Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Libbsticka  (läst 12988 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: Libbsticka
« Svar #40 skrivet: 08 jul-13 kl 15:20 »
Ja och det blir nog en bra häck - det var bara två plantor som tog sig och de står i varsin ände av de staplade pallkragarna så mindre avstånd är inte aktuellt...
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 08 jul-13 kl 15:35 »
Ja och det blir nog en bra häck - det var bara två plantor som tog sig och de står i varsin ände av de staplade pallkragarna så mindre avstånd är inte aktuellt...
A på så vis men stiliga är dom .

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #42 skrivet: 08 jul-13 kl 16:14 »
Det verkar bli godast med libbsticka om man inte kokar med den så länge. Inbillar jag mig. Helst tillsätta när maten är färdig, lite som sista avsmakning tillsammans med färska örter.

Jag har satt ett par libbstickor i soligt skyddat läge vid en stenmur. På ömse sidor om ett par tomatplantor. Kanske inte är så bra? Skall nog sätta några på mer sval och skuggig plats också. Så får vi se...

Sommarsoppa i Kärringe:

Strimla en majrova fint. Jag använde en mandolin. Majrovan var lite onödigt stor, men inte träig ännu.
Hacka upp några morötter grovt. Eventuellt annat gott du har.
Strimla en gul lök med blast och allt, och fräs upp hastigt i olja. Med lite salt och vitpeppar.
Tillsätt vatten och majrova och morot. Lägg ner ett ägg, se till att det är täckt.
Låt koka upp och koka en minut. Stäng sedan av och låt tillagas färdigt i ca 10 minuter på eftervärmen.
Hämta libbstickeblad och färska örter. Persilja, dill, gräslök etc. Även gärna ärtor och tomat.
Skär upp örterna fint.
Ta upp ägget och lägg det i kallt vatten.
Ge soppan ett nytt uppkok och skala ägget under tiden.
Ta av soppan och tillsätt de färska örterna. Smaka av med eventuellt extra salt och peppar.

Servera med rågbröd och vatten.

Smajsan

• -
« Svar #43 skrivet: 09 jul-13 kl 15:42 »
Hej!
Jag har farit runt här i stan o utanför stan och letat efter libbsticke plantor, inte någon har libbsticka hemma  :(
Men i går hittade jag frön iallafall.
Om jag sår nu hinner dom komma upp så de klarar vintern tror ni? Eller ska jag vänta till nästa vår?
Det känns hopplöst lång tid att vänta till nästa år.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Maria C S

• Småland
« Svar #44 skrivet: 09 jul-13 kl 16:03 »
Man ser dom sällan i handeln och gör man det så är dom dyra.
Tyvärr så finner man sällan libbsticka bland kryddor heller.
Det är nog bättre att så på hösten då för det är ju en flerårig växt. Jag brukar så på vårvintern inne.
Det blir ju inte så mycket skörd första året, jag brukar låta dom vara så dom e kraftiga nästa år dom ska ju klara sin första vinter med  :)

Nån kanske kan skicka dej en bäbis planta så har du nästa år  :)

Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #45 skrivet: 09 jul-13 kl 16:06 »
Jag tror att det är lämpligt att vänta att så till våren. Det var ganska lång grotid på fröna. Och inte så väldigt hög grobarhet. Kanske hälften av fröna grodde. Jag sparade ändå halva fröpåsen, annars hade det blivit lite mycket. I den mån libbstickan självsår sig så gror nog fröna normalt till våren.

Prova att sätta in en annons i landskapet och hör om det är någon som har en liten planta över. Eller en stor som kan delas. Kanske du har något roligt att byta med?

Jag har flera plantor kvar fast jag redan gett bort några och planterat några där jag vill ha libbsticka permanent.

Har du vägarna förbi så hade du kunnat få ett par plantor, men det är lite långt...

Smajsan

• -
« Svar #46 skrivet: 09 jul-13 kl 21:22 »
Tack för svar Maria o Anders  :)
Och tack för erbjudandet Anders, jag ska sätta in en förfrågan i landskapet så kanske någon har en liten planta över.
Ja då sår jag till våren, lite svårt att vänta känner jag men jag får ge mig till tåls  o:)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 09 jul-13 kl 22:39 »
Libstickan blommar nu här i Blekinge, efter blomningen släpper den fröerna. Prova att sätta halva påsen ute om ett par veckor i typ en pallkrage och passa med vatten för det brukar vara torrt och varmt i augusti. Andra halva påsen sätter du inne i februari 2014 - så får du se vilka fröer om tagit sig bäst. Dom verkar lite svåra, jag fick bara upp två plantor från en påse (som försåddes).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Starstone

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 09 jul-13 kl 23:20 »
Libstickan blommar nu här i Blekinge, efter blomningen släpper den fröerna. Prova att sätta halva påsen ute om ett par veckor i typ en pallkrage och passa med vatten för det brukar vara torrt och varmt i augusti. Andra halva påsen sätter du inne i februari 2014 - så får du se vilka fröer om tagit sig bäst. Dom verkar lite svåra, jag fick bara upp två plantor från en påse (som försåddes).

Jag köpte två fina krukor fulla med plantor på Plantaget i Uddevalla ( Torp ) 4 krukor m kryddor för 100 kr  ;D
5 barn, 2 barnbarn och massor med djur. 8 hästar, ett par ankor, ödlor, kungspython, katter, hundar kaniner,chinchillor,sköldpaddor,några japanska vaktlar och så HÖNS:Bresse, Blomme, Minorka, Brahma, Isbar, Araucana,Dv.araucana ,Dv.kochin,  Plymuth Rock, Australorp, Orusthöns, Vorwerk och blandisar

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #49 skrivet: 10 jul-13 kl 07:52 »
För er som har blommande libbsticka: Fröna skall gå fint att använda som krydda vid brödbak. Vore roligt om någon kunde testa och rapportera hur det fungerar. Vet inte om man förväntas torka och tröska och sedan krossa fröna med mortel först, men antar att det skulle ge mer smak så det behövs mindre frön?

Vore kul om man kunde använda libbsticka även som brödkrydda... :D

Maria C S

• Småland
« Svar #50 skrivet: 10 jul-13 kl 10:00 »
Jag får testa det vid tillfälle Anders.
Blir inte mycket till bakning nu men till hösten är det annat.
Får se hur mycket frön det blir drar ju gärna upp nya plantor med till andra som vill ha.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Smajsan

• -
« Svar #51 skrivet: 10 jul-13 kl 14:15 »
Vilken tur att jag köpte 2 påsar frö. Jag ska så den ena påsen nu ute och den andra sparar jag till februari nästa år.
Tack för det tipset  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser