Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leasa bil  (läst 3560 gånger)

thiamamma

• Östergötland
Leasa bil
« skrivet: 08 aug-12 kl 14:03 »
Hej! Hoppas nån kan hjälpa oss.
Vi har ett litet skogs/jordbruk. Funderar på att leasa en Berlingo, tresitsig. Det är halvvägg så vi får dra av halva momsen. Är det värt att leasa på lantbruket eller blir det bara krånligare?
Det skulle vara vår andrabil, har en privat också.
Tacksam för synpunkter!
Mitt i skogen och nyväkt intresse för de svenska hotade lantraserna

Existens!

• Gäst
SV: Leasa bil
« Svar #1 skrivet: 10 aug-12 kl 13:57 »
Nja, jag är tveksam till att leasa en bil till jordbruk.
Du har ju ett restvärde efter leasingtiden, och många byter ju då in bilen, får motsvarande restvärdet, och påbörjar en ny period med en ny bil.
En bil som går inom jordbruk har en förmåga att risa ner sig rätt fort,( i synnerhet skåpbilar ) vilket innebär att ni efter tre år står med en rätt värdelös bil, och ska lösa ett restvärde på kanske 30 000?

Det är skillnad för den som leasar en bil, och den bara går lite finkörning och efter tre år fortfarande är som ny.

Ta på avbetalning om ni kan istället, så slipper ni stå med ett stort restvärde.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 10 aug-12 kl 14:28 »

Ta på avbetalning om ni kan istället, så slipper ni stå med ett stort restvärde.

Och kan lyfta hela momsen, kolla bara på förmånsbeskattningen, den gäller dock oavsett leasing eller köp.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

thiamamma

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-12 kl 18:13 »
Citera
förmånsbeskattningen, den gäller dock oavsett leasing eller köp

Gäller det oavsett om vi kör med bilen privat så att säga eller inte? Att vi har "förmånen att använda bilen"? Är inte alls hemma på det här..  ??? 

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #4 skrivet: 16 aug-12 kl 21:01 »
Gäller det oavsett om vi kör med bilen privat så att säga eller inte? Att vi har "förmånen att använda bilen"? Är inte alls hemma på det här..  ??? 

Ja, om ni inte kan visa att ni använder bilen i väldigt ringa utsträckning, ett fåtal gånger per år och ingen större sträcka. I praktiken kommer körjournal att behövas, eller att man kan visa att man har åkt sin privata bil i övrigt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 16 aug-12 kl 21:38 »
Enligt Skatteverkets informatörer är det mest förmånligt att äga bilen privat, och sedan göra avdrag i deklarationen för de gånger en har använt bilen i företaget. Det lär ju bli en hisklig förmånsbeskattning om ni istället leasar den aktuella Berlingon till företaget och sedan kör en massa privat med den.
Så mycket kör ni väl inte åt näringsverksamheten att det lönar sig att ha en egen bil bara för den?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

thiamamma

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 16 aug-12 kl 23:22 »
Kan jag köpa en momsad bil privat?? Är inte det dumt?

Existens!

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-12 kl 07:41 »
Kan jag köpa en momsad bil privat?? Är inte det dumt?

Har du kollat om momsen verkligen får dras alls? Jag tycker det låter väldigt tveksamt på den modellen och de enda som kan svara exakt på den frågan är skatteverket. Bilhandlare vill gärna påstå att det är moms som går att lyfta.
Förut har alltid regeln varit att det ska finnas 'yttre luft' mellan kupen och lastutrymmet. Dvs två väggar.

När det gäller förmånsbeskattningen så slipper du den om du använder bilen privat i 'ringa omfattning'. Och det betyder högst 10 tillfällen per år med en sammanlagd körsträcka om högst 100 mil. Och båda förutsättningarna ska vara uppfyllda. Du kan alltså inte använda den 50 gånger men bara en mil per gång. ( på det sättet har dom tagit bort möjligheten att ha den till affären en liten bit bort, men ofta).
För att kunna visa att du använder den så lite, så ska körjournal skrivas där man antecknar mätarställning, resa, och resans syfte.

Skatteverket har ett program där du räknar fram förmånsvärdet för just din bil.  Jag slog lite på en Berlingo , lätt lastbil -10 och fick upp 27 700 per år i förmånsvärde. Och det är alltså ett löneuttag, så lägger man på egenavgifterna på det så blir det ca 40 000 per år.
programmet ligger här :
http://www.skatteverket.se/privat/etjanster/bilformansberakning/2012.4.71004e4c133e23bf6db80008887.html

Och det finns alltså inga mellanting.. Antingen är det ringa omfattning, eller förmånsbeskattning enligt schablon.

thiamamma

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 23 aug-12 kl 23:14 »
Tack för hjälpen!! Så härligt att här finns kunniga människor vad man än undrar  :D  Tack! 
Vi struntade i bilen. Kör nog slut på de vi har och drar resorna istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser