Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips för en fattig höst?  (läst 21658 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Tips för en fattig höst?
« Svar #20 skrivet: 11 aug-12 kl 17:14 »
Grisar som hunden biter ihjäl går på hemförsäkringen! Det har inte med hundens försäkring att göra.

Tack Skogsola, då var det som jag misstänkte då. Ytterligare ett skäl att ha ett bra heltäckande försäkringsskydd!
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

evamarta

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 11 aug-12 kl 17:21 »
Jag känner jättemånga som tror att man måste ha bil bara för att man bor på landet. Ibland låter det lika konstigt som att alla barn i Sverige måste ha eget rum! Och äta två mål lagad mat (industriköttbullar eller fiskpinnar) per dag för att inte svälta ihjäl. Det är så mycket som sitter fast, så att säga... Så tänk på saken seriöst! Måste du verkligen ha bilen? Jag inser att du kan behöva komma iväg på snabba uppdrag, men hur stort är ditt arbetsområde? Köp en moppe! Det blir en avsevärt mycket billigare både vad gäller försäkringar, reparationer och bensinförbrukning.

Och så din sambo. Måste han verkligen ha bilen? Hur långt är det till busshållplatsen? Kan han ändra sina arbetstider så att det passar kolllektivtrafiken? Lifta? Samåka med någon kollega eller bybo? Arbeta mindre? (Vilket kan spara mycket mer än man tror!)  Om du trots allt vill behålla bilen, ställ av den fort som blixten när du vet att du inte ska använda den på ett tag. (och så inte ett ord om hur många jäkla tusen jag själv är skyldig Trafikförsäkringsföreningen eftersom jag borde ha ställt av bilen eller betalat försäkringen...  :P)

Jag och min son handlar mat för ca 1.500:- per månad, men då äter han förvisso skolmat fem dagar i veckan. Och då behöver man inte äta ytterligare ett stort lagat mål mat igen på kvällen. Vuxna människor behöver det inte heller, om man inte är skogshuggare. Ingen behöver äta glass, kakor och chips eller dricka läsk. Man behöver inte betala för någon dryck överhuvudtaget eftersom vatten är så gott som gratis.

Och så dumpstringen! Kolla här:
http://frigan.wordpress.com/2009/07/14/hur-man-skaffar-frimat-en-praktisk-guide/

Lycka till!  :)
« Senast ändrad: 11 aug-12 kl 17:26 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #22 skrivet: 11 aug-12 kl 17:43 »
Snuzer, TiB skrev pensionsförsäkring, inte personförsäkring.

Jag menade pensionsförsäkringen  ;D

Skriver slarvigt :-[
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #23 skrivet: 11 aug-12 kl 17:57 »
Det är en försäkring som är lätt att kränga till envar, att babbla bort siffror eftersom det är omöjligt att se in i framtiden och de flesta bara förlitar sig. Sen "förvaltas" pengarna bort med höga avgifter för placering med högsta avkastning. Med hög avkastning menas i detta fall för förvaltaren.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 11 aug-12 kl 18:26 »
Grisar som hunden biter ihjäl går på hemförsäkringen! Det har inte med hundens försäkring att göra.

Det kan nog stämma :) Det här var i Norge och vad som gäller där har jag ingen aning om. Hund- hem- och trafikförsäkring ska man nog inte vara utan :)

Det är en försäkring som är lätt att kränga till envar, att babbla bort siffror eftersom det är omöjligt att se in i framtiden och de flesta bara förlitar sig. Sen "förvaltas" pengarna bort med höga avgifter för placering med högsta avkastning. Med hög avkastning menas i detta fall för förvaltaren.

Precis! Sen vad många inte räkna med är inflationen. Hur mycket kommer pensionssparandet att vara värt om 10, 20 eller 40 år? Inflationen i Sverige har de senaste åren legat på närmare 10%, även om vi luras att tro något annat genom att hänvisas till det missvisande begreppet KPI (som av en händelse utesluter de tillgångar som haft de största prisökningarna). Hur mycket har lönerna stigit under samma period? Och hur mycket har pensionsfonderna ökat i värde? I realiteten har vi nog allihop fått rejält minskad köpkraft, som också det dolts av ökad tillgång på billiga lån. Jaja, ursäkta off topic  :-[

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 11 aug-12 kl 18:38 »
Eller som farsan sa, som i o f s hade skaplig pension efter att ha varit byggnadsarbetare i 35 år: När man är ung finns inte pengar att få tag på, när man blir gammal får man mer än man kan göra av med. Hans tillgångar var ihopsparade efter eget huvud, en del i statspapper och en del i bank, hus och bil betalda.

