Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattenpump till foder  (läst 3724 gånger)

Lasse-hatten

Vattenpump till foder
« skrivet: 08 aug-12 kl 15:11 »
I någon tidigare tråd diskuterades att använda en Kärcher SDP 9500 dränkbar smutsvattenpump för att blanda till vinterfodret. Är det någon som har erfarenhet av lillebror SDP 5000? Kapaciteten bör räcka till, tycker jag, och priset är en tredjedel.

http://www.karcher.se/se/Produkter/Home__Garden/Pumpar/Draneringspumpar/Drankbara_pumpar_for_smutsvatten.htm

Lars i skogen

SV: Vattenpump till foder
« Svar #1 skrivet: 08 aug-12 kl 15:27 »
Jag testade med en billig pump förra året, en värdelös investering (om än billig). Kanske blir resultatet bättre med en starkare pump, men jag ser inte behovet av pump. Jag har två kärl med tappkran som jag använder, blandar 100kg i varje åt gången. Blandar bara med varmvatten från kranen. Sockret sjunker ju till botten, var 5-10e minut rör jag upp det med en träpåk. Efter nån halvtimme har allt löst sig och jag tappar upp på hink. Om jag i stället skulle ha en pump som går en hel natt eller så blir det ju betydligt mer ineffektivt, kärlen blir ockuperade längre tid, och man måste hålla på med fodret i två separat tillfällen - först blandning och sedan tappning. Det passar inte mig iaf.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 08 aug-12 kl 17:42 »
Som motvikt måste jag säga att dränkbar pump är den bästa innovation som kommit till foderblandningen. Ett rörverk hade såklart varit bättre, men det är dyrare.

Jag är lite tveksam om jag vågat satsa på att lillebror till pumpen fungerar. Men om den bara kostar en tredjedel kan det ju vara värt ett försök.

Jag har provat två varianter, först köpte jag en billig pump på Biltema och den fungerade inte alls. Den går bara en liten stund i sockret sedan blir den överhettad. Den klarar inte att pumpa så seg lösning som sockergröt är. Jag har den kraftigare pumpen ovan, den har vid något enstaka tillfälle löst ut sitt värmeskydd, men går igång igen efter någon minut.

Vi mäter vattnet i hink på personvågen första gången, sedan sätter vi märke hur hög nivån ska vara i blandningskärlet efter det. Häller i vatten, i med några 25-kg säckar socker och pumpen i en timme. Sedan använder vi pumpen att pumpa över i kärlen som ska ut i bigårdarna, fyller blandningskärlet med vattenslang igen och fler säckar. Hade jag haft ett större blandningskärl hade jag kört den i det. Jag har använt pumpen sedan 2008 och den går lika bra fortfarande och vid detta laget har den löst upp uppskattningsvis 2,5 ton strösocker.

Hade jag inte haft fler än säg 5 samhällen hade jag kanske fortsatt röra för hand, men som det är nu tycker jag det hade varit ohållbart.

Lasse-hatten

« Svar #3 skrivet: 09 aug-12 kl 00:07 »
Jag är lite tveksam om jag vågat satsa på att lillebror till pumpen fungerar. Men om den bara kostar en tredjedel kan det ju vara värt ett försök.
Hm, kan vara värt ett försök, som sagt.
Sedan använder vi pumpen att pumpa över i kärlen som ska ut i bigårdarna, fyller blandningskärlet med vattenslang igen och fler säckar.
Samma fundering som sist; vad pumpar Du över i för kärl? Pumpen (den stora) klarar 9500 l/h, vilket innebär att en 20-liters dunk/spann fylls på knappt 10 sekunder. Det lär stänka en hel del.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 09 aug-12 kl 07:25 »
Pumpen (den stora) klarar 9500 l/h, vilket innebär att en 20-liters dunk/spann fylls på knappt 10 sekunder. Det lär stänka en hel del.

I optimala förhållande  ;)

Det har negativt påverkan på pumpen med lyft höjder, att man pumpar trögflytande sockervatten gör att pumpen pumpar mindre.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 aug-12 kl 08:29 »
...
Pumpen (den stora) klarar 9500 l/h, vilket innebär att en 20-liters dunk/spann fylls på knappt 10 sekunder. Det lär stänka en hel del...
10L och 20L hinkar. Ja det tar bara några sekunder att fylla, men det stänker inte mycket eftersom sockerlösningen är så seg.

Lasse-hatten

« Svar #6 skrivet: 29 aug-12 kl 23:05 »
Har Ni sett senaste numret av Bitidningen, sidan 9? Kollade på Clas Ohlson, en, åtminstone på pappret, starkare pump än Kärchers stora för 499kr.

http://www.clasohlson.com/se/Dr%C3%A4nkbar-pump-Cotech/Pr407909000

Idén med tunnan känns dessutom bättre än att använda pumpen till att fylla dunkar/hinkar. Det börjar bli dags att slå till...

ValleT

• -
« Svar #7 skrivet: 03 sep-12 kl 17:32 »
Jag köpte pump på Jula och provkörde idag. Det funka jättebra! Pumpen ska ju köras ren från sockerlösning också, det löste jag genom att sänka ner pumpen med slang o allt i brunnen. Där fick den gå 10-15 min.

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 03 sep-12 kl 18:08 »
Jag köpte pump på Jula och provkörde idag. Det funka jättebra!

Vilken pump köpte du?

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 03 sep-12 kl 18:19 »
Det där med att köra ren är inte så kinkigt, jag bara sköljer av den och avslutar med att stoppa ner den i en hink vatten som den får pumpa ut. Men för två år sedan glömde jag det, men den fungerade lika bra när jag tog fram dem med ett lager sockerpansar ett år senare.

ValleT

• -
« Svar #10 skrivet: 03 sep-12 kl 18:52 »
jag köpte den här : http://www.jula.se/drankbar-pump-230-l-min-900-w-731072

+ en liten ångtvätt till alla skrymslen o vrår i Apideorna: http://www.jula.se/angtvatt-3-5-bar-1500-w-802337
« Senast ändrad: 03 sep-12 kl 18:56 av ValleT »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #11 skrivet: 03 sep-12 kl 21:50 »
Själv fundera jag på denne http://www.jula.se/drankbar-pump-250-l-min-1100-w-731052

Man kan även använda sig av denne för att göra ren frigolit kupor och apideor http://www.granngarden.se/product/desinfektion-virkon-s-50-gr

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ValleT

• -
« Svar #12 skrivet: 03 sep-12 kl 22:19 »
Var kommer pumpen in? För virkon räcker det att antingen spraya på ytor eller doppa ner i lösningen.

Edward.

• Gästrikland

Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser