning ! Jag kokar potatis på det viset! "Ärvde" ett par ångkokningskastruller. Eftersom allting "måste" gå fort när jag lagar mat ställer jag vid potatiskokning kastrullen på plattan och drar på högsta effekt ,och med ett minimum av vatten i kastrullen. Cirka 1,5 centimeters vattennivå torde räcka. Uppvärmningen går ganska snabbt; under denna korta tid hinner jag dock för det mesta att skala potatisarna och skära dem i bitar och lägga dem i kastrullen så fort som möjligt är! Sänker, sedan kokning inträtt, plattans effekt till "lagom" för kokning. Koktiden blir inte särskilt lång; det gäller förstås för "förstagångskokaren", som använder denna metod, att kontrollera vätskenivån på det att icke torrkokning sker. Skulle dylik likväl inträffa ger den icke samma negativa effekt som torrkokning på "vanligt" sätt ger, d.v.s. vidbränd potatis ! Även ägg kokar jag på detta vis ; minimalt men tillräckligt med vatten, högsta platteffekt från början, äggen från starten ilagda i övre kastrullen som sig bör, och när kokning inträder minskar jag givetvis effekten, och äggen får koka cirka 6 minuter för erhållandet av löskokta ägg . Tycker mig ha märkt att man ,utan att de spricker, kan ta ägg direkt från kylen ock koka på detta vis! (Reserverar mig mot detta påstående!) Men jag är mycket intresserad av att få veta vad som utöver detta kan lämpa sig för ångkokning; kommer givetvis att följa inläggen som så småningom, förhoppningsvis, kommer ! Vänliga hälsningar! S.G