Som motvikt måste jag säga att dränkbar pump är den bästa innovation som kommit till foderblandningen. Ett rörverk hade såklart varit bättre, men det är dyrare.
Jag är lite tveksam om jag vågat satsa på att lillebror till pumpen fungerar. Men om den bara kostar en tredjedel kan det ju vara värt ett försök.
Jag har provat två varianter, först köpte jag en billig pump på Biltema och den fungerade inte alls. Den går bara en liten stund i sockret sedan blir den överhettad. Den klarar inte att pumpa så seg lösning som sockergröt är. Jag har den kraftigare pumpen ovan, den har vid något enstaka tillfälle löst ut sitt värmeskydd, men går igång igen efter någon minut.
Vi mäter vattnet i hink på personvågen första gången, sedan sätter vi märke hur hög nivån ska vara i blandningskärlet efter det. Häller i vatten, i med några 25-kg säckar socker och pumpen i en timme. Sedan använder vi pumpen att pumpa över i kärlen som ska ut i bigårdarna, fyller blandningskärlet med vattenslang igen och fler säckar. Hade jag haft ett större blandningskärl hade jag kört den i det. Jag har använt pumpen sedan 2008 och den går lika bra fortfarande och vid detta laget har den löst upp uppskattningsvis 2,5 ton strösocker.
Hade jag inte haft fler än säg 5 samhällen hade jag kanske fortsatt röra för hand, men som det är nu tycker jag det hade varit ohållbart.