Träskaklar

Startat av joeher, 13 Aug-12 kl 17:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

joeher

Jag undra mest vilket träslag man ska använda när man ska göra nya skaklar till en kälke?

Händig Man

Ek skulle jag nog välja då det tål en hel del

kbh

Citat från: joeher skrivet 13 Aug-12 kl 17:23
Jag undra mest vilket träslag man ska använda när man ska göra nya skaklar till en kälke?
Av Björk har det gjorts i alla tider både lätt segt och starkt .

Lasse46

Håller med Dbs, har aldrig sett skaklar i annat träslag än björk.
Lasse

joeher

Tack för alla svaren!
Har nämligen fått höra lite olika bud innan, men björk låter väldigt bekant att jag har läst i någon bok att det ska va det.

Händig Man

Citat från: Lasse46 skrivet 13 Aug-12 kl 18:51
Håller med Dbs, har aldrig sett skaklar i annat träslag än björk.
Lasse

Er kära bonderöv i Danmark gjorde i EK just för stt det är tåligt träslag och jag vet flera andra som gjort i ek

kbh

Citat från: Snusbaronen skrivet 13 Aug-12 kl 20:06
Er kära bonderöv i Danmark gjorde i EK just för stt det är tåligt träslag och jag vet flera andra som gjort i ek
Vist kan man det blir både starkt och tungt men eken har ju begränsad  spridning  dess utom så var ek kronas förr  egen dom förr dess utom blir allt onödigt tungt då det är bättre att få på lite mera nyttolast  och inte nog med det det är ett rent helsike att bearbeta ek  och inte har dom björk i Danmark häller precis vad ja vet   så många gånger så tog man vad man hade och byggde av.

kbh

Dessutom så är det slöseri  att bygga en timmer skakel i ek ja har då aldrig set någon under alla år som ja syssla med brukshästar men det finns nog alltid någon som har byggt sådana det förvånar mig inte :)

Humle

Björk är ett ganska underskattat träslag. Ska vi vara lite filosofiska kan du bygga av vilket träslag som helst givet du följer fiberriktningen och anpassar dimensionerna efter hållfastheten.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

anders50

Här i byarna gjordes skaklar av Ask, starkt och segt. 

Men var det inte av Ask Bonderöven gjorde sina?

Broberg

Citat från: anders50 skrivet 17 Aug-12 kl 21:40
Men var det inte av Ask Bonderöven gjorde sina?

Låter mer rimligt. Ask och björk är ju standardvirke till massa redskap och skaft. Ek har jag inte hört användas till sånt.

nico75

är det någon som vill ha helt ny skogskälke som är gammal :) järn beslagen är inte på satta bara slöjden.

besk

Skaft, skaklar och orv görs i ask. Allt vad jag sett och hört i alla fall.

Broberg

Citat från: besk skrivet 17 Aug-12 kl 22:56
Skaft, skaklar och orv görs i ask. Allt vad jag sett och hört i alla fall.

Norrut har de väl inte lika mycket ask som här?

skogaliten

Citat från: Lopt skrivet 18 Aug-12 kl 00:47
Norrut har de väl inte lika mycket ask som här?

...Och just därför är nästan alla skaklar, skaft etc gjorda i björk här i mina trakter...

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

909 Gäster, 1 användare
Linda