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 11 aug-12 kl 18:59 »
Bilreparation för 12000:-  :o Vad har du för bil? Det får man 2-3 skruttiga men besiktade körbara bilar för. Hur många mil i veckan åker du? hur stor roll spelar en bensinsnål bil?

Vi lade förut ut 3-4000 kr på mat till 2 vuxna och 3 barn i månaden. Kolla ALLTID kg-pris, köp inget som ligger över 50:-/kg. Storhandla, dvs varannan-var tredje vecka. Ju färre tillfällen i affären desto mindre köper man.

Hemförsäkring och trafikförsäkring anser jag att man behöver ha, resten går man oftast back på, men jag är ju ingen hundmänniska heller så vad vet jag...
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 11 aug-12 kl 19:24 »
Vissa nyare bilar kostar sådär mycke att se över om man samlat på sig lite åtgärder eller slarvat innan. Anlitar man sen en dålig verkstad eller märkesverkstad så sticker det direkt.
Att köpa skruttbilar blir ännu dyrare i längden.
Halvgamla "vanliga" "standardbilar" av god kvalite kan bli billiga mil totalt sett. Man ska ändå ha lite tur, bilar är de sämsta sparbössor som finns.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #28 skrivet: 11 aug-12 kl 19:48 »
Eller som farsan sa, som i o f s hade skaplig pension efter att ha varit byggnadsarbetare i 35 år: När man är ung finns inte pengar att få tag på, när man blir gammal får man mer än man kan göra av med. Hans tillgångar var ihopsparade efter eget huvud, en del i statspapper och en del i bank, hus och bil betalda.

Ja det är väl en form av pensionsförsäkring. Antingen så köper man en eller så samlar man ihop till en själv. Som allt annat så gäller det att ta eget ansvar och sätta sig in i vad de olika delarna i en köpt pensionsfördsäkring innebär.

Sparar man själv så gäller det att tas reda på vad som är mest lönande och om det ska satsas på lång eller kort sikt.

Oavsett hur man gör så är en pansionsförsäkring något man inte bara ska välja bort. Alla kommer vi till den åldren då vi kanske inte orkar jobba med, Alt får något jobb pga att vi faller för ålderstrecket.

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #29 skrivet: 11 aug-12 kl 20:05 »
Vissa nyare bilar kostar sådär mycke att se över om man samlat på sig lite åtgärder eller slarvat innan. Anlitar man sen en dålig verkstad eller märkesverkstad så sticker det direkt.
Att köpa skruttbilar blir ännu dyrare i längden.
Halvgamla "vanliga" "standardbilar" av god kvalite kan bli billiga mil totalt sett. Man ska ändå ha lite tur, bilar är de sämsta sparbössor som finns.

Men att köpa en gammal besiktad saab eller volvo för 3-5000 kr och åka ett år och innan nästa besiktning sälja till skroten för en tusenlapp, så har man en lättlagad bil med billiga reservdelar som många kan laga. Det blir en billig bil att äga... dessutom KAN man lära sig att själv laga dessa. Min Saab 9000 från slutet av 80-talet drar  0.75 liter/mil. Ganska ok om man inte åker så mycket. Blir det många mil så tjänar man självklart på en lite dyrare mer beninsnål bil... är bilen mer än 30 år så slipper man ju dessutom fordonsskatten och på en billig rackare räcker det väldigt gott med en trafikförsäkring då det är lika dyrt med självrisken som att köpa en ny bil i samma prisklass :)

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #30 skrivet: 11 aug-12 kl 20:27 »

Idag skulle jag inte våga placera i statspapper med tanke på hur det ser ut i Europas stater. Samma sak med USA som har en statsskuld i klass med Grekland. Med risk för att bli kallad foliehatt så tror jag inte att det kommer att bli några större summor i pension för oss som är lite yngre. Hela pensionssystemet är ju uppbyggt som ett Ponzi-bedrägeri och pengarna tar nog slut långt innan jag går i pension. Tyvärr verkar människor i lag inte ens vilja tänka i de banorna. Se bara på reaktionerna när n'Fredrik gläntade på locket till Pandoras ask och antydde att det kanske inte skulle räcka att arbeta till 65. Fullt jämförbart med Förintelsen enligt de kedjebrev som cirkulerade på facebook. Min pensionsförsäkring har jag i skogen.

Ja det är väl en form av pensionsförsäkring. Antingen så köper man en eller så samlar man ihop till en själv. Som allt annat så gäller det att ta eget ansvar och sätta sig in i vad de olika delarna i en köpt pensionsfördsäkring innebär.

Sparar man själv så gäller det att tas reda på vad som är mest lönande och om det ska satsas på lång eller kort sikt.

Oavsett hur man gör så är en pansionsförsäkring något man inte bara ska välja bort. Alla kommer vi till den åldren då vi kanske inte orkar jobba med, Alt får något jobb pga att vi faller för ålderstrecket.

Fysisk ädelmetall är svaret jag skulle ge.  Guld om man vill värdesäkra och silver om man vill spekulera  8)

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 11 aug-12 kl 22:43 »
Kolla ALLTID kg-pris, köp inget som ligger över 50:-/kg.

:o

Har du kollat kilopriserna på kryddor? Ja, man kan odla mycket själv, men då ska man dels ha både jord (lätt förvisso för de flesta) och sticklingar eller frön (som inte kostar gratis, om man inte har tur och kan få lite från någon bekant). Det tar dessutom lite tid innan det kommer igång.

Hela pensionssystemet är ju uppbyggt som ett Ponzi-bedrägeri och pengarna tar nog slut långt innan jag går i pension. Tyvärr verkar människor i lag inte ens vilja tänka i de banorna.

Det svenska pensionssystemet är nog bättre rustat än många andra för att klara av svårare ekonomiska tider, just på grund av buffertfonder, den inbyggda "bromsen", premiepensionssystemet, tjänstepensioner frikopplade från arbetsgivaren (även om företaget du jobbar hos går i konkurs så finns dina intjänade tjänstepensionspengar kvar, eftersom de ligger någon annan stans - eventuellt om man inte nu råkar jobba på Länsförsäkringar eller liknande), osv osv. Därmed inte sagt att man i långvariga svåra ekonomiska tider skulle kunna leva loppan på pensionen, men normalt så är pengarna utspridda hos tillräckligt många olika aktörer och tillräckligt mycket är fonderat till just dig eller säkrat mot alltför stora variationer i värdet, för att man åtminstone ska kunna få mat på bordet och tak över huvudet.

Sen, när pensionsåldern sattes till 65 år, var inte den genomsnittliga livslängden i Sverige 66 eller 67 år? Vad är den nu, 80?

Fast nu börjar vi komma ganska långt från TS ursprungliga fråga... kanske läge att bryta ut denna diskussion i en separat tråd?

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 12 aug-12 kl 07:58 »
:o

Har du kollat kilopriserna på kryddor? Ja, man kan odla mycket själv, men då ska man dels ha både jord (lätt förvisso för de flesta) och sticklingar eller frön (som inte kostar gratis, om man inte har tur och kan få lite från någon bekant). Det tar dessutom lite tid innan det kommer igång.

Jo ok, hur ofta köper du kryddor? jag köper MAX en burk varannan månad... och betraktar det inte som mat direkt. Det är inget jag äter mig mätt på. Man behöver inte heller använda så mycket kryddor och även där tänka kg-pris. Självklart kan enstaka grejer bli mer än 50:- Man kan ju om man vill bestämma att 30:- /månad får man använda till "lyx" som kryddor, choklad etc...

fröken rufsatufsa

• Västmanland
« Svar #33 skrivet: 12 aug-12 kl 08:00 »
Och bästa tipset för EN fattig höst lär ju vara att inte pensionsspara. Det finns fler år till att göra det. Att vara skuldfri borde vara prio 1.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 12 aug-12 kl 08:29 »
Ang tipset att ställa av bilen "så fort man inte behöver den på ett tag"  -  tänk på att numera kostar det att ställa på fordonet

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 12 aug-12 kl 09:54 »
Jo ok, hur ofta köper du kryddor? jag köper MAX en burk varannan månad... och betraktar det inte som mat direkt. Det är inget jag äter mig mätt på. Man behöver inte heller använda så mycket kryddor och även där tänka kg-pris. Självklart kan enstaka grejer bli mer än 50:- Man kan ju om man vill bestämma att 30:- /månad får man använda till "lyx" som kryddor, choklad etc...

Du skrev "köp inget som ligger över 50:-/kg" (min fetstil). Nej, kryddor köper man inte så ofta, men det jag reagerade mot var att du formulerade det som en absolut regel som skulle gälla i alla situationer.

Sågaren

• Medelpad
« Svar #36 skrivet: 12 aug-12 kl 14:44 »
försök att få ned lånekostnaderna och betala av så fort ni kan lån är ett jävla skit som man inte ska dra på sig i onödan det måste finnas nått sätt att få ner räntekostnaden för lånen, men eftersom jag inte är mer insatt blir det svårt att hjälpa till eftersom banker har vissa krav vad det gäller lånevilkor.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Jonaflax

« Svar #37 skrivet: 12 aug-12 kl 15:22 »
Apropå hundmaten så vill jag ändå tipsa om billigare foder. Inte billigt som i lågprisfoder, men man kan kolla innehållet i det foder man har, och jämföra med andra fabrikat.
När jag skaffade en till hund i våras bytte jag foder. Gamla hunden som jag fått som omplacering käkade Purina Pro plan ā 43:-/kg.
Det bytte jag till Standardt ā 34:-/kg. Fortfarande foder med bra innehåll. T om bättre, eftersom Purina innehåller mer spannmål.
Desutom kan jag tipsa om att beställa på animail.se
De har mängder med olika sorter till bra pris. Om det är bäst pris vet jag inte, men helt OK. Dessutom levereras det hem till dörren. Fraktfritt om man beställer för minst 500:- åt gången.

Till den egna kosthållningen kan jag tipsa om groddar. Jädrar så mycket mat det blir av en skvätt alfalfafrön eller mungbönor!
Har inte provat andra sorter än.
Alfalfan är godare än att ha sallad i salladen, och kokta mungbönsgroddar är en bra ersättning för pasta när man som jag försöker käka lchf.

För övrigt är jag dålig på spartips...
JO - apropå försäkringar så kan man spara en hel del på bilförsäkringen om man byter bolag varje år. Priserna varierar väldigt, så den som är billigast i år kan vara dyrast nästa år.

Journalistkarin

• Frilansjournalist i Dalarna
    • Dalarna
« Svar #38 skrivet: 14 aug-12 kl 18:54 »
Tack för många bra, roliga och tänkvärda tips :)

Apropå bilen och hur det kan kosta 12.000 att laga skrället så har jag väl bara haft en himla otur.

Bytte in min Toyota för snart exakt ett år sedan, den pärlan hade gått utan ett fel i fyra år. Men jag tyckte att den började ha gått för många mil, så jag ville sälja den. Köpte en Skoda, -04, för 30.000.

Och jävlar vad fel det har varit på den. Först blev jag tvungen att köpa två nya vinterdäck eftersom de däck som följde med var olika stora, 1800 spänn.
Sen la batteriet av, blev väl en 700 där.
Sen började den krångla och då var det något som hette spjällhuset. Hittade en bra verkstad som gjorde rent det istället för att byta, vilken tydligen är rätt dyrt. Men det gick väl på 2800 tror jag det var, allt som allt.

Och nu har jag besiktigat bilen och då hittades åtta (!) nya fel. Det lustiga var att besiktningsprotokollet från föregående såg bra ut. Bland annat handbromsen, en bromsskiva, länkarmskopplingar bak och fram och andra grejer som jag inte minns nu. Kostar 12000 på den billiga verkstaden (ingen märkesverkstad utan en schysst, billigare variant, men de ska ju leva på nåt också...)

Med andra ord: Om någon vill ställa upp som frivillig expert nästa gång jag handlar ny bil så är jag mer än tacksam  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #39 skrivet: 14 aug-12 kl 19:57 »
12000 spänn kostade det att få mitt Volvo-as igenom besiktningen. De två föregående ägarna var damer som i god tro anlitat Volvohandlarn i Kalmar, Liljas Bil. Vad det kostat dom vågar jag inte tänka på med f.d.svärmors Renault Clio, som hon köpte av dom nästan ny, kostade varje år 8-9,5 tusen fast den bara gick några hundra mil.

Jag tror att du fått tag på bilen i en fas där ett och annat rasar. Vissa fel kan ha orsakats av att föreg. ägare slarvat. De olika däcken antyder det, men varför köpte du inte ett begagnat med en av de två dimensionerna? Och var de så olika att de inte gick att köra med?

Hur mycke hade Toyotan gått och vem är den lycklige ägaren?  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 4 användare
Francisbah, Asger, Radar, veroma

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